YME utarbeidet også all grafikk, inkludert skilt med romnavn, orienteringsplaner og piktogrammer, og fulgte prosjektet tett helt frem til innflytting. Arkitekten endte opp med ansvar for de offentlige søknadene knyttet til ombyggingen samt kontrollansvar. Telenor Software Lab hadde gjort seg mange erfaringer fra deres tidligere arbeidssted. Dette dannet grunnlaget for romprogrammet. En av de viktigste erfaringene var ønsket om flere støtterom til arbeidsplassene i åpnet landskap. Spesielt gjaldt dette rom for samhandling, men også rom for faglige og sosiale møtesteder. Brukermedvirkningsprosessen handlet derfor i hovedsak om utformingen av disse rommene. Gitt fredningen, var planløsningen i stor grad satt. Rom i rommet ble derfor løsningen for å møte behovet for rom i varierte størrelser. Dette i kombinasjon med variasjon i type møblering, digitale løsninger og materialbruk. Hensynet til fredning overgår kravet til universell utforming. Heis og HCWC er løst ved trinnfri adkomst til den nyere delen av Toldboden.
YME arkitekter tror at de beste løsningene, og et helhetlig uttrykk, skapes når man jobber tverrfaglig.
Tett dialog med fylkesantikvaren har vært en forutsetning i prosjektet. Materialpaletten i bygget var en miks av de siste 100 års stilarter med både koreapanel, linoleum og strietapet. Fredningen innebærer at alle disse materialene, elektriske ledninger, og toalettene fra 2006 er fredet, uavhengig av kvalitet eller om de er originale. Det ble derfor jaktet etter originale gulv, fliser og tapet. Man fant få originale materialer, men mange lag med spennende farger. Kravet fra fylkesantikvaren var at man kun fikk male i byggets originalfarger. I samarbeid med Jugendstilsenteret i Ålesund gjorde de et utvalg av de mest sannsynlige originalfargene. Basert på studier av tidstypiske materialer og brukers funksjonskrav, utviklet de et helhetlig farge- og materialkonsept. God akustikk var viktig for brukerne. Løsningen ble himlingsflåter hvor man fikk skjult teknikk og innført nye absorbenter. Av gamle himlingsplater redesignet de nye lydabsorbenter til vegg. Disse ble trukket i ny ulltekstil. Det ble også valgt teppe på gulvene for å dempe trinnlyden. Dette har etter innflytting vist seg å fungere nesten bedre enn forventet. Gode løsninger for å få skjult tekniske føringer og sikre at disse krevde så lite hulltaking som mulig har vært en av hovedutfordringene i prosjektet. En kombinasjon av plassbygde løsninger og standardinstallasjoner er benyttet for å løse krav til ventilasjon. I samarbeid med lysdesigner utviklet YME et helhetlig belysningskonsept. Målet var fleksibel belysning med minimale inngrep, også med et ønske om å fremheve de historiske detaljene i bygget.
Oppdragsgivers møbler er i stor grad gjenbrukt i prosjektet. Noen av møblene er pusset opp for å passe den nye paletten. De nye møblene er valgt ut fra kriteriene; fleksibilitet, ærlige materialer og komfort. Det er også designet egne plantekasser med oppbevaring. Kjernen i bygget er et ærverdig trapperom, med bevarte originale detaljer og mye etterklang. Det er store repos og rause gangsoner rundt trappen som knytter seg på de øvrige rommene i bygget. En viktig forutsetning for prosjektet var få aktivisert disse arealene og i større grad gi opplevelsen av et samlet lokale med møteplasser mellom etasjene. Det var stor usikkerhet rundt om dette kom til å fungere. Kom akustikken til å bli god nok? Ville soner med store tepper og polstrede møbler innby til opphold og samhandling? Trapperommet oppleves nå i mye større grad som en integrert del av lokalet, og mange av sonene her brukes mer enn antatt, men – den høytidelige følelsen og størrelsen på rommet gjør at den lune, intime atmosfæren likevel begrenses. Det er hvilerommet innerst på loftet som er det hyppigst besøkte rommet! Skråtaket og den «myke» møbleringen gir en lun, behagelig atmosfære. Bærekraft er et sentralt tema i alle YMEs prosjekter, og gjenbruk av eksisterende bygg er et viktig ledd i dette. Alt av materialer er valgt med tanke på levetid og i tråd med byggets solide karakter. Prosjektet har sikret at en jungendperle i Trondheim kan stå i 100 år til!
Ærverdig tollkammer i støpeskjeen
FIRMA
YME ARKITEKTER AS
PROSJEKTMEDARBEIDERE
Elisabeth Våpenstad-Rånes, interiørarkitekt MNIL
(Full kreditering i bunnen av saken)
I 2021 ble YME arkitekter engasjert av Telenor Software Lab i søket etter nye kontorlokaler. Ønsket var et større lokale med kvaliteter som skulle trekke folk tilbake til kontoret etter pandemien. Valget falt på den gamle Toldbod, et fredet jugendbygg fra 1910. De ble videre engasjert av leietaker til å omskape det slitne, men ærverdige, bygget til et moderne arbeidssted med et helhetlig, vakkert interiør med respekt for historien. Byggherre engasjerte arkitekt, men gitt fredningen, fikk interiørarkitekt, ansvaret for prosjektering, koordinering med tekniske fag, utvikling av romløsninger, himlingsplaner, romskjema, dialog med fylkesantikvaren.

Ærverdig tollkammer i støpeskjeen
FIRMA
YME ARKITEKTER AS
PROSJEKTMEDARBEIDERE
Elisabeth Våpenstad-Rånes, interiørarkitekt MNIL
(Full kreditering i bunn av saken)
I 2021 ble YME arkitekter engasjert av Telenor Software Lab i søket etter nye kontorlokaler. Ønsket var et større lokale med kvaliteter som skulle trekke folk tilbake til kontoret etter pandemien. Valget falt på den gamle Toldbod, et fredet jugendbygg fra 1910. De ble videre engasjert av leietaker til å omskape det slitne, men ærverdige, bygget til et moderne arbeidssted med et helhetlig, vakkert interiør med respekt for historien. Byggherre engasjerte arkitekt, men gitt fredningen, fikk interiørarkitekt, ansvaret for prosjektering, koordinering med tekniske fag, utvikling av romløsninger, himlingsplaner, romskjema, dialog med fylkesantikvaren.