Gi meg et navn

Torsteinsen Design fikk i oppdrag av Munchmuseet å utforme utstillingen Gi meg et navn, den aller siste utstillingen på Munchmuseet Tøyen. Utstillingen var sentrert rundt Munchs mindre kjente malerier av en afrikansk aktmodell, kalt Sultan Abdul Kareem, og hvilke navn portrettene av ham er blitt gitt gjennom de siste hundre årene.

Gi meg et navn

Torsteinsen Design fikk i oppdrag av Munchmuseet å utforme utstillingen Gi meg et navn, den aller siste utstillingen på Munchmuseet Tøyen. Utstillingen var sentrert rundt Munchs mindre kjente malerier av en afrikansk aktmodell, kalt Sultan Abdul Kareem, og hvilke navn portrettene av ham er blitt gitt gjennom de siste hundre årene.

Utstillingen rettet fokus mot fortidens forestillinger om etnisitet og rase og aktualiserte museets egen rolle i lys av vår tids spørsmål omkring rasisme, identitet og mangfold. Munchmuseets prosjektgruppe ønsket en utstilling med et dynamisk og fargesterkt preg, en utstilling rettet mer mot unge voksne enn et tradisjonelt kunstpublikum. Utstillingens visjon var å sette publikum i bevegelse og skape forbindelser til den offentlige diskursen omkring etnisitet og utenforskap.

Utstillingen samlet for første gang seks malerier og et litografi som Edvard Munch laget med den afrikanske sirkusartisten Sultan Abdul Karem. Verkene til Munch – en liten og ukjent del av hans enorme produksjon – skulle vises sammen med monumentalarbeider av samtidskunstneren Wendimagegn Belete, en video, et utvalg
av objekter og en god del tekst.

Munchs malerier ble fremhevet på sobre, frittstående svarte valchromatvegger med diskré teksting og sikkerhetsmarkører på gulv. Disse ble plassert diagonalt i rommet, med ulike vinkler slik at kunsten ville åpenbare seg ett og ett verk ad gangen når publikum beveget seg gjennom utstillingen. Denne liksom tilfeldige plasseringen av vegger tilførte planløsningen en viss dynamikk, særlig viktig når plassen var begrenset og publikum måtte gå ut den vei de kom inn.

Salens yttervegger dannet en skarp kontrast: Disse ble gitt kraftige farger inspirert av afrikansk kunst og graffiti. Veggene ble tapetsert med print der et boldt grafisk uttrykk og ulike lag av tekstinformasjon overlappet. Spesialdesignede glassvitriner med sikkerhetsinnfesting samt fotoer ble ettermontert på veggene. Beletes bestillingsverk dekket to langvegger. Diverse fargerike puffer ble strødd gjennom lokalet for å invitere til samtale og diskusjon.

Langveggens overlappende tekst, objekter og breial typografi var i sterk kontrast til Munchs bilder.

Diagonal veggplassering ga utstillingen et mindre høytidelig preg. Sammensatte uttrykk hadde som mål å løfte fram diskusjoner omkring rase, etnisitet og tilhørighet.

Wendimagegn Beletes bestillingsverk koblet fortid med nåtid. Intense farger reflekterte utstillingens utfordrende innhold.

Kreditering

MUNCHMUSEET TØYEN, OSLO
Firma
TORSTEINSEN DESIGN AS
Prosjektansvarlig
Fredrik Torsteinsen, interiørarkitekt og møbeldesigner MNIL
Prosjektmedarbeidere
Vidar Øverby, interiørarkitekt og møbeldesigner MNIL, Solveig Torsteinsen, interiørarkitekt og møbeldesigner MNIL
Oppdragsgiver
Munchmuseet
Kuratorer
Lars-Erik Toft og Mohamed Abdi
Foto
©Munchmuseet/Ove Kvavik
Grafisk design
Geir Henriksen, Blæst Design
Web
torsteinsen.no, munchmuseet.no
Prosjektadresse
Tøyengata 53, 0578 Oslo
Stemmene fra Sunnmøre
Vi følger sporene
Kan hende er det vakkert
Historien må ikke gjenta seg
Grayson Perry. Innafor og utafor
NILs årbok INTERIØR & MØBLER 2022
Til toppen