Metropolis bisto med å utarbeide alle tegninger som fulgte prosjektet fra oppstart til ferdigstillelse: møblering, gulv, overflater, nye vegger/dører, himling, belysningsplaner og skjemategninger av faste innredninger: bar, kjøkkendisker og skap/hyller, mesanin, trapp med rekkverk, spesiallamper, stålarbeider, inndelinger på vegger/søyler av lister/speil/fliser/vegglamper og beskrivelser på løst inventar. Interiørarkitektene var med gjennom alle fasene i prosjektet. Det var en komprimert prosess da lokalet sto tomt og eierne hadde et håndverksteam som kunne starte arbeidene parallelt med at rammesøknaden med sine tiltak ble sendt inn, samt søknad for nyetablering av uteservering og et nytt inngangsparti. Metropolis bisto med illustrasjoner og plantegninger for å ivareta kundens og kommunens interesser, og å sikre tilgjengelighet ved å etablere en rampeløsning ved den nye inngangen. Det ble skåret ut i fasaden for to flotte store buede eikevinduer med doble dører. En for inngang og en dør for å kunne åpne inn mot hovedrommet i restauranten. Virkelig en «grand entrance» som gir mye lys og luft inn i lokalene. Ved å endre plasseringen av hovedinngangen fikk man et større areal innlemmet i hovedrommet. Det ble sammen med brannrådgiver sørget for ny fluktvei fra mesaninen og ned i bakgården. Prosessen med å finne frem til planløsningen og ellers innredningsarkitekturen startet med håndskisser. Man tenkte helhetlig på scenografien i lokalene – og designet i forhold til proporsjoner ellers i bygget for å skape harmoni mellom det eksisterende og de nye elementene i lokalene. I sluttresultatet gjenkjenner man de nye innredningsløsningene som binder seg naturlig sammen med det eksisterende – og gir en troverdig atmosfære. Hele teamet fra Metropolis var på oppstartsbefaring med Thilde Rosén, Hanne Hilde og Kathrine Langfeldt Wangsmo. Thilde og Kathrine unnfanget konseptet. Kathrine skisset frem planløsninger og oppriss/snitt for hånd og var prosjektleder. Hun hadde prosessen med eier og prosjektgruppen gjennom alle faser – og var på prosjekteringsmøter på Hamar. Linh Nguyen og Hanne Hilde bisto med alle digitale tegninger.
Utfordringen i disse lokalene var ønsket om å beholde en mesaninkonstruksjon da takhøyden ikke var noe å skryte av. Her måtte man tenke smart og bruke mellomrommene mellom bjelkene til plassering av lamper og andre tekniske føringer og med det å skape et mer spennende konstruktivt himlingsprinsipp som ivaretok alle installasjoner i taket. Dette ser mer autentisk ut enn nye systemhimlinger eller slette gipstak. De kvalitetssikret de forskjellige leverandørers produksjonstegninger og hadde tett dialog for å sikre løsningene opp mot utfordringene i lokalene.
Eiers ambisjon om at dette skulle bli et unikt sted inspirerte, og Metropolis klarte å begeistre kunden slik at ideer ble akseptert og man gikk for noe mer kostbare løsninger for å få til det «lille ekstra». Her er det brukt gode materialer – ikke for kostbare. Det er lagt vekt på at materialiteten skal være varierende for å skape soner som glir over i hverandre og skaper variasjon og mangfold. Det skulle være like stas å få bord på mesaninen som nede i 1. etg. – og det er det virkelig blitt! Her vil folk sitte overalt. Fire eksisterende søyler i lokalene er fremhevet med speildetaljer som flyter inn langs himlingens eksisterende dragere. Føringsveier for el og sprinkelhoder i himlingsoppløftene er nøye planlagt for å unngå at de ble for synlige. Akustikkplater ble montert i felt med en ny LED-list rundt for å belyse de flotte avrundede dragerne i lokalene. Fotografen Karl R. Lilliendahl i samarbeid med Metropolis sørget for et utvalg av fotos som gir den autentiske Italienske stemningen som sammen med interiørarkitekturen i lokalene gir gjestene en restaurantopplevelse utenom det vanlige.
Autentisk italiensk piazza
(Full kreditering i bunnen av saken)

Autentisk italiensk piazza
FIRMA(Full kreditering i bunn av saken)