Posten som merkevare

Posten ønsket å skape en moderne butikkopplevelse som tydelig formidler merkevarens identitet, samtidig som den fungerer som en testarena for nye tjenester. I samarbeid med Posten har I-d Interiørarkitektur & design lagt vekt på å gi kundene en helhetlig opplevelse på tvers av alle kommunikasjonsplattformer. Målet har vært å skape en sømløs kobling mellom Postens digitale og fysiske tilstedeværelse. De har hatt fokus på å skape funksjonelle og forenklede løsninger som forbedrer hverdagen for de ansatte og besøkende. De ansatte har fått arbeidsplasser med dagslys, og butikken er blitt mer tilgjengelig for alle.

Posten som merkevare

Posten ønsket å skape en moderne butikkopplevelse som tydelig formidler merkevarens identitet, samtidig som den fungerer som en testarena for nye tjenester. I samarbeid med Posten har I-d Interiørarkitektur & design lagt vekt på å gi kundene en helhetlig opplevelse på tvers av alle kommunikasjonsplattformer. Målet har vært å skape en sømløs kobling mellom Postens digitale og fysiske tilstedeværelse. De har hatt fokus på å skape funksjonelle og forenklede løsninger som forbedrer hverdagen for de ansatte og besøkende. De ansatte har fått arbeidsplasser med dagslys, og butikken er blitt mer tilgjengelig for alle.

Den grafiske profilen spilte en nøkkelrolle i utviklingen av konseptet. Det var viktig at butikken var gjenkjennbar som Posten. Postens merkevarekonsept, mht. fargebruk og typologi ble videreført i interiøret. De ønsket at Posten skulle være godt synlig fra gaten og at det skulle være enkelt å orientere seg i butikken. Materialvalg ble valgt strategisk for å skille funksjoner, og skilting med høy kontrast og lys ble benyttet for å forbedre lesbarhet. De benyttet bevisst et lunere og mer inviterende materialvalg på elementer man ønsket at kunder skulle benytte, som for eksempel infopunkter, pakkedisker og venteareal med benker.

Utformingen henter også inspirasjon fra Postens industrielle produkter, og lekne illustrasjoner. Illustrasjonene benyttet i Posten merkevare symboliserer «flyt», med en vei som slynger seg gjennom landskapet, og understreker slagordet «Ingen kjenner Norge bedre». Dette ble en inspirasjon til det overordnede belysningskonseptet, der lysarmaturen i taket slynger seg lekent rundt i lokalet. De fjernet den nedsenkede tette systemhimlingen og åpnet opp til dekket med en semitransparent metallgridhimling, slik at industrielle detaljer fra teknikk nå møter organiske linjer og skaper en spennende atmosfære.

Plantegning.

Den doble fasaden er fjernet og butikken har fått store glassflater og et utstillingsvindu mot gaten. Den universelt utformede rampen har blitt en del av butikkopplevelsen. Fra fargepaletten til materialvalg, belysning og grafiske elementer er hver detalj designet for å skape en helhetlig kundeopplevelse.

Butikken kommuniserer ut mot gaten både på dag- og kveldstid. Lyskonseptet som er utviklet for Posten Flagship kommer virkelig til sin rett når det er mørkt ute.

Interiøret i butikken lå tidligere gjemt bak en dobbelt fasade. Det var ikke innsyn til butikken og ansatte manglet dagslys. Produktene var uhensiktsmessig plassert med rygg mot vindu. Man ønsket å åpne opp visuelt slik at interiøret i butikken ble et salgsvindu mot en av Oslos mest sentrale knutepunkt for shopping og transport.

Tidligere var den universelt utformede adkomsten til butikken preget av en lite inviterende rampe mellom de to fasadene. Ved å fjerne den doble fasaden kunne man innlemme rampen på innsiden i butikken, noe som skapte en mer helhetlig og innbydende løsning. Dette sikret universell utforming på en estetisk og funksjonell måte, der rampen nå fremstår som en naturlig del av butikken. Et rødt perforert gelender strekker seg langs rampen og viser til der den opprinnelige fasadeveggen en gang sto. Alle postrelaterte funksjoner ble montert sømløst i vegg. Flere av automatene er gjenbruk og er renoverte med bl.a. grafisk foliering tilpasset fargekonseptet. Automatene har man plassert slik at de ligger sømløst i veggen. Dette ble et viktig visuelt grep som reduserte det rotete inntrykket de eksisterende automatene ga da de sto samlet.

Vegghylle med produkter som ikke skal være tilgjengelige på kveldstid, pivoterer når butikken går fra betjent til selvbetjent.

Utformingen av Posten Flagship henter inspirasjon fra Postens brandfarger, industrielle produkter og lekne grafiske illustrasjoner. Gulvelementenes formspråk og materialitet står i kontrast til det fargerike interiøret. Basen er i samme utførelse som gulv som gir en fin effekt ved at de «svever» over gulvet, og dermed ikke fremstår massive.

Skreddersydd inventar for en fleksibel og brukervennlig butikkopplevelse
Det er utviklet en egen serie spesialdesignet inventar, bestående av både betjente og selvbetjente servicepunkter, pakkedisk, mobile utstillingsvogner, benker og oppbevaringsløsninger. Gulvelementene har fått sitt eget formspråk og materialvalg for å skille seg ut i det fargerike interiøret.
De frittstående elementene er derfor utformet i hvitpigmentert eik som skaper en varm kontrast til butikkens harde veggflater.

