Fra drøm til virkelighet

Fra drøm til virkelighet

DRØMMEN
Odd Reitan er sønn av en kjøpmann. Familien besøkte Britannia Hotel når noe skulle feires. En gang de var der i 1966, stod eieren i døren i sin flotteste dress og tok imot et selskap. Det fikk Odd Reitan til
å drømme om engang å kunne gjøre det samme.

HISTORIEN

Britannia Hotel åpnet sine dører første gang i 1870. Navnet ble valgt for å tiltrekke seg den britiske overklassen som reiste til Orkla, Gaula, Nidelven og Namsen for å fiske laks, de såkalte lakselordene. Siden hotellet åpnet for 150 år siden har det vært gjennom mye: konkurs, tysk okkupasjon og brann. Britannia har bestått som byens storstue og fått mange utvidelser og oppgraderinger. Dagens hovedbygning mot Dronningens gate sto ferdig i 1897, og ble tegnet av arkitekt Karl Martin Norum. 17. mai 1918 åpnet Palmehaven, tegnet av Fritz Martin Backe. Den mest kjente arkitekten som har satt sitt preg på hotellet er Arne Korsmo som stod for en modernisering og ombygging i 1962. De ulike tidsepoker og arkitekter har satt sitt preg.

VISJON

Da Odd Reitan overtok hotellet i 2015 var det nedslitt. Det var også preget av de mange ulike stilartene og konsepter tilpasset ulike behov. Reitans visjon var å gjenskape denne diamanten til Norges beste hotell. Et hotell som hadde en helhetlig stil og identitet. Britannia Hotel skulle favne vidt og mot toppen. Alle Trondheims borgere skulle kunne finne et sted de kunne føle seg velkomne. I tillegg skulle Britannia bli et reisemål i seg selv.

PROSJEKTGRUPPE

For å nå målet ble det nedsatt en tverrfaglig gruppe: byggeleder Arne Opsal, hotellfaglig kompetanse ble tilført av Bjarte Gjerde og Mikael Forselius. Arkitekter var Per Knutsen Arkitekter, med Per Knutsen selv som prosjektansvarlig. Metropolis arkitektur & design var interiørarkitekter, med Hanne Arvik som prosjektansvarlig. Et tett samarbeid mellom alle fagene har vært viktig for dagens resultat.

UTGANGSPUNKTET

Målet med konseptet for hotellet var å bli et femstjerners hotell, Norges beste og medlem av den prestisjetunge hotellkjeden Leading Hotels of the World. Dette krevde dyptgripende inngrep i eksisterende bygningsmasse og nytenking. Hotellet var bygd på og utvidet i alle retninger uten en helhetlig plan. Dette gjorde at hotellet var uoversiktlig og infrastrukturen var kronglete og vanskelig. For å kunne skape et bedre og mer lettdrevet hotell ble det besluttet å rive de to byggene fra 1950- og 1980-tallet. Da ble det mulig å skape bedre romløsninger og en infrastruktur som gjør det lett for gjestene å finne frem. Denne løsningen gjør det mulig for bedriften å drive rasjonelt ut fra dagens krav til effektivitet og lønnsomhet. Bygningskroppen er på 22 000 m2, med nytt konferansesenter, nye rom og restauranter.

VERNEVERDIG
Et hotell med så lang historie medførte tett dialog med vernemyndighetene som by-, fylke- og riksantikvar. Hotellet ble midlertidig fredet midt i byggeperioden. Sammen med vernemyndighetene fant vi gode løsninger. Interiøret mot Dronningensgate, Lobbybaren, Speilsalen, Palmehaven og Korsmos trapp og telefonboks ble fredet. I løpet av byggeprosessen ble det søkt om 40 dispensasjoner fra kulturminneloven, hvorav de fleste ble innvilget.

