Fra korn­si­lo til kun­st­si­lo – en trans­for­masjon i mate­ri­alitet og identitet

På Odderøya i Kristiansand står Kunstsilo som et monument over transformasjonens kraft. Den tidligere kornsiloen fra 1935, tegnet av funksjonalismens pionérer Arne Korsmo og Sverre Aasland, er gjenfødt som et av Nord-Europas mest nyskapende kraftsentre for kunst- og kulturopplevelser. Kunstsilo huser nå tre kunstsamlinger: Christianssands Billedgalleri, Sørlandssamlingen og den nye Tangen-samlingen. Kunstsilo har et tydelig mål, å etablere et av de fremste sentrene for modernisme i Norden. Med dette ambisiøse utgangspunktet har Scenario blitt tildelt en sentral rolle: å forme en helhetlig, sanselig og funksjonell interiøropplevelse som ivaretar museets verdier og gir huset en egen identitet, i tett dialog med den eksisterende arkitekturen.

Fra korn­si­lo til kun­st­si­lo – en trans­for­masjon i mate­ri­alitet og identitet

På Odderøya i Kristiansand står Kunstsilo som et monument over transformasjonens kraft. Den tidligere kornsiloen fra 1935, tegnet av funksjonalismens pionérer Arne Korsmo og Sverre Aasland, er gjenfødt som et av Nord-Europas mest nyskapende kraftsentre for kunst- og kulturopplevelser. Kunstsilo huser nå tre kunstsamlinger: Christianssands Billedgalleri, Sørlandssamlingen og den nye Tangen-samlingen. Kunstsilo har et tydelig mål, å etablere et av de fremste sentrene for modernisme i Norden. Med dette ambisiøse utgangspunktet har Scenario blitt tildelt en sentral rolle: å forme en helhetlig, sanselig og funksjonell interiøropplevelse som ivaretar museets verdier og gir huset en egen identitet, i tett dialog med den eksisterende arkitekturen.

Med respekt for historien og arkitekturen er transformasjonen av siloen tegnet av Mestres Wåge Arquitectes og MXSI Architectural Studio, som har vist enorm respekt for byggets originale proporsjoner og industrielle karakter. Ved å kutte inn i de massive sylindrene har de gjort siloens arkitektoniske konstruksjon tilgjengelig for publikum, og skapt en monumental romopplevelse. Dette samspillet mellom det eksisterende og det nye ble også et solid fundament for interiørkonseptet.Scenario kom inn i prosjektet i 2020, på et tidspunkt da detaljprosjekteringen av bygget var i gang. Likevel ble de en viktig del av videreutviklingen og optimaliseringen av byggets publikumsarealer, administrasjon, serveringsarealer og fleksible rom for arrangementer. Oppgaven var omfattende: fra konseptutvikling til detaljprosjektering, spesialdesign, produktbeskrivelser og oppfølging av leveranser.

I nært samarbeid med arkitekt og museets prosjektledelse har de jobbet med å løfte frem museets verdier, og visjonen om å være modig, handlekraftig, inkluderende og raus. Slik har det blitt skapt en samlet opplevelse som spiller på alle sanser i møt mellom rå arkitektur og betong, bølgende linjer av kornaks i vær og vind, kornets styrke og verdi; naturens gull. I varme fargenyanser fra gult til grønt, fra lyst til mørkt, fra silkemykt til rått har kornet i sin ærlige form ledet oss frem til holdbare, ekte materialer for å samle det hele til en større enhet.

Med valg av klassiske og varige elementer oppstår noe som står seg på tvers av trender og gir en unik identitet. Scenario har lagt vekt på et nordisk designuttrykk med lokale, nordiske ressurser og produkter. Alt av spesialdesign er designet med tanke på å skape en genuin identitet for bygget. Det har vært viktig å skape en gjennomgående sterk materialpalett og identitet, som samtidig gir rom for variasjoner og spennende overraskelser.

Kunstsilo skal først og fremst være et sted der kunsten står i sentrum, men også et sted for opplevelser. For å ivareta museets behov for sambruk og fleksibilitet er interiøret planlagt for å romme alt fra utstillinger til pop-up arrangementer, butikk og restaurantdrift. Scenario utviklet et fleksibelt inventarkonsept der elementer kan ommøbleres og brukes på flere måter. Bruker man inngangspartiet som eksempel, kan man se at begrensningens kunst brukt bevisst. Ved å holde rommet åpent og møbleringen nøktern, som legger til rette for et mangfold av mulige arrangementer og sambruk uten å forstyrre kunstens sentrale rolle – der kun fantasien setter grenser for hva som kan oppstå. I den ikoniske silosalen, som oppleves nesten katedralaktig, er interiøret bevisst dempet, med små puffer og en snirklende sofa er plassert som objekter i rommet, slik at arkitekturen får dominere.

Silosalen i 1. etasje med en høyde på over 20 meter – fast spesialinnredning og foajemøbler. Her sees både trappen til Mestres Wåge og Scenarios spesialdesignede elementer.

Kunstsilo sett fra sjøsiden med Kilden på venstre side som nærmeste nabo.

Marianne Heskes ikoniske Gjerdeløa – et eksempel på utstillingsmuligheter museet er tilrettelagt for.