For å skape sammenheng mellom inventaret og rommet, er soklene på de frittstående innredningene laget i samme materiale og utførelse som gulvet. Dette gir en lett og svevende effekt og møblene fremstår mindre tunge i rommet. Utformingen er et bevisst valg for å fremme bruk av de selvbetjente løsningene. Alle servicepunkt – både betjente og selvbetjente – er universelt utformet og tilpasset ulike brukerbehov. Skjermene er justerbare, og de ansatte har tilgang til fullt ergonomiske arbeidsplasser.

Rommet har en tydelig horisontal inndeling, ved at himlingen trekkes ned på vegg i en gitt høyde. Rutemønsteret i himlingsgridet gir veggene en fin tekstur og er et naturlig sted for montering av skilt til de ulike postfunksjonene. Metahimlingen er lakkert i postens farge med en rosa kontrastfarge malt i himling. Dette gir en spennende visuell effekt. Belysningsdesign har vært en viktig del av totalopplevelse og design i prosjektet.

For å skape en markert inngang har man dratt den innvendige fondveggen med «siksak»-kledningen gjennom fasadeveggen og ut til fortauet. Den synliggjør inngangen og guider brukeren naturlig inn. Resultatet gir en visuelt større butikk ved å gjøre et trist uteareal om til en del av den fargerike butikken. Posten synliggjøres i bybildet med et stort lysende logoskilt. Plasseringen og størrelsen er nøye planlagt for å ivareta sikkerhet rundt høyde mellom platå og bakkeplan. Butikken kommuniserer ut mot gaten både på dag- og kveldstid. Virkemidlene blir enda mer fremtredende når det er mørkt ute.

I-d har stått for designet av mobile utstillingsvogner, benker og oppbevaringsløsninger for Posten Flagship. Disse er inspirert av Postens industrielle produkter og farger.

De frittstående og selvbetjente skrankene er integrert med egen skjerm, vekt, printer og foliert målebånd. Undersiden er belyst for å ivareta mer synlighet.

Posten Flagship skal være åpen 24 timer i døgnet, noe som satte krav til sikkerhet når butikken ikke er bemannet. I samarbeid med Dormakaba ble betjent/ubetjent-konseptet løst med en sluse, der man registrerer seg via Vipps for å kunne komme inn. På den måten vil Posten ha kontroll på hvem som bruker butikken til enhver tid om det skulle oppstå noen situasjoner.

I-d har utviklet dette prosjektet i tett samarbeid med Posten og Bico. Bico har hatt ansvaret for både oppgradering av bygget og leveransen av alt inventar.
Med en svært kort prosjekteringsperiode har de vært nødt til å ta raske beslutninger, og finne gode løsninger underveis gjennom hele prosessen.

Posten på Majorstuen er en velkjent institusjon for mange. Butikken har vært et fast innslag i området i flere år, og i dag er den én av få postkontorer som fortsatt er operative. Mange filialer har enten blitt nedlagt eller integrert i butikker, men denne har beholdt sin plassering på samme adresse som før. Det har vært spennende å være med på å skape et nytt konsept for et selvbetjent postkontor. Med økt netthandel og tilgang til tjenester utenom arbeidstid er det spennende å nå få testet dette konseptet.

Med fokus på åpenhet, estetikk og flyt, har man skapt et funksjonelt miljø tilrettelagt for både medarbeidere og besøkende. Fra fargepaletten til materialvalg, belysning og grafiske elementer, er hver detalj designet for å skape en helhetlig kundeopplevelse for alle, som gjør Postens identitet tydeligere enn noensinne.

Den doble fasaden er fjernet og butikken har fått store glassflater og et utstillingsvindu mot gaten. Den universelt utformede rampen har blitt en del av butikkopplevelsen. Fra fargepaletten til materialvalg, belysning og grafiske elementer er hver detalj designet for å skape en helhetlig kundeopplevelse.

Den nedsenkede tette systemhimlingen er fjernet og erstattet med en åpen metallhimling lakkert i Postens farge.

Kreditering

POSTEN FLAGSHIP, MAJORSTUEN, OSLO
Firma
I-D INTERIØRARKITEKTUR & DESIGN AS
Prosjektansvarlig
Silje Brænde, interiørarkitekt MNIL
Prosjektmedarbeidere
Are Fredrik Berg, Tyra Fahsing, interiørarkitekter MNIL
Oppdragsgiver
Posten
Foto
Dag Sandven
Arkitekt
Nordic Office of Architecture
Andre fagfelt
Posten Bring AS, Bico bygg og Innredning AS, Stokkan Lys, Reklamestasjonen AS, Meta AS, Dormakaba Norge AS
Web
i-d.no, posten.no
Prosjektadresse
Kirkeveien 61, 0364 Oslo
Studio 1 – et kraftsenter for kultur og musikkproduksjon
Samspill mellom historien og det moderne
Posten som merkevare
Arena for kunnskapsutveksling
Langvarige løsninger og miljøvennlige tiltak
KHiO 2024
Til toppen