Den grafiske profilen spilte en nøkkelrolle i utviklingen av konseptet. Det var viktig at butikken var gjenkjennbar som Posten. Postens merkevarekonsept, mht. fargebruk og typologi ble videreført i interiøret. De ønsket at Posten skulle være godt synlig fra gaten og at det skulle være enkelt å orientere seg i butikken. Materialvalg ble valgt strategisk for å skille funksjoner, og skilting med høy kontrast og lys ble benyttet for å forbedre lesbarhet. De benyttet bevisst et lunere og mer inviterende materialvalg på elementer man ønsket at kunder skulle benytte, som for eksempel infopunkter, pakkedisker og venteareal med benker.
Utformingen henter også inspirasjon fra Postens industrielle produkter, og lekne illustrasjoner. Illustrasjonene benyttet i Posten merkevare symboliserer «flyt», med en vei som slynger seg gjennom landskapet, og understreker slagordet «Ingen kjenner Norge bedre». Dette ble en inspirasjon til det overordnede belysningskonseptet, der lysarmaturen i taket slynger seg lekent rundt i lokalet. De fjernet den nedsenkede tette systemhimlingen og åpnet opp til dekket med en semitransparent metallgridhimling, slik at industrielle detaljer fra teknikk nå møter organiske linjer og skaper en spennende atmosfære.
Posten som merkevare
(Full kreditering i bunnen av saken)

Posten som merkevare
(Full kreditering i bunn av saken)