OM PROSJEKTET

Opprinnelig interiørprosjekt var å beskrive overflater og møbler. Etterhvert ble interiøroppdraget utvidet til å utvikle et helhetlig interiørkonsept for hele hotellet, samt løse infrastrukturen og logistikken i hotellkroppen. Interiørarkitekten har både vært dypt inne i planløsninger og jobbet med det visuelle uttrykket. For det visuelle inntrykket har det vært jobbet mye med materialiteten. Det er gjennomgående brukt naturmaterialer: tre, sten, marmor, lin, silke, bomull. Fokus har vært på holdbarhet. Følelsen Odd Reitan søkte var at det skulle være en hårfin balanse mellom det sofistikerte, det luksuriøse og det hyggelige, lune og imøtekommende trønderske jordnære. Hotellet og områdets historie er gjennomgått for å vurdere muligheter for gjenbruk, ombruk, inspirasjon og skape noe nytt fra dette, både designelementer og innredningselementer. Et eksempel er at Trondhjemsrosen har inspirert dekoren på søylene. Flere lamper er restaurert og modernisert, blant annet de store lysekronene i speilsalen.

UNIVERSELL UTFORMING

Det har vært jobbet mye med universell utforming og integrering av dette i designelementene, slik at de er en «usynlig» del av helheten, men likevel tydelige i sin kommunikasjon.

LOBBY

I inngangspartiet var lobby og resepsjon på ulike nivåer. De mente det var et viktig grep å få lobby og resepsjonsområdet på gateplan. Siden deler av området var fredet medførte det flere runder med vernemyndighetene. Etterhvert ble det løst ved å senke de resterende delene av gulvet til bakkenivå. Resepsjonen fikk to innganger. Dette skapte en større og mer oversiktlig lobby. Resepsjonen ble det naturlige midtpunktet og inngangen til hotellet, og er designet på nytt med inspirasjon fra byggets og områdets historie. Fra lobbyen kan en enkelt ta seg videre til de forskjellige restaurantene, baren og husets øvrige fasiliteter.

KORSMO

For mange arkitekturinteresserte står Korsmo høyt. Korsmos trapp i marmor og telefonkiosk i messing er blant de elementer som er fredet. Disse er restaurert og fornyet, og Britannia er stolte av å ha et element av Korsmo sentralt i huset. Fra lobbyen går man opp en kort trapp til baren som er utvidet med salonger, og henvender seg mot frontfasade for å åpne mot hotellets forside. Fra baren kan du komme inn i Palmehaven og videre inn i Speilsalen. Palmehaven og Speilsalen er i stor grad beholdt, restaurert og oppgradert. For Speilsalen er paneler og stukkatur restaurert, mens det er lagt et nytt håndmalt tapet. Møblene er spesialdesignet for å passe inn i konseptet og helheten.

SERVERINGSSTEDER

Britannia har seks serveringssteder; Palmehaven, Speilsalen, Brasserie Britannia og Jonathan Grill (oppkalt etter Gjedda Jonathan), Vinbaren og Britannia bar. Mange av navnene er tradisjonsrike, men alt er redesignet og konseptene bearbeidet for gjenåpningen i 2019. Fire av serveringsstedene har fått egen inngang slik at en kunne henvende seg direkte til byens befolkning og åpne for at de skal kunne finne sin plass på Britannias restauranter. Gjestene skal ikke være begrenset til hospiterende på hotellet. De har allerede, etter ni måneder fått en stjerne i Guide Michelin for Speilsalen.

ROMMENE

Hotellet har per i dag 287 rom, inkludert 11 suiter. Alle rommene er totalt redesignet. Alt, inkludert vegger, ble revet og bygget opp på nytt for å nå målet om å være det beste hotellet i Norge, med rom som gir følelsen av ro og luksus. Det gamle tårnet er totalt ombygd, og gir rom for tårnsuiten, hotellets flotteste suite.

SIKKERHET

Man skal kunne ta imot de mest prominente gjester, inkludert presidenter, konger og muligens en pave, noe som har satt store krav til sikkerheten i hotellet, særlig rommene og suitene.

KONFERANSEDEL

Passagen konferansesenter er åpnet i et nybygg plassert i det som var en overbygget passasje mellom hotellbygget og Nordre gate. Her er det godt med møterom og mye veggplass for utstillinger.

SPA OG FITNESSAVDELING

I kjelleren er det en luksuriøs spa & fitnessavdeling, med en eksklusiv members club.

