Museet hadde utarbeidet en prosjektplan i forbindelse med flytting av fangebrakka, og det forelå et ønske om å videreføre formidlingsgrepet som var utarbeidet i første del av utstillingen. Utstillingen som bygger videre på den gamle utstillingen fra 2017, ligger i den gamle fangebrakken.
Temaer som Arrestasjon, Straff og uforutsigbarhet, Dødens venteværelse, Gråsone, Overlevelse og Frihetens øyeblikk er temaer for de forskjellige sonene, og forteller historien sett med fangenes øyne og fortellerstemme. I Arrestasjon er et interaktivt spill benyttet for å vise de umulige valgene en fange ble stilt overfor i avhør, og fortellinger fra avhør og tortur ligger som lag i arkivskuffer. Torturredskaper, benyttet under avhør, er vist i montere.
Lydfortellinger fra dødsdømte er lest inn av skuespillere, og er gripende lydkulisser i Dødens venteværelse. Den besøkende kan sitte ned på «autentiske» fangekrakker og fordype seg i historiene. Her er også en kontemplativ vegg med kors og symboler, ett for hvert liv som gikk tapt på Grini, de fangene som ble fraktet til Trandumskogen og skutt.
Gråsonen forteller historien om fangevokterne, både de grusomme, men også de som gjorde gode gjerninger og forsøkte å bedre forholdene for fangene.
Temaet Overlevelse handler om alle de teknikkene fangene benyttet for å lysne hverdagen og oppholdet i fangeleiren. Denne delen av utstillingen er lysere og lettere enn den bevisst mørke og tunge holdningen ellers i utstillingen. Her benyttes det i større grad gjenstander, siden det finnes bevarte eksempler på ting fangene formet under fangenskapet. Her er det tegninger og minnebøker, eksempler på musikk skrevet, klær og sko laget til fangenes barn. Enkelte av gjenstandene som ble laget under fangeoppholdet, er så små at en må benytte forstørrelsesglass for å kunne betrakte dem, da de konstant måtte skjules for fangevokterne.
Fortellingen om Grini fangeleir er viktig å fortelle, for at historien ikke skal gjenta seg. Det er få gjenlevende tidsvitner – som betyr at utstillingen blir tilsvarende viktig.
Store deler av den originale fangebrakka har strenge restriksjoner knyttet til å bevare det opprinnelige, slik at alle installasjoner måtte monteres med avstand til det originale trepanelet på veggene. På panelet kan en se tegninger og små tekster som er fangenes skriblerier.
Rammene for utstillingen er mørke illustrasjoner og sorthvitt foto i store oppslag, sort valkromat til tekstoppslag, i tillegg til bevisst dempet belysning. En skal føle en knugende tung stemning gjennom deler av utstillingen, en fremstilling som skal være i tråd med fangenes følelse av å være fengslet på Grini. Delen Overlevelse er lagt til sydsiden av bygget, med dagslys inn. Denne delen skal fremstå med håp og lys, samtidig kan man se vakre gjenstander fangene skapte i hemmelighet. Gjenstandene er utstilt i klimakontrollerte montere utformet til utstillingen. Farger og tekstiler er i denne delen bevisst holdt i lyse toner.
Historien må ikke gjenta seg
(Full kreditering i bunnen av saken)
Historien må ikke gjenta seg
(Full kreditering i bunn av saken)