Huset ved sjøen

Utgangspunktet i prosjektet var et eksisterende gammelt badehus fra 30-tallet. Det var et naturlig og bevisst valg å gjenskape en tilhørighet til det som har vært, og spesielt bringe tilbake estetikk og kvaliteter vi i dag ser lite av. Arkitekt Sidsel Bryde, som driver arkitektfirmaet Fristed AS, har tegnet huset og sørget for å plassere det godt på tomten.
Utgangspunktet i prosjektet var et eksisterende gammelt badehus fra 30-tallet. Det var et naturlig og bevisst valg å gjenskape en tilhørighet til det som har vært, og spesielt bringe tilbake estetikk og kvaliteter vi i dag ser lite av. Arkitekt Sidsel Bryde, som driver arkitektfirmaet Fristed AS, har tegnet huset og sørget for å plassere det godt på tomten.

Inne Design ble valgt til å ta del i planlegging og legge til rette for ønsket resultat tidlig i prosessen. De har fått jobbe med prosjektet som en helhet, og har som følge av det tegnet ut både uterom og innerom i form av planløsninger, innredning, detaljering i fasade og viktige grep som trapper og rekkverk.

Det nybygde huset ble ferdigstilt høsten 2019. Huset er bygget med inspirasjon fra 1930-årene, og ligger ved sjøen i Asker. Paret med fire voksne barn, startet prosessen med å planlegge bygget for fire år siden. Villaen er plassert slik adressen viser til. Terrenget skrår ned mot sjøstranden, og bygget innretter seg deretter. Om du velger å ankomme villaen sjøveien, kommer den brått til syne mellom skog og skiferstein, og møter deg trinnvis ned mot sjøkanten. Rene linjer, pussede flater, og detaljer i form av sprosser, rekkverk og gesimser, frembringer en følelse av fortid og bestandighet. Kunden hadde et ønske om utradisjonelle løsninger.

Sparklede vegger, grove steingulv, fravær av listverk og åpne rom, er med på å forme huset, og gi det et spesielt særpreg. Med fokus på det taktile i samspill med nøye spesialtegnede løsninger ønsket de å oppnå noe varig og autentisk. På en åpen og værutsatt tomt spiller årstidene og lyset en viktig rolle i hvordan huset oppleves. Med denne enestående beliggenhet var en del av konseptet at ute- og innerom skulle være minst mulig adskilt. Ulike nivåer, åpninger og former legger føringer for gjennomlys og gjennomgang. At overflater og formspråk gjenspeiles på tvers av rom og landskap gjør at bygget fremstår som en helstøpt form.

Som en del av inngangspartiet har interiørarkitektene tegnet en stor buet trapp sentrert midt i rommet. De valgte å tenke på den som selve hovedelementet i huset, og den er med på å forsterke følelsen av å tre inn i et hjem. Som en bølge, gjennom husets ellers faste former, tar den deg med opp til kjernen som er hovedplan med stue, kjøkken, og uteplan. Trappen fremstår som en skulptur midt i rommet og utgjør et tydelig grep i arkitekturen. Hele formen er produsert i betong og overflaten er pusset i sandfarge som resten av huset. Begge trappene i huset er nøye utformet og skaper en organisk flyt mellom etasjene.

I motsatt ende av trappen ligger kjøkkenet som har fått en sentral rolle i huset og tar opp størstedelen av hovedetasjen. Her går man over på et røft og ujevnt steingulv, som gir et inntrykk av å være ute. Med dører og vindu i alle retninger, sammen med et ovalt vindu ut mot sjøsiden, skapes et luftig og dynamisk rom.Grovkjøkkenet er adskilt fra hovedrommet, med faste glassfelt fra benk til tak.

Mot spisestuen kan glassfeltene åpnes og skaper en god flyt imellom arealene, og fungerer også som en barløsning. Spisestuen er plassert et par trinn ned, ytterst i det lyseste rommet. Her fortsetter det steinlagte gulvet ut gjennom de spesialtegnede glassdørene som kan åpnes om man ønsker å utvide «spiserommet».

