Rommet skulle ose av luksus og ha en eksklusiv atmosfære. Stilmessig skiller det seg ut ved å fjerne seg fra de moderne uttrykkene til fordel for profiler, veggpaneler, velour og tunge tekstiler. Det klassiske preget med vekt på symmetri er tydelig og gjennomført. Kundens inspirasjonskilde var studioene til filmkomponisten Hans Zimmer, kjent fra bl.a. Dark Knight-trilogien og Pirates of the Caribbean.
Det ble avholdt et par innledende møter der interiørarkitektene drøftet ideer og konsepter, men denne delen av arbeidsprosessen var noe kortere enn i andre prosjekter. Det skyldtes at premissene for oppdraget var veldig tydelige og omfanget relativt begrenset. En dyptpløyende behovskartlegging fra interiørarkitektenes side var ikke nødvendig, og de kunne dykke ned i detaljene nesten med en gang. Rommet skulle ha en wow-effekt som gir besøkende en helt spesiell opplevelse. Sanselighet var et viktig poeng, og i motsetning til møterom flest skulle dette preges av komfort, estetikk og funksjonalitet tilpasset virksomhetens art.
Fordi oppdraget var så uvanlig, deltok hele fire interiørarkitekter i ide- og konseptutviklingsfasen – hver med sin innfallsvinkel og styrke. Prosjektet er et godt eksempel på intern tverrfaglighet der de utnyttet hele sitt register av kompetanse og erfaring. I idefasen trakk de bl.a. veksler på hotell- og boligprosjektene sine.
Sentralt for utformingen av rommet var et maleri som kunden ønsket å gi en hovedrolle. Profilerte paneler ble tilpasset symmetrisk rundt kunstverket og reolen, og symmetrien gjenspeiles i himlingen som er omrammet av et fastfelt fordi det ellers ville være vanskelig å kombinere profilert listverk med en akustisk systemhimling. Vindusbrettet som skjuler gardinoppheng og lyskilde måtte også treffe reolen på en pen måte.
Siden samtlige elementer skulle gå opp symmetrisk på alle kanter, ble beregningene svært komplekse. Høy grad av presisjon var påkrevd hele veien. Samarbeidet med entreprenør og møbelprodusent var tett, og alle parter var svært løsningsorienterte. De oppdaget underveis at gulvet i det ene hjørnet var rundt fem cm lavere enn i de øvrige hjørnene samt at veggene ikke var i lodd. Denne typen hendelser gjorde at prosjekteringsmøtene i hovedsak ble holdt på stedet underveis i byggeprosessen. De skulle få regnestykket til å gå opp rundt hele rommet, beslutte grensesnitt for leveranser, plassere tekniske føringer og bestemme rekkefølgen for montering.
Fordi fargene i rommet er mørke og mettede, brukte de lyseffekter for å fremheve viktige funksjoner og elementer samt for å understreke dramatikken i interiøret. Uttrykket forsterkes av slepelys over de tunge gardinene, downlights i den mørke himlingen og back-light i reolen der utmerkelser og priser er plassert.
Alt fast inventar er spesialdesignet med sikte på maksimal teknisk/praktisk funksjonalitet og designmessig helhet. Reolen er bygget rundt et avansert lydanlegg og skjuler høyttalere, subwoofers og alt av teknisk utstyr. Den huser også en liten minibar. For ikke å forringe lydbildet fra anlegget har noen av dørene fått høyttaler-duk i stedet for tett dørspeil. Subwooferne står på asfaltplater i skap uten bunn for å minimere vibrasjoner.
Atmosfæren er mørk, varm og innbydende. Tunge, polstrede møbler gjør at man sitter behagelig og får ikke et øyeblikk følelsen av å være i det som egentlig
er et møterom.
Utenfor boksen
(Full kreditering i bunnen av saken)

Utenfor boksen
(Full kreditering i bunn av saken)