Tid­slin­je 2010 – 2020

Tid­slin­je 2010 – 2020

Tiåret begynte med stor usikkerhet og markedet prøvde å komme i takt etter finanskrisen i 2008. Tiltak som lavere utlånsrente bidro til å styrke økonomien. Litt om litt økte norsk eksportnæring og boligbyggingen tok fart.

Etter 10 år med Norway Says gikk Torbjørn Andersen og Espen Voll ut av samarbeidet i 2009. De etablerte firmaet Anderssen & Voll og har skapt seg et internasjonalt navn. Samarbeidspartnerne spenner over en rekke produktkategorier, som møbler, tekstiler, kjøkkenutstyr og annet. Deres formspråk er i Skandinavisk designtradisjon, med fokus på gode materialer og nøyaktig detaljering. De har med det egne merket Nedre Foss satset på «hundreårsobjekter», som lysestaken Ildhane i støpejern.

Daniel Rybakken har markert seg som en av Skandinavias mest profilerte designere. Han bruker lang tid på hvert prosjekt. Samarbeidspartnerne er internasjonale og det er i hovedsak som belysningsdesigner han er kjent. Flere av lampene er blitt kanonisert, deriblant Counterbalance (2012) og Ascent (2013), begge for italienske Luceplan. For finske Artek formga han i 2017 den asketiske møbelserien Kiila. Rybakken er den eneste skandinav som er blitt tildelt den italienske designprisen Compasso d’Oro to ganger.

Et steinkast fra Akerselva, tett på det yrende folkelivet på Vulkan, Mathallen Oslo, restauranter og hoteller, ligger Westerdals School of Communication. Som en kloss bryter den med omgivelsene. Eksteriøret poengteres av distinkte vindusflater, asymmetrisk plassert over fasaden. Kristin Jarmund Arkitekter har også innvendig fulgt et grafisk uttrykk som poengterer skolens visuelle verdier.

Få bygninger har som Under utfordret naturkreftene. En bygningskropp som ligger på skrå, både over og under havoverflaten. Restauranten er med sitt store vindu i møte med havet en spektakulær opplevelse for middagsgjestene. Under representerer samtidig noe urnorsk. Mennesker som i årtusener har bodd i grissgrendte strøk, langt fra allfarvei, hengitt naturen og omgivelsene. Snøhetta har ikke bare skapt et kontroversielt byggverk, men også eksistensialistisk, der bygningens plassering i landskapet gir inntrykk av at den er på vei ut i havet og forgjengeligheten.

Det siste tiåret har det vært stor byggeaktivitet rundt Bjørvika i Oslo. I 2020 åpner det nye Munchmuseet og Deichman Bjørvika, der Scenario Interiørarkitekter har ansvar for begge interiører. Diskusjonene har vært mange og til dels tilspissede rundt prosjektene, særlig Munchmuseet. Hvordan bygningene blir tatt i mot på sikt vil tiden vise.

Samtidig som det bygges nytt, er det i stor grad gjenbruk av eksisterende bygninger. Særlig i fortettede sentrumsområder. Det betyr i realiteten at behovet for interiørarkitekter er blitt større i prosesser der eldre bygninger og interiører skal rehabiliteres og fornyes. Flere møbelprodusenter har begynt å relansere norske designklassikere fra gullalderen i 1950- og 1960-årene. Bærekraftsperspektivet er i fokus og miljøsertifisering er en nødvendighet.

For å styrke norsk designs posisjon etablerte Victoria Günzler, Sara Wright Polmar og Sverre Ungher designerfellesskapet Klubben i 2011. Klubben, som i dag består av 31 medlemmer, har lykkes med oppgaven å styrke fellesskapets merkevare, samtidig som enkeltmedlemmer drar nytte av å delta på ulike utstillinger. Deriblant designuken i Milano, der Klubbens medlemmer har vært med siden 2016.

To av deres medlemmer er Vera K. Kleppe og Åshild Kyte som har gått sammen om designstudioet Vera & Kyte. De jobber innenfor flere disipliner, som møbler, tekstiler, belysning, glass og mer. Deres romdeler Apparel med speil for det italienske firmaet Opinion Ciatti er konstruert av horisontale og diagonale stenger i lakkert metall. Uttrykket er elegant og fører tankene tilbake til japansk minimalisme og fransk art deco fra 1920-årene. I 2019 ble Vera & Kyte tildelt andrepremie i anledning det nye Nasjonalmuseets stolkonkurranse med forslaget 57/65/80.

Kristine Five Melvær jobber som kollegene Vera & Kyte tverrdisiplinært. Bærende i hennes formspråk er en tydelig grafisk profil, om det så er pledd for Røros Tweed, vaser for Magnor Glassverk eller dørmatter for Heymat. Hennes raffinerte bordlampe Ray er laget av en stålkonstruksjon med oppspent, transparent syntetisk stoff. Den visuelle effekten er elegant og utfordrende. Elegant er også hennes POP-serie for Vestre.

Utemøbelprodusenten Vestre har posisjonert seg sterkt siden tidlig 2010-tallet. Jan-Christian Vestre overtok firmaet i 2012. Etter det har han satset sterkt på bærekraft, annerledes design og tydelig markedsføring. Samtidig er Vestre svært samfunnsengasjert og ser på møbler og industrien i et større perspektiv. I 2018 møblerte firmaet Times Square i New York med serien April Go, designet av trioen Espen Voll, Tore Borgersen og Michael Olofsson. Vestre har en stor bredde i kolleksjonen som muliggjør mange møbleringssituasjoner.

Med utgangspunkt i de siste to tiårs positive utvikling ser det lyst ut for NILs medlemmer.

Stochastic, Daniel Rybakken for Luceplan, 2015. Klassiske lysekroner er ofte komponert som strenge symmetriske repetisjoner av en detaljert diffusor som for eksempel et krystallprisme. I Rybakkens prosjekt er reflektorene i seg selv forenkelt i form. Gjennom en tilsynelatende tilfeldig organisering, skapes det en ny og uformell kompleksitet. Med Stochastic er Rybakken med på å bygge ut italienske lampetradisjoner, med klare referanser til for eksempel Taraxacum av Castiglioni for Flos eller Pistillo av Studio Tetrarch for Valenti Luce. Forholdet mellom lyskilde, reflektorer og diffusorer er tilslørt, og produktene går over fra å være standardarmaturer til imponerende og dekorative installasjoner. Foto: Daniel Rybakken

Westerdals School of Communication, Kristin Jarmund Arkitekter, 2011.
Faglig ansvarlig: Interiørarkitekt MNIL/MNAL/Hon. FAIA Kristin Jarmund. Foto: Kjark/Benjamin Hummitzsch

Restauranten Under, Lindesnes, Snøhetta, 2019.

Sofaen Oslo til Anderssen & Voll for danske Muuto
er en asketisk sitteskulptur. Foto: Muuto

Kristine Five Melværs serie Pop for Vestre er en brobygger mellom Vesten og Østens formhistorie. Foto: Vestre

I 2018 møblerte Vestre Times Square. Foto: Vestre

Grønn omstilling, gode vaner og trendenes død
Fra brutalisme til bevegelse
En smeltedigel. Fra idestadiet til ferdig stol
Bolig over byen – nye planløsninger i eldre funkisvilla
Den røde tråden – Merkevarestyrkende interiørarkitektur
Det hybride arbeidslivet har kommet for å bli
Til toppen