Gjen­bruk av tidløs design

VIA er et nytt kvartal i Vika, like ved det nye Nasjonalmuseet og Aker Brygge. Det danske arkitektfirmaet Schmidt Hammer Lassen er hovedarkitekt på bygget. I tillegg til bedriftskontorer, huser VIA restauranter, forskjellige butikker og mathallen VIA Village. Ledsten Arkitektur AS fikk i oppdrag å prosjektere innvendig planløsning, spesialbelysning, materialer og møbleringsplaner for ABG Sundal Colliers nye lokaler i 8. og 9. etasje i VIA-bygget.

Gjen­bruk av tidløs design

VIA er et nytt kvartal i Vika, like ved det nye Nasjonalmuseet og Aker Brygge. Det danske arkitektfirmaet Schmidt Hammer Lassen er hovedarkitekt på bygget. I tillegg til bedriftskontorer, huser VIA restauranter, forskjellige butikker og mathallen VIA Village. Ledsten Arkitektur AS fikk i oppdrag å prosjektere innvendig planløsning, spesialbelysning, materialer og møbleringsplaner for ABG Sundal Colliers nye lokaler i 8. og 9. etasje i VIA-bygget.

Ledsten Arkitektur tegnet ABG Sundal Colliers tidligere lokaler i Vika Atrium for 15 år siden. På nytt ble de bedt om å lose dem inn gjennom en flytte- og designprosess, denne gangen til et helt nytt bygg som så vidt var påbegynt med grunnmur da de kom inn i prosjektet. Ledsten Arkitektur jobber primært med gjenbruksbygg, men med en kjent og kjær oppdragsgiver ville de likevel se på dette prosjektet og finne andre former for sirkulært gjenbruk, primært i møbelparken til ABG som de hadde god kjennskap til. Prosjektering og flytting tok tre år fra inngått kontrakt til innflytting desember 2021.

ABG Sundal Colliers nye kontor skal legge til rette for samarbeid, kreativitet og enkel informasjonsdeling. Dette oppnås gjennom utforming av åpne arbeidsplasser, mange lett tilgjengelige møterom og et stort hyggelig kafeområde, samt en resepsjon med lounge. Ønsket var et samlingspunkt for de ansatte der det nå blir servert kaffe fra en profesjonell barrista, og lunsjretter fra husets VIA-kokker.

ABG SC disponerer en unik kunstsamling, og de ønsket at denne skulle påvirke valget av interiørløsningen. Møterommene holdes derfor i et rent uttrykk med få, men eksklusive materialer slik at kunsten vektlegges, som i et galleri. Ledsten Arkitektur har designet et eget konsept med det de har kalt kunstvegger som består av stramme stålrammer med plater for oppheng i kjernen. Lyset slipper gjennom på alle sider og kunsten understrekes med tilrettelagt belysning. Fremvisning av kunsten var et viktig element i prosjekteringen og har blitt vurdert underveis i samarbeid med oppdragsgiver og kuratorer. Som alltid når man spesialproduserer nye og uprøvde produkter er man avhengig av dyktige samarbeidspartnere. I dette tilfellet fikk de veldig god hjelp av stålleverandør SMS.

Utformingen legger vekt på naturlig lys i alle arbeidsrom og møterom. De åpne arbeidsplassene er delt opp med enkle glassvegger for å bevare den helt spesielle utsikten gjennom større områder i bygget. Glassveggene kan lett tas ned og flyttes etter behov.

Interntrappen er designet og plassert for å binde sammen kafeområdet og resepsjonsområdet i 8. og 9. etasje, men også for å skape et mer aktivt miljø mellom de to etasjene. Hullet i betongen var begrenset av byggets konstruksjon i retning og utforming, men ved å lage en bue i bakkant og vri trappen fikk man likevel god funksjon og riktig retning på gangtrafikken. De åpne spilene rammer inn trappen og opprettholder utsikten og lyset. Belysningen i området rundt er plassert slik at det gir et unikt skyggespill i rommet på kveldstid.

Som en del av BREEAM-filosofien i prosjektet har de jobbet med holdbare naturmaterialer som vil vare lenge og slites med verdighet. Lys gneis, grønn marmor, tre, glass, kobber og lær gir et sunt inneklima og et eksklusivt preg. I de sosiale sonene og i møteromsavdelingen er det lagt en kobberkassett mellom vinduene. Denne er laget av 100% resirkulert kobber. Det mørke, men gylne materialet rammer inn utsikten og reflekterer den varme fargetonen fra den utvendige fasadens lysere kobbermateriale. Dette materialet er også mantlet rundt søyler i gangsoner, i klar kontrast til det lyse gneisgulvet og oppfyller dermed kravet om luminanskontrast mellom søyler og gulv.

