Med deltagelse i de faste prosjekterings-møter og BIM-koordineringsmøter gjorde at IARK kom godt med inn i alle beslutningsprosesser. Interiørarkitektene hadde hovedansvar for fast og løst inventar, overflater, gridstruktur, effektbelysning, innsalgstegninger, interiøransvar for leietakerne i bygget i tett samarbeid med dem om skiltprogram, dekor og beplantning. Gårdeier og utvikler Anthon eiendom er målrettet og beviste med høy kompetanse på det økonomiske, funksjonelle og estetiske. Interiørarkitektprosessen startet sammen med Anthon eiendom, PUSHAK og Betonmast med å identifisere romlige og bygningsmessige kvaliteter opp mot funksjonsbehov. Byggets bevaringsverdighet ble vurdert av arkitekt i samråd med oppdragsgiver, NIKU og Byantikvaren.
I prosessen med å tilbakeføre arkitekturen og gjenbruke bygnings-elementer har det for eksempel blitt testet ut ulike rensemetoder for eksisterende aluminiumsplater i fasade, som endte i tørrisblåsing. Det ble støpt prøver av terrazzo for å vurdere farger, tilslag og kvalitet opp mot underliggende farge i eksisterende terrazzogulv i hovedtrappen. Prosjektet landet på både rød og hvit terrazzo i fellesarealene som gir en holdbar kvalitet med tanke på funksjonene: adkomst, kafe, kantine og møtesenter.
Helhetsgrepet i byggets materialholdning har fokusert på taktilitet og naturmaterialer. Eik er benyttet som kledning av vegger som gir gode rom for brukerne i bygget. De noe lave himlingshøydene i bygget har gitt behov for å tenke kreativt. I kontoretasjene ble det designet flåter for tekniske komponenter, lys og lydabsorbenter som reduserer etterklangstiden. Flåtene gir en god romlighet til tross for at det enkelte steder er lavt. Messing er ett av materialene som benyttes til å fremme detaljer. Himlingen i fellesