Innføring av det nye arbeidsplasskonseptet
Sammen med Afry Ark Studio ble det utviklet et aktivitetsbasert arbeidsplass-konsept. I dette ligger en arealnorm på 20 m2 per ansatt og en 80% dekningsgrad av individuelle arbeidsstasjoner. På Fornebu betydde det å redusere fra 45 000 m2 arbeidsareal til ca. 30 000 m2 til de 1850 medarbeiderne. Bygget åpnet da for andre leietakere og fellesfunksjoner som kantine og auditorium må nå deles.
Kontoret på Fornebu var det første som innførte konseptet i stor skala. I løpet av halvannet år ble hele prosjektet gjennomført fra start til slutt. Alle ansatte hadde tilbud om en arbeidsplass underveis, så det krevde litt av en logistikk både når det gjaldt innplassering av ansatte, men også omflytting og montering av møbler suksessivt med de ulike byggetrinnene.
Det nye arbeidsplasskonseptet krevde en omdisponering av arealet og innføring av nye typer arealer og møbler. Det ble etablert flere smårom, hos Equinor kalt fokusrom, og et betydelig antall podier av ulike størrelser. Disse ble strategisk plassert for å dele opp store landskaper. Alle arbeidsstasjoner og møteromsmøbler ble gjenbrukt. Til tross for stor grad av gjenbruk krevde det store mengder nye møbler siden eksisterende løsning besto av individuelle arbeidsplasser, men få andre typer møbler. De store fellesarealene fikk møbleringsgrupper av ulik art for å gi de ansatte flest mulig valg, både for individuelt arbeid og i grupper av variert størrelse.
Sammen med konsulentselskapet CBRE gjennomført Afry Ark Studio en omfattende brukerprosess der Afry utviklet løsninger fortløpende i tråd med resultater fra workshopene. Prosjektet hadde en forholdsvis kort tidsplan for gjennomføring og det var derfor viktig å komme i gang med brukermedvirkningen så raskt det lot seg gjøre. I et så stort system er det utfordrende å få ut informasjon og etablere et nettverk av brukere. For å sikre engasjement og forpliktelse fra de ansatte ble det etablert roller og ansvar på ulike nivå innenfor hvert forretningsområde:
Approver: Godkjenne konsept og løsninger og innplassering basert på tilbakemeldinger fra brukergruppene.
Hovedkontakt: Kontaktperson for prosjektgruppa. Lede arbeid på vegne av forretningsområdet og sikre at brukergrupper involveres. Brukergruppe: Sikrer nødvendig involvering i organisasjonen for å være i stand til å gjennomføre og ta i bruk konseptet.
Det ble gjennomført to serier med workshoper for alle forretningsområdene der til sammen 240 ansatte deltok. Representanter for de ulike forretningsområdene deltok i oppfølging av resultater og kom med innspill til spesialbehov. I tillegg ble det holdt informasjonsmøter og lagt ut aktuelt innhold på intranett etter som prosjektet skred frem.
Det ble gjennomført et omfattende arbeid med kapasitets- og innplasseringsstudier ut fra tre typer arbeidsplasser; fullergonomiske arbeidsstasjoner, halvergonomiske arbeidsstasjoner og andre sitteplasser tenkt for kortvarig arbeid. Illustrasjonen over viser et eksempel på fordeling av de ulike variantene i en hjemmebase.
Når de endelige løsningene var klare og godkjent av styringskomiteen, ble det laget en manual for hver hjemmebase med kjøreregler for bruken av arealet. Selv om det legges vekt på å tilpasse arealene etter innspill fra brukerne var det også viktig å opprettholde en fleksibilitet som gjør det mulig å flytte forretningsområder uten at det må gjøres endringer i planløsningen.
For at de ansatte skulle forberede seg på det nye konseptet etablerte vi et utstillingsområde der nye typer møbler ble vist slik som podier, personlige skap, skjermer og ulike sittemøbler. Dette ble godt mottatt og mye brukt i byggeperioden.