Målet med sirkulærøkonomi er at alt man allerede har, både bygninger og produkter, skal gjenbrukes. Selv små tiltak og forbedringer i ett enkelt prosjekt vil kunne ha stor effekt totalt sett. Et tiltak er å designe langsiktig og legge til rette for gjenbruk, reparasjon og gjenvinning av løs innredning og interiør. I den forbindelse demonstrerer dette prosjektet at langsiktig investering i kvalitetsmøbler gagner miljøet. Ledsten la stor vekt på kvalitet, bærekraftige materialer og tidløs design i sin første runde med ABG SC for 15 år siden. Dette resulterte i at nesten 90% av møblene kunne gjenbrukes i de nye lokalene. Alle møblene ble gått over av en møbelrestauratør og fikset opp der det var behov. Bortsett fra en mer tidkrevende logistikk ved flytting av pulter som var i bruk, var det minimalt med utfordringer ved gjenbruk av de eksisterende møblene. Loungemøblene i resepsjonsområdet, møteromsavdelingen og kafeen er kjøpt brukt fra Danmark. Møblene ble trukket om og gått over før de ble sendt til Oslo. Med store navn som Hans J. Wegner, Poul Kjærholm og Arne Norell utgjør det en samling av møbler som med ærverdig patina gir eksklusivitet og særpreg til lokalene.

Det er også tegnet faste møbler tilpasset lokalene. Resepsjonsdisken er en åtte meter lang steindisk i dyp grønn marmor. Disken er laget i moduler som lett kan tas fra hverandre slik at både stålkonstruksjonen på innsiden og steinen kan gjenbrukes. I resepsjonen er det også bygget en hylleseksjon med tilhørende sofa som skjermer for heisene. Sofaen er vendt inn mot resepsjonsområdet og er med på å skape et innbydende rom. I samme område er det bygget en gasspeis i samme stein som gulvet. Peisen er laget på samme måte som resepsjonsdisken og kan enkelt demonteres for eventuell flytting og gjenbruk.

I fellesområdene i kjernen av bygget har man tilstrebet en varm og lun stemning, og derfor har de fylt himlingen med runde, delvis transparente lamper med en diameter på 1,2 meter. Over tre år har kontoret holdt på med materialstudier og testet ulike alternativer som kunne tilfredsstille alle krav til funksjon og karakter. Resultatet ble et materiale de har kalt Alaplast, et resirkulert plastmateriale inspirert av alabast, spesialdesignet av Ledsten Arkitektur i samarbeid med Norwegian Trash. De ønsket seg et resirkulert materiale som ga assosiasjoner til, og transparens lik alabast. Etter en del prøving og feiling sammen med plastprodusenten fant de frem til den rette blandingen av plastpellets som ga det unike materialet til de 60 lampeskjermene. Plast fra store spoler i tekstilindustrien kan vanligvis ikke gjenvinnes, og forbrennes som avfall. Spesiallampene bidrar til videreutvikling av Norwegian Trash’s arbeid med å utnytte denne flotte plastressursen på en bærekraftig måte.

8. etg.

8. etg. Den spesialdesignede interntrappen knytter kafeområdet og resepsjonen sammen. Arne Norell-stolene er kjøpt brukt i Danmark og trukket om, og loungebordet er også kjøpt brukt. Den naturlige patinaen fra bruktmøblene gir en fin kontrast til de nye og mer presise materialene i bygget.

9. etg. Sven I. Dysthe-stolene og bordet er handlet inn brukt.

Kafeområdet sett mot spilevegg. Alaplast-lampene rammer inn arealet og gir behagelig lys og varme til rommet. Alle stoler i kafeen er kjøpt brukt fra Danmark. Sofaen er spesialdesignet. Spileveggen i kafeen slipper lyset gjennom samtidig som den skjermer mot arbeidsplasser i bakkant.

I kjernen av møteromsavdelingen er det et loungerom med fantastisk utsikt som også kan brukes som alternativt møterom. De store lune bamsestolene av Hans J. Wegner gir rommet en helt egen kvalitet mot de ellers harde materialene.

Resepsjon sett fra utgang heiser. Resepsjonen er møblert med gamle brukte klassikere tegnet av danske Poul Kjærholm.

Kreditering

ABG SUNDAL COLLIER, OSLO
Firma
LEDSTEN ARKITEKTUR AS
Prosjektansvarlig
Ellen Ledsten, interiørarkitekt MNIL
Prosjektmedarbeider
Tuva Aga Malm,
interiørarkitekt MNIL
Oppdragsgiver
ABG Sundal Collier
Byggherre
Aspelin Ramm
Arkitekt
Schmidt Hammer Lassen Architects
Foto
Inger Marie Grini, Dag Sandven
Web
ledsten.no, abgsc.com
Prosjektadresse
Ruseløkkveien 26, 0251 Oslo
En hemmelig hylle i Trondheim
En ny æra for ærverdig villa
Et sunt miljø for coworking
Synlige historiske spor
Trygge omgivelser
Organiske former
Til toppen