Ved inngangspartiet er butikk og restaurant plassert på hver sin side. Her har Scenario tegnet spesialinnredninger i hvitlasert eik, som knytter service-funksjoner sammen og leder blikket mot utsikten. Et særlig viktig fokus var å tilføre varme og taktilitet som kontrast til den rå betongen. Fargepaletten og materialene tar utgangspunkt i kornet og åkerens livssyklus – fra frø til aks. Dette danner en sanselig og visuell fortelling som løfter det gamle byggets opprinnelige funksjon inn i dets nye rolle.

Oppover i bygget møter besøkende en tydelig og gjenkjennbar materialpalett. Interiøret er preget av eik, skinn, tekstiler og gjennomarbeidede detaljer, i et fargeregister som spenner fra gyllent gult til dypere grønt og jordtoner. I utstillings- og trapperom finner man elementer som eik og strågule fliser. I baren øverst i bygget er det brukt varme tekstiler, tepper og skinnmøbler for å skape en mer avslappet loungesituasjon. Terrassen gir tilgang til åpen himmel og utsikt, og markerer et skifte i romopplevelse og stemning.

Scenario har også hatt ansvar for administrasjonsarealene, der museet selv har valgt å satse på gjenbruk og sirkularitet. I samarbeid med Re:inventar er det brukt møbler fra museets tidligere lokaler og andre virksomheter. I rom der standardløsninger ikke lot seg bruke, er det tegnet spesialinnredning som utnytter eksisterende strukturer.

Kristiansands skybar, i toppetasjen. Inndelt i ulike soner og sittegrupper tilknyttet lounge, restaurant og terrasse. Her har Scenario designet både bar, display, sofaer, gulvtepper, spisebord og runde sittebenker.

Prosjektet ble i stor grad gjennomført under pandemien, noe som innebar begrenset tilstedeværelse på byggeplass. Arkitektene har vært interiørarkitektenes øyne på stedet, og dialogen mellom alle aktører – byggherre, arkitekt, interiørarkitekt og entreprenør – har vært avgjørende.

Kunstsilo er en oppdragsgiver med høy faglig kompetanse, tydelige krav og tillit til prosessen. Museets representanter, samt de som senere skal drifte bygget, har vært tett involvert og gitt verdifulle innspill gjennom hele prosjektet. Kunstsilo har hatt høye ambisjoner om å velge materialer og produkter med lavest mulig klimapåvirkning. Det er etterspurt kortreiste løsninger, høy kvalitet og mulighet for demontering og gjenbruk. Scenario har vektlagt tidløse materialer med lang levetid, hatt fokus på nordisk design og utviklet spesialdesign som kan stå seg over tid.

I et prosjekt med så stor gjennom-strømning av publikum er varighet og slitestyrke utrolig viktig. Derfor er det
valgt materialer som både er robuste og vakre, og som ikke går av moten med det første. Scenario jobber med høye krav til god kvalitet, men også tidløs design for å unngå hyppige utskiftninger. Varighet er ekstremt viktig i et bygg med så tøff bruk.

Scenario er stolte og glade over resultatet av det flerårige samarbeidet. Kunstsilo tilbyr en unik publikumsopplevelse og fremstår som et helhetlig bygg der interiørarkitekturen er nøye samstemt med arkitektur og visjon. Vi tror prosjektet har gode forutsetninger for å bli en ny klassiker innen norsk museumsarkitektur.

Fleksibel museumsbutikkinnredning med spesialdesignede elementer tilpasset funksjons- og brukerbehov for display og salg av produkter. All innredning er utført i hvitvasket halvstav-eik og spiler med innslag av valmuerødt.

Brasseri med innvendig og utvendig servering i 1. etasje – serveringsdisk, sittebenker, ståbord og frittstående spesialinnredning er designet til dette området. Materialpaletten er naturmaterialer og farger er fra kornet som spenner fra gult til grønt og spiller på harde og myke teksturer.

Møbleringsplan 1. etasje.

Møbleringsplan 9. etasje.

Chambre séparée i 8. etasje er et signaturrom for møter og bespisning med spesialdesignede bord og møbler av norsk design.

Trapp integrert i den eksisterende siloen – ett av flere arkitektoniske grep fra Mestres Wåge, som Scenario har videreført i interiørdesignet for å skape en helhetlig og særpreget opplevelse innendørs.

Kreditering

KUNSTSILO, KRISTIANSAND
Firma
AS SCENARIO INTERIØRARKITEKTER
Prosjektansvarlig
Linda Steen, interiørarkitekt og møbeldesigner MNIL
Prosjektmedarbeider
Tjodun Medbøe, interiørarkitekt MNIL
Oppdragsgiver
Sørlandets Kunstmuseum
Byggherre
Stiftelsen Kunstsilo
Arkitekt
Mestres Wåge Arquitectes, Mendoza Partida, BAX Studio
Landskapsarkitekt
Henning Larsen
Foto
Alan Williams Photography
Web
scenario.no, kunstsilo.no
Prosjektadresse
Sjølystveien 8, 4610 Kristiansand S
Fra høvelbenk til industriell serieproduksjon
Nedskalering av ikonisk bygg
Fra kornsilo til kunstsilo – en transformasjon i materialitet og identitet
Studio 1 – et kraftsenter for kultur og musikkproduksjon
Samspill mellom historien og det moderne
Posten som merkevare
Til toppen