Det opprinnelige bygget hadde to fløyer som nærmest opplevdes som to separate bygg. MAD arkitekter vant arkitektkonkurransen der de optimaliserte flyten mellom fløyene. Metropolis videreførte grepet med gode og inkluderende fellesarealer som understøtter den overordnede visjonen med prosjektet; å skape mer samhold på tvers av selskapene. Det var stort fokus på optimalisering av arealer for å skape et fleksibelt bygg. Byggets tekniske struktur ble opprettholdt og de laget et teknisk grid som begrenset noe fleksibilitet. Dette ble gjort for at man kan styre fremtidige ombygginger, opprettholde siktlinjer og arkitektoniske kvaliteter samtidig som det ikke ble bygget unødvendig for å begrense klimapåvirkning.
Hvert av underselskapene i Norges-gruppen har ulike arbeidsplasskonsepter. I tidlig fase samarbeidet Metropolis med Mellomrom Arkitekturpsykologi med kartlegging, samtidig som selskapene ble utfordret til å vurdere sine egne arbeidsmetoder. Flere av selskapene gikk over til å dele plasser med en aktivitetsbasert arbeidsmetodikk, mens andre beholdt cellekontorer og teambaserte løsninger.
Sentralt for prosjektet var å finne felles verdigrunnlag som prosjektet kunne jobbe videre med i løsninger og kommunikasjon.
Det overordnede visuelle uttrykket er nordisk, vennlig og lyst. Hvert av selskapene kan i tillegg tilføye sin merkevareidentitet, men må innordne seg helheten. Hele konsernet var involvert og informert underveis, mens en mindre konseptbeslutningsgruppe forankret og besluttet. Informasjonen og regien ble nøye styrt for å skape blest og overraskelse ved innflytting, noe som viste seg å bli en suksess. Gjennom bruk av materialer som ask og en nøye utvalgt fargepalett, ble det skapt et interiør som kunne tåle tidens tann samtidig som det fremhevet Norgesgruppens identitet og verdier.
I fellesarealene deler de 19 selskapene blant annet møterom, shuffleboard, og baristakafe. Felles workshoper ble holdt på tvers av selskapene for å definere brukerkonseptene for de ulike fellesområdene. Spisskompetanse fra de ulike forretningsområdene ble brukt for å få den beste kaffen, de beste samhandlingsarenaer og IT-løsninger.
Møbleringen i nedre etasjer symboliserer stammen med varme jordfarger. Midtre etasjer spiller på grønntoner som representerer vekst, der det spirer og gror. De øverste etasjene er i blåtoner, der treet vokser mot himmelen og representerer fremtiden og målet om alltid å strekke seg. Arbeidsfløyene er grener og blader på stammen og har derfor en gjennomgående grønn palett. Kantinen speiler opphavet til råvarene: skogen, åkeren og havet. Dette ga rom for ulike miljøer og atmosfærer, fra intime skogsmiljøer til åpne landskap ved åkeren og havet med mer dynamisk møblerte områder. Mulighet for ommøblering og rigging av arrangementer ble ivaretatt.
Historiefortelling var en viktig del av designet, og det er i lokalene laget mange talking pieces, med digitale og analoge flater fortelles historien om Norgesgruppen.
Den høyreiste veggen som møter oss i inngangspartiet symboliserer stammen til «mangfoldstreet». Her fortelles historien som har vært med på å forme Norgesgruppen slik vi kjenner dem i dag. Klossene er laget av norsk furu, behandlet for å likne røkt ask. Asken er synlig i hele huset og er en tresort inspirert fra opphavet i Askim der Joh. Johannson startet sin virksomhet i 1866.
Anskaffelser og innkjøp av alle møbler og inventar ble valgt ut på bakgrunn av funksjon, miljø, grad av gjenbruk og estetikk. Møbelanskaffelsen ble gjennomført i godt samarbeid med Input Interiør. Fokus på miljø der blant annet alle understell på kontorpulter ble gjenbrukt og de fleste multiromstoler fikk nytt liv med noen enkle forbedringer med blant annet sittestilling og høyde. På gjenbruksmøblene ble det montert en liten tag, for å fortelle historien og øke bevisstheten rundt gode og bærekraftige valg. Alle selskapene fikk velge møblement til sine egne lokaler ut ifra møbelpakker med forhåndsdefinerte overflater og kvaliteter, det vil si at alle møblene på huset kan fleksibelt flyttes rundt og ommøblering og vedlikehold løses optimalt.
Mangfoldstreet
(Full kreditering i bunnen av saken)

Mangfoldstreet
(Full kreditering i bunn av saken)