RESULTAT
Britannia Hotel fremstår i dag med et helhetlig konsept i en moderne klassisk stil i en nedtonet fargeskala, uten å virke kjedelig eller jålete. Slik Odd Reitans drøm var. Målet for hotellet er å være på topp internasjonalt og å være et reisemål i seg selv. Under arbeidet med hotellet ble ingen ting spart, og alle detaljer ble fulgt opp nøye. Dette kjennetegner også hotellets drift. De ansatte ledes eksemplarisk av Mikael Forselius, slik at alle, uansett stilling, føler seg som en viktig del av maskineriet, og gjestene tas perfekt vare på. I april 2019 sto Odd Reitan, som i drømmen, i døren og tok imot gjestene. Han hadde blitt den stolte eieren av Britannia.

UTMERKELSER OG PRESSE

Siden åpningen har hotellet fått stor oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt.

I april 2019 anbefalte CNN Britannia Hotel som ett av sommeren 2019s
19 besøksmål.

Trondheim og Britannia er på verdens mest leste reisemagasin, Travel + Leisure’s, «where to go now»-liste over de mest spennende steder å besøke i 2020.

I midten av februar 2020 ble restauranten Speilsalen honorert med en stjerne i Guide Michelin.

I slutten av februar 2020 ble Britannia, som det eneste i Norden, inkludert på listen over verdens beste nye hoteller i 2020 av det anerkjente reisemagasinet Travel + Leisure. De beskriver bl.a.
«Thanks to a top-to-bottom overhaul, this 1870 property, which once catered primarily to English visitors, feels both palatial and down-to-earth.»

Britannia har blitt det hotellet som Reitan drømte om å eie, og Trondheim har fått det hotellet som byen og næringslivet har all grunn til å være stolte av. Britannia er blitt hotellet som er blitt et reisemål i seg selv, et jordnært palass.

Eksempel på universell utforming, doble håndløpere på begge sider. Navigasjonsstriper i messing. Trappeneser er også en del av universell utforming.

Eksempel på universell utforming, doble håndløpere på begge sider. Navigasjonsstriper i messing. Trappeneser er også en del av universell utforming.

Trondhjemsrosen har inspirert dekoren på søylene.

Resepsjon – Lobby – Utstrakt bruk av marmor.
Søyler med Trondhjemsroser. Spesialdesignede lysekroner.

Den opprinnelige Palmehaven.

Palmehaven, maurisk stil, alt er rehabilitert og beholdt. Gulv er nytt.

Speilsalen. Opprinnelige paneler og stukkatur er restaurert. Det er lagt et nytt håndmalt tapet.

Brasserie Britannia.

Jonathan Grill – integrerte griller i noen bord hvor gjestene griller selv.

Fra foaje til spaavdelingen.

Spaavdelingen.

Kurs- og konferanseavdelingen med spesialdesignede lamper.

Et av møterommene i konferanseavdelingen, spesialdesignede stoler og bord i marmor og skinn.

De Luxe 1897 Rom – alt er spesialdesignet for Britannia.

Fra Executive Suite.

Salong fra Junior Suite.

Small Superior Rom (standardrom) – alt er spesialdesignet for Britannia, inkludert sengetøy med logo. Skuff i skrivebordet inneholder safe, TV skjult bak speil.

Signature Suite.

Salong i Signature Suite 512 – med original lysekrone.

Bad i Signature Suite 312. Badekar i messing.

Kreditering

BRITANNIA HOTEL, TRONDHEIM
Firma
METROPOLIS ARKITEKTUR & DESIGN AS
Prosjektansvarlig
Interiørarkitekt og møbeldesigner MNIL Hanne Arvik
Oppdragsgiver
Britannia Hotel AS
Byggherre
Reitan
Arkitekt
pka arkitekter AS
Foto
Dreyer Hensley
Web
metropolis.no, britannia.no
Prosjektadresse
Dronningens gate 5, 7011 Trondheim
I fordums prakt
Nordover – en kulturell bærebjelke
Gjenbruk i stor skala
Stemmene fra Sunnmøre
Havsmak
Rødt i fokus
Til toppen