Syn­ergi­ef­fekt mel­lom brukere

Pir-bygget i Ålesund har en tydelig identitet, både i bybildet og i interiøret. Sane har vært med på prosjektet fra start, og sammen med oppdragsgiver jobbet frem grunnverdiene til Pir. Dette skal være en plass for alle i byen, samtidig skal stedet oppleves nært og personlig, interiøret skal inspirere, være fleksibelt og imøtekomme ulike ønsker og behov. Pir skal være et sted folk trives!
Pir-bygget i Ålesund har en tydelig identitet, både i bybildet og i interiøret. Sane har vært med på prosjektet fra start, og sammen med oppdragsgiver jobbet frem grunnverdiene til Pir. Dette skal være en plass for alle i byen, samtidig skal stedet oppleves nært og personlig, interiøret skal inspirere, være fleksibelt og imøtekomme ulike ønsker og behov. Pir skal være et sted folk trives!

Etasjene ble løst basert på et ønske om å fremme en delingskultur på tvers av bedriftene som holder til i bygget, og skape synergier mellom gründere og investorer. Faste prinsipper for innhold, materialbruk, romplassering og trafikkflyt ble tidlig utarbeidet og dannet grunnlaget for den tekniske prosjekteringen som belysning og ventilasjon. Fasaden, som er tegnet av Mad arkitekter har store vinduer fra gulv til himling. Siktlinjer som viser den fantastiske utsikten også fra helt innerst i bygningskroppen, var derfor et viktig prinsipp da planløsningen ble tegnet. Av den grunn er alle vegger parallelt med fasaden mot havet i glass, og slipper lyset inn også i senter av etasjene. Deler av fasadene er benyttet til kontorer, men arealene med den mest spektakulære utsikten er tilgjengelig for alle, innredet med prosjektbord og loungemøblering. I kort nærhet til alle kontorlandskap er det et stille- eller multirom for å kunne trekke seg tilbake eller ta en telefonsamtale.

Bygget på totalt seks etasjer huser tre etasjer med cowork, Sunnmørsposten og Kvale Advokatfirma har hver sin etasje, og 1. etasje er åpent for alle i bygget – og i byen. Hver etasje har et felles kjøkken. Dette er enkelt innredet for å få folk til å aktivt bruke restauranten i førsteetasjen, Dampsentralen. Dampsentralen har fått navnet etter den tidligere funksjonen denne plassen hadde. De serverer kaffe, frokost, lunsj, middag og blir en bar på kveldstid. Baren har blitt et viktig element, den er plassert midt i lokalet slik at også de som jobber i bygget blir en del av kulturen med samhold og deling. Den er utformet på en slik måte at den skifter identitet med de ulike tidene på døgnet. Belysning og uttrykk endrer seg fra morgen til kveld.

Estetikken hos Pir er hjemlig, det er ikke samme møblering eller belysning i to rom. Fargepaletten er kompleks, antallet møbel- og belysningsprodusenter er over 50; de fleste er norske produsenter og designere. Nærheten til Sykkylven og annen møbelproduksjon i Norge gjorde det naturlig å rette søkelys på kortreist, norske kvalitetsprodukter med lang levetid. Det har vært et felles ønske om at huset skal utstråle ærlighet, både inne og ute for å støtte opp under grunnverdiene til Pir. Derfor er det synlige føringer, naturlige materialvalg som treverk, stein og metall, enkle og synlige sammenføyninger i møbler.

I dette nybygget var miljøambisjonen at alle møbler og materialer, fra innredning til fasadematerialer, skulle ha en god holdbarhet, få en fin patina, og kunne repareres om nødvendig. Under arbeidet med løs innredning lagde Sane noen prinsipper i samarbeid med oppdragsgiver for å få mest mulig kortreist møblering i prosjektet. Hvis mulig skulle det være produkter med norsk designer, norsk produsent og norsk produksjon.

En stor utfordring for drivere av nærings- og kontorbygg er den evige utskiftningen av innvendige vegger, møbler og utstyr ved skifte av leietakere. De tydelige prinsippene for design og funksjonalitet er derfor et grep som kobler sammen interiør og bygg i en felles identitet og gir rammer for ulike bedrifters tilpassing. Estetisk skaper det helhet, logikk og harmoni, men enda viktigere så sparer man kloden for unødvendig avfall og klimagassutslipp.

Konstruksjonen i taket gjør baren godt synlig fra utsiden av bygget, og i arealet generelt. Det er utviklet et grid med et prinsipp som er gjentatt i en stor og flere små bokhyller i lokalene. Konstruksjonen tar hensyn til flere ting som har vært viktig i prosjektet. Den repeterende materialdimensjonen, enkle sammenføyninger og varig materialitet. Gridet gir en utrolig stor fleksibilitet med hylleplater og opphengsmuligheter, og kan enkelt endres etter behov.

Samarbeid med dyktige lokale håndverkere både på treverk og søm. Her en detalj fra et barbord og skjerming mellom bord og sofa.

Store deler av innredningen i Dampsentralen er spesialbygd for best mulig å utnytte arealene, og gi gjestene den fleksibiliteten som de ønsket.

En helhet mellom cowork-etasjene, sammen med variasjon innenfor estetikk og funksjon var viktig å få til. Noen arealer er rolige for konsentrasjon, og andre er tilrettelagt for samhandling og uformelle møter.

Cowork-etasje hvor alle hjørnene med best utsyn er holdt åpne og tilgjengelige for alle.

Uformell arbeidssone og møteplass med nydelig utsikt, møblert med hovedvekt av norske møbelprodusenter.

Trapperommet til Pir er godt synlig fra gateplan og ble utformet i sammenheng med fasaden til bygget. Den rødlige pigmenteringen av betongen er godt synlig i trappen. Rommet binder etasjene sammen og de vertikale og horisontale lysstripene leder deg oppover i bygget.

Kreditering

PIR COWORK, ÅLESUND
Firma
SANE AS
Prosjektansvarlig
Synne Bersvendsen, interiørarkitekt MNIL
Prosjektmedarbeidere
Myrna Becker, interiørarkitekt MNIL, Sunniva Haugen Breidvik, Tonje Skaga (ark)
Prosjektledere
Synne Bersvendsen, Elin Gulbrandsen
Oppdragsgiver
Pir Cowork
Byggherre
Pir I Eiendom
Arkitekt
Sandbakk & Pettersen Arkitekter (arkitekt på bygget), Mad arkitekter (arkitekt for fasade og hovedtrapp)
Møbelsnekkere
Måndalen, Trine og Eivind
Foto
Kyrre Sundal, Kristin Støylen
Grafisk profil til Pir og Dampsentralen
Vest Studio
Web
sane.no, pir.work
Prosjektadresse
Keiser Wilhelmsgate 22, 6003 Ålesund
NILs årbok INTERIØR & MØBLER 2022
Redaktøren har ordet
Presidenten har ordet
Undring og refleksjon
En utfordret stereotypi
Samlingssted for kunnskap og debatt
Til toppen