Stuen er gjennomgående lys og romslig. En spesialtegnet peis deler stuen i to soner. Peisen er åpen og gjennomgående slik at den kan anvendes fra begge sider. Det ble valgt et røft eikegulv i stuen som fortsetter opp trappen og gjennom annen etasje, helt til det gradvis flettes inn i det støpte baderomsgulvet. På badet glir vegger, tak og gulv over i hverandre og skaper en rolig og tilbakelent atmosfære. Gulvet fortsetter ubrutt videre ut på terrassen. Vinduet foran badekaret er konstruert som en dør. Slik kan man slå døren til side og åpne opp for sjø og bølgeskvulp mens man nyter et varmt bad.

Soverommet ligger plassert i vest, men har likevel gjennomgående lys fra baderommet i øst og fra glassdøren i balkongen som har sjøutsikt mot sør. De mange vinduene i huset gir paret full uttelling for den nydelige sjøtomten. Her sovner og våkner man til sjøutsikt. I annen etasje er det planlagt et gjesterom med tilhørende gjestetoalett. Som følge av det kurvede trapperommet har det lille baderommet fått en buet vegg med ett glassfelt. Dette gjør det mulig å stå i det bakerste rommet i huset og fremdeles ha sjøutsikt gjennom rom, vinduer og glassdører. Underetasjen, med to soverom, bad og stue, er primært planlagt for de voksne. Det største soverommet ligger i husets østre del. Det har egen inngang med en trapp som går opp langs baksiden av huset. Trappen kan man følge hele veien opp til baderommet i toppetasjen. Soverommet er tegnet som en suite, der badet, kun adskilt med en glassvegg, er like bredt som rommet.

Uteområdet skal ideelt sett oppleves som en forlengelse av huset. Terrassen folder seg ut over flere forskjellig soner og nivåer, og tar med seg sitteplasser, bål-grop, blomsterbed og rekkverk. Det er gjennomgående brukt likt uttrykk på overflatebehandlingen ute og inne, noe som skal forsterke den arkitektoniske helheten.

Uteområdet oppleves som en forlengelse av huset. Terrassen folder seg ut over flere nivåer.

Sparklede vegger, grove steingulv, fravær av listverk og åpne rom, er med på å forme huset. Peisen er gjennomgående slik at den kan anvendes fra begge sider.

Trappen kan man følge hele veien opp til baderommet i toppetasjen. Soverommet er tegnet som en suite, der badet, kun adskilt med en glassvegg, er like bredt som rommet.

Kjøkkenet har fått en sentral rolle i huset og tar opp størstedelen av hovedetasjen.

På badet glir vegger, tak og gulv over i hverandre og skaper en rolig og tilbakelent atmosfære.

Det nybygde huset ble ferdigstilt høsten 2019. Huset er bygget med inspirasjon fra 1930-årene, og ligger ved sjøen i Asker.

1. etg.

Trappen fremstår som en skulptur midt i rommet og utgjør et tydelig grep i arkitekturen. Hele formen er produsert i betong og overflaten er pusset i sandfarge.

Kreditering

HUSET VED SJØEN, ASKER
Firma
INNE DESIGN
Prosjektansvarlig
Interiørarkitekt MNIL Vigdis A. Berg
Prosjektmedarbeider
Solveig Marie Loftsgarden
Oppdragsgiver
Privat
Arkitekt
Sidsel Bryde, Fristed AS
Foto
Gro Sævik
Web
innedesign.com
Prosjektadresse
Asker
Rene linjer og naturlige materialer
Kompakt familiehjem på Grünerløkka
Pistachio
Et komplekst puslespill
Skreddersøm – Compact living i Bergen
Kunsthøgskolen i Oslo. Avdeling design. Interiørarkitektur og møbeldesign
Til toppen