Innsiden av bygningen er todelt – én del for de ansatte og ledelsens lokaler, og én del for hele produksjonen. Størstedelen av volumet går til fabrikkområdet, med sine fire store industrihaller der fisken blir fraktet fra ventemærene utenfor til ferdig pakket produkt. Her er det et svært avansert teknisk anlegg, og strenge krav til temperatur og hygiene. Produksjonsanlegget er derfor planlagt først, før bygget med de øvrige funksjonene er formet rundt. Dette sørger for optimal flyt med klare gangbaner i bygget, og god utnyttelse av arealet.
I etasjen over produksjonshallene går en glasset korridor rundt produksjonshallene, noe som gir besøkende muligheten til å lære og utforske prosessen ved å se ned på produksjonen. På motsatt side, vendt mot havet utenfor, gir vinduer en kontrast – og samtidig kontekst – til bearbeidingen som foregår inne i fabrikken.
Det var en klar føring fra start at trivselen til de ansatte skulle prioriteres høyt på industrianlegget. Det er derfor lagt til rette for store vinduer mot den flotte utsikten fra produksjonshallene, åpne rom med store glassflater, og gode rekreasjonsområder. Det er også satt inn tre store takvinduer som sørger for dagslys dypt inne i den store bygningen.
Tre hovedfarger er valgt for eksteriøret, og tre for innsiden av bygningen. Utendørs er hovedfargen en blåturkis tone som endrer seg med lyset og lar både skyer og hav reflekteres i den blanke fasaden. Den kontrasterende kobberbrune og karrigule er hentet fra strandlinjen.
Innendørs følger de tre fargene bygningens gangveier. Produksjonshallene har et blått hygienegulv. De sparsomt opplyste utsiktskorridorene i en mørkeblå og turkis palett gir en mørk bakgrunn for å se ned i de sterkt opplyste produksjonshallene og et blått bånd å se opp til for de som arbeider i hallene. Administrasjonsområdet holdes i en grønn og naturlig furupalett, mens røde fargetoner og samme treverk preger kantinen og de ansattes pauseområder.
Det er bevisst skapt store kontraster mellom produksjonshallene og pauseområdene, slik at de ansatte som bruker arbeidsklær og jobber i industribelysning til daglig, opplever en betydelig endring når de tar pauser. En varm belysning som fremhever detaljene, bidrar til å styrke denne kontrasten.
Trivsel og optimal flyt
(Full kreditering i bunnen av saken)

Trivsel og optimal flyt
(Full kreditering i bunn av saken)