DOGA

Da DOGA (Design og arkitektur Norge) skulle flytte fra sine ikoniske lokaler i Hausmannsgate og inn i Nedre Vollgate tok de kontakt for å få bistand med interiørene i sine nye lokaler. Bygget de har flyttet til er fra 1938 og er nå totalrehabilitert. Arkitekt og interiørarkitekt for gårdeier har vært Meinich og Kubik. Da DOGA skulle utforme interiørene i sine arealer var det viktig med en samarbeidspartner med de samme verdiene som dem selv, med erfaring fra arbeid med ombruk og som har en stor bevissthet om material- og produktvalg. Da Sane kom inn var planløsning landet. I 1. etasje er det et fleksibelt eventlokale som kan deles i to, personalkjøkken/spiserom og toaletter. I 2. etasje er det arbeidsplasser, møterom, en samlingssone og et lite tekjøkken i tillegg til toaletter. En stor interntrapp forbinder etasjene i tillegg til at man kan gå hovedtrapperommet i bygget rett til den ene eller andre etasjen. Med store åpningsbare vinduer som går ned til gulvet ut mot gaten vil man sommerstid ha god kontakt ut og skape liv ut i gaten.

DOGA

Da DOGA (Design og arkitektur Norge) skulle flytte fra sine ikoniske lokaler i Hausmannsgate og inn i Nedre Vollgate tok de kontakt for å få bistand med interiørene i sine nye lokaler. Bygget de har flyttet til er fra 1938 og er nå totalrehabilitert. Arkitekt og interiørarkitekt for gårdeier har vært Meinich og Kubik. Da DOGA skulle utforme interiørene i sine arealer var det viktig med en samarbeidspartner med de samme verdiene som dem selv, med erfaring fra arbeid med ombruk og som har en stor bevissthet om material- og produktvalg. Da Sane kom inn var planløsning landet. I 1. etasje er det et fleksibelt eventlokale som kan deles i to, personalkjøkken/spiserom og toaletter. I 2. etasje er det arbeidsplasser, møterom, en samlingssone og et lite tekjøkken i tillegg til toaletter. En stor interntrapp forbinder etasjene i tillegg til at man kan gå hovedtrapperommet i bygget rett til den ene eller andre etasjen. Med store åpningsbare vinduer som går ned til gulvet ut mot gaten vil man sommerstid ha god kontakt ut og skape liv ut i gaten.

Sane har utarbeidet et interiørkonsept for de to etasjene DOGA leier. I den prosessen så de på hvordan de kunne redefinere DOGAs estetikk, gjennom å trekke frem norsk design og bærekraftige produkter. I tillegg var det en rekke produkter som har fått DOGA-merket som var naturlig å bruke, som Vill Opps kubbegulv, Haymats matter osv. I andre valg ble norsk produksjon og/eller norsk design viktig å få inn.

Konseptet bygger i all hovedsak på at DOGA hadde savnet dagslys, lys og luft der de satt tidligere, slik at å skape en letthet og fargerikhet ble viktig i de nye lokalene. Det ble naturlig å skue tilbake til byggets opprinnelse og spesielt ble Villa Stenersen (Arne Korsmo 1937–1939) en inspirasjonskilde når det kom til fargevalg. På grunn av farge- og materialvalgene og store vinduer på begge sider av lokalene oppleves de som vennlige, luftige og rause lokaler.

Sane utarbeidet forslag til løsninger og utforming på ulike arealer og elementer som fortløpende ble gått gjennom sammen med Cecilie og Ingerid i DOGA, knadd videre og landet. Tiden var knapp, så prosessen måtte være effektiv.

I arbeidet med møbleringen var utgangspunktet de møblene DOGA allerede hadde. De hadde mye mer enn de hadde bruk for i nye lokaler, så man valgte ut og kuraterte det utvalget de trengte. Det meste er brukt som det var, noen kontorstoler og sofaer er trukket om for å passe bedre inn og få et lengre liv i nye lokaler. Ingenting nytt er kjøpt utover belysning. I tillegg til ombruk av møbler er det benyttet noe resttekstiler
til gardiner. Det er gardiner foran glass i alle møterom for akustikk og skjerming, og i eventlokalet i 1. etasje er det også gardiner for å kunne endre rommene. Både rent visuelt, samt for inndeling. De sørger også for gode akustiske forhold i lokaler som rommer mange mennesker ved arrangementer.

