Onsdag 21. mai 2025 kl. 15:00
I mitt første oppdrag som nylig valgt president i NIL, deltok jeg i et møte i et kontor i nærheten av regjeringskvartalet. På min venstre side satt det en ansatt i en av våre søsterorganisasjoner – og plutselig kom det spørsmålet, det spørsmålet vi har alle hørt før. Vedkommende begynte forsiktig: Hun vil bygge ut loftet hjemme i leiligheten og lurte på om en interiørarkitekt hadde kompetanse til å ta oppdraget eller om det var mest farger og innredning vi kunne bidra med. Spørsmålet var genuint, og var for meg en solid bekreftelse på at vi fremdeles ikke er gode nok til å formidle hvem vi er – og hva vi kan.
Interiørarkitektur defineres i European Charter for Interior Architecture Training 2020 som følgende: «The Interior Architect profession acts as an agent in creating the world around us and specializes in producing aesthetically appropriate, compelling, and successful spaces. The field of practice is to understand human needs and wills in relation to atmosphere, security and well-being with the responsibility for the future of the environment.»
Men av en eller annen grunn har vi ikke klart å kommunisere dette utad, ikke en gang til våre nærmeste arkitektkolleger.
Møtet fortsatte, og jeg var virkelig imponert over hvor langt vi har kommet i de 30 årene jeg har vært aktiv i NIL. Rundt bordet var representanter fra NAL, NLA, AFAG, AiN og DOGA. Vi diskuterte arkitekturstrategi, felles mål og politisk posisjonering med NIL som en likeverdig partner i et velfungerende demokratisk nettverk. Jeg satt i møtet fordi NIL finnes og aktivt representerer interiørarkitekter og møbeldesignere både nasjonalt og internasjonalt med vårt medlemskap i ECIA og det nordiske nettverket. Så kom det andre spørsmålet, som vi alle har hørt og mange før har stilt: Hvorfor skal jeg melde meg inn i NIL? Mitt svar er at uten NIL er vi uorganiserte, irrelevante små fjotter uten tittel, uten påvirkningskraft og uten en tydelig faglig profil i media, utdanning og politikk.
Vi trenger NIL for å representere, definere og organisere oss for å opprettholde vår posisjon som den maktorganisasjonen vi har blitt.
Dagen etter, torsdag 22. mai kl. 09:00, Kaffebrenneriet i Markveien
Jeg hadde akkurat bestilt kaffe da min gode venn og driver av et mellomstort arkitektfirma kom inn døren. Han fortalte om et samarbeid med en av våre større interiørarkitektfirmaer. Han fortalte om prosjektledere han jobbet med som tidligere var Kristiania-studenter, og roste deres kompetanse og evne til å jobbe under et stort tids- og arbeidspress i tverrfaglige prosjekteringsgrupper. Han beskrev det som et spennende arbeidsmiljø, som sikkert flere av dere som leser kan kjenne seg igjen i. Akkurat de prosessene ligger usynlig bak hvert eneste bilde i denne årboken.
Tilbake til onsdagen før, i sommeravslutningen etter møtet
Under en samtale med en representant for AFAG, hørte jeg at arbeidsledigheten for arkitekter hadde flatet ut, men at det fremdeles lå langt over det nasjonale gjennomsnittet. Alle som har vært i «the business» en stund vet at vår profesjon er veldig følsom overfor konjunkturens sykluser av oppgang, topp, nedgang og bunn. Vi er i en nedgangsperiode med reduserte antall oppdrag som gjør det særlig vanskelig for nyutdannede å finne relevant arbeid. Det er i disse tider vi må bruke all vår kreativitet til å tenke nytt, eksperimentere, skape felleskap, bruke AI, fortsette å tegne, studere og utøve vårt fag – ikke nødvendigvis i et tradisjonelt arbeidsforhold.
Det vil alltid være vi som designere som skaper de formene og rommene som gjenspeiler tidsånden. Og det er mange eksempler i de påfølgende sidene med adaptiv re-use av bygninger, ombruk av bygningsmaterialer, gjenbruk og sirkularitet som skaper en helt ny estetikk, som vi, av og til, må overbevise våre oppdragsgivere om å akseptere.
Hvis det er en ting jeg ønsker å oppnå i min periode som president i NIL, er det å gjøre interiørarkitekter mer synlige. At vår grunnkompetanse i adaptiv gjenbruk av eksisterende bygg er synlig for våre søsterorganisasjoner, og at vi utvikler en høylytt og tydelig stemme i media. Og denne årboken er en av våre mest effektive verktøy.
Takk til hver og en av dere som har bidratt med å fylle disse sidene med prosjekter som virkelig viser hva vi kan – som høyt utdannede, kunnskapsrike, hardtarbeidende, kreative utøvere av vårt fantastiske fag – interiørarkitektur og møbeldesign.
Og til slutt som svar til min kollega fra vår søsterorganisasjon: Ta gjerne kontakt med en interiørarkitekt som kan hjelpe til med utbyggingen av ditt loftprosjekt.
