Trivsel og opti­mal flyt

Det nye industrianlegget til Holmøy Maritime utenfor Sortland i Vesterålen er på 16 000 kvadratmeter, og rommer fire produksjonshaller, lagerhall og en tankfarm. Samarbeidet mellom Holmøy Maritime og Snøhetta går langt tilbake, og omfatter også selskapets administrasjonslokaler og flere industribygg som ble oppført i perioden 2014–2021. Det nye anlegget ligger på nabotomten på Liland utenfor Sortland, og preges av transparens – både i form av store vinduer og naturlig lys inn i produksjonshallene, og mellom besøker og produksjonslinjen på anlegget.

Trivsel og opti­mal flyt

Det nye industrianlegget til Holmøy Maritime utenfor Sortland i Vesterålen er på 16 000 kvadratmeter, og rommer fire produksjonshaller, lagerhall og en tankfarm. Samarbeidet mellom Holmøy Maritime og Snøhetta går langt tilbake, og omfatter også selskapets administrasjonslokaler og flere industribygg som ble oppført i perioden 2014–2021. Det nye anlegget ligger på nabotomten på Liland utenfor Sortland, og preges av transparens – både i form av store vinduer og naturlig lys inn i produksjonshallene, og mellom besøker og produksjonslinjen på anlegget.

Innsiden av bygningen er todelt – én del for de ansatte og ledelsens lokaler, og én del for hele produksjonen. Størstedelen av volumet går til fabrikkområdet, med sine fire store industrihaller der fisken blir fraktet fra ventemærene utenfor til ferdig pakket produkt. Her er det et svært avansert teknisk anlegg, og strenge krav til temperatur og hygiene. Produksjonsanlegget er derfor planlagt først, før bygget med de øvrige funksjonene er formet rundt. Dette sørger for optimal flyt med klare gangbaner i bygget, og god utnyttelse av arealet.

I etasjen over produksjonshallene går en glasset korridor rundt produksjonshallene, noe som gir besøkende muligheten til å lære og utforske prosessen ved å se ned på produksjonen. På motsatt side, vendt mot havet utenfor, gir vinduer en kontrast – og samtidig kontekst – til bearbeidingen som foregår inne i fabrikken.

Det var en klar føring fra start at trivselen til de ansatte skulle prioriteres høyt på industrianlegget. Det er derfor lagt til rette for store vinduer mot den flotte utsikten fra produksjonshallene, åpne rom med store glassflater, og gode rekreasjonsområder. Det er også satt inn tre store takvinduer som sørger for dagslys dypt inne i den store bygningen.

Tre hovedfarger er valgt for eksteriøret, og tre for innsiden av bygningen. Utendørs er hovedfargen en blåturkis tone som endrer seg med lyset og lar både skyer og hav reflekteres i den blanke fasaden. Den kontrasterende kobberbrune og karrigule er hentet fra strandlinjen.

Innendørs følger de tre fargene bygningens gangveier. Produksjonshallene har et blått hygienegulv. De sparsomt opplyste utsiktskorridorene i en mørkeblå og turkis palett gir en mørk bakgrunn for å se ned i de sterkt opplyste produksjonshallene og et blått bånd å se opp til for de som arbeider i hallene. Administrasjonsområdet holdes i en grønn og naturlig furupalett, mens røde fargetoner og samme treverk preger kantinen og de ansattes pauseområder.

Det er bevisst skapt store kontraster mellom produksjonshallene og pauseområdene, slik at de ansatte som bruker arbeidsklær og jobber i industribelysning til daglig, opplever en betydelig endring når de tar pauser. En varm belysning som fremhever detaljene, bidrar til å styrke denne kontrasten.

Overlyshallen ligger sentralt i bygget og understreker kontrasten mellom produksjonslokalenes blå farger og den varmere treverkpaletten i administrasjon og rekreasjonsområder.

Alle hovedtrapper i bygget er utført i lakkert stål, og er viktige kontrasterende elementer. Den sterke fargen er valgt til interntrapper siden disse er i rom man ikke oppholder seg i over langer tid.

Trappeløpet i hovedinngangen har Alucobond-kledning som speiler omgivelsene.

Gardiner og en akustisk dempende lampe skaper en skjermet sone for gjestelunsjer.

Åpenhet og lyse farger og materialer skaper ro i kontorarealene.

Fra administrasjonen er det direkte inngang til kantineområdet med de representative møterommene.

Varme farger og rom i rommet skaper viktig sonedeling i et flerfunksjonsrom med høy aktivitet.

Echojazz-vegg i alle cellekontorer gir viktig fargeinnslag og lydkomfort. Her er det naturens intense grønne spill som er inspirasjonen.

Med havet som inspirasjon i Echojazz- og linoleumsmønstring, har utsiktskorridoren sin helt egne karakter. Echojazz-plater er veggkledning i den blå utsiktskorridoren. Dette mønsteret går igjen i ulike innredningselementer og er en abstraksjon av lysspill i havet i blåtoner eller landskapets palett i grønt et annet sted i bygget.

Kreditering

HOLMEN PRODUKSJONSANLEGG, VESTERÅLEN
Firma
SNØHETTA AS
Prosjektansvarlig
Bjørg Aabø, interiørarkitekt MNIL
Oppdragsgiver/byggherre
Holmøy Maritime/Holmøy Produkter
Team
Nina Solsrud, byggingeniør og prosjektleder, Knut Tronstad, senior sivilarkitekt MNAL, Chris Oh, senior landskapsarkitekt MArch, MLA, MAUD, Kari Stensrød, landskapsarkitekt Rune Holden, BIM
Arkitekt/landskapsarkitekt
Snøhetta
Grafisk designer
Linn Wie
Foto
Sebastian S. Bjerkvik
Web
snohetta.com, holmoy.no
Prosjektadresse
Lilandveien 10, 8400 Sortland
Redaktørens kommentar
Presidenten har ordet
Fra høvelbenk til industriell serieproduksjon
Nedskalering av ikonisk bygg
Fra kornsilo til kunstsilo – en transformasjon i materialitet og identitet
Studio 1 – et kraftsenter for kultur og musikkproduksjon
Til toppen