Alle gardiner er sydd av Sisters in Business og montert av Notto. De ønsket fliser på søyler og over kjøkkenbenk ett sted, og DOGA hadde sett på flisene fra Aurora Verksted. Aurora er en bedrift for mennesker med ulike funksjonsnedsettelser som arbeider med mange ulike håndverk
og materialer og har butikk på Majorstuen. Nå fikk de i oppdrag å lage nær 3000 fliser i spesialfarger til DOGA. Flisene er håndlaget og hver flis er signert av den som har laget den.

Av produkter brukt i prosjektet kan det nevnes Vill Opp kubbegulv, Biritapet, GU-tekstiler, Lily-lampen, Kjær og Loege stikkontakter, Sigdal kjøkken, Superdupertube-lampen til Snøhetta i hamp, stein fra Lundhs, Haymat, samt møblene DOGA hadde fra tidligere av kjente norske designere og produsenter.

Varmere farger i kontoretasjen i 2. etasje. Grønt gulv, syrlig gule gardiner i alle møte- og multirom skaper en hyggelig stemning. Møterommene har poppelplater på veggene for enkelt oppheng av plansjer og annet i workshop-sammenhenger. Her er søylene markert med en malt brystning.

DOGA består av kreative mennesker, så både tegningsruller, inspirerende bøker og magasiner, og prisbelønnede designobjekter trengte hylle- og skapplass. Sane tegnet et enkelt system som intern møbelsnekker så bygget.

I 1. etasje er det fleksible arealer til samlinger, møter og arrangementer. Med gardiner i ulike tekstiler kan man slippe inn dagslyset eller mørklegge når det er behov for det i arrangement-sammenhenger. Møblene er tatt med fra de gamle lokalene og på bakveggen skimtes Biri-tapetet som tilfører taktilitet og materialitet.

Både skillevegg i glass og gardiner gjør at den store 1. etasjen kan deles i to om man skal ha flere eventer samtidig, eller man kan bruke tekstilene til å endre karakteren på rommene.

Toalettene er enkle, med fliser på nødvendige og fornuftige deler av rommet. En kant ned mot gulvet ivaretar kontrast og synlighet. Toalettene har ulike farger som kommer av at man ønsket å bruke opp et parti med utgående fliser hos Flisekompaniet. De hadde litt igjen av flere av de utgående fargene, så de brukte de restene og supplerte med tilsvarende farger. De med størst spetter er resteflisene.

Av de møblene Doga hadde, valgte de ut de de hadde bruk for i nye lokaler og de kuraterte et utvalg som ble satt sammen til å fungere i ny setting. Noen av de ble trukket om for å kunne leve videre. Farge på teppe gjør også sitt til at lokalene får en helt egen karakter.

Personalkjøkkenet kan lukkes med glass-foldedør og/eller tekstiler. De gamle møblene, inkludert Scandia-stolen designet av Hans Brattrud, i knall rød farge, passer perfekt inn, og med de gylne fargene på kjøkkenet, vegg og flisene fra Aurora også her, blir det et hyggelig kjøkken alle spiser på. Lilylampen, sammen med heldekkende absorbent i himling og gardiner hjelper på akustikken.

Også i vinduene ut mot bakgården er det to lag tekstiler – bl.a. en denimtekstil Sisters in Business hadde liggende. Her ser vi også kubbegulvet til Vill Opp som er laget av avkapp fra takstolproduksjon.

I eventarealet er det et kjøkken til bruk ved servering. Alle kjøkken er Sigdal for å velge norskprodusert kjøkken, og de nydelige stikkontaktene til Kjaer og Loege er levert i samme mørke treverk som frontene. Den lette og lyse blåfargen på gardin og vegg er valgt for å gjøre lokalet luftig og lett som kontrast til de mørke arealene Doga satt i før.

Kreditering

DOGA, OSLO
Firma
SANE AS
Prosjektansvarlig
Myrna Becker, interiørarkitekt MNIL
Prosjektmedarbeidere
Kristine Røed, interiørarkitekt og møbeldesigner
Oppdragsgiver og byggherre
DOGA og Realkapital utvikling AS
Arkitekt
Meinich Arkitekter
Foto
Marte Garmann, Einar Aslaksen, Anne Bråtveit (Tarkett)
Web
sane.no, doga.no
Prosjektadresse
Nedre Vollgate 4, 0158 Oslo
En gjennomgående rosa tråd
DOGA
Diskré eleganse
Kulbygget – Skimuseets tradisjon holdt i hevd
På vidda
St. Elisabeth spa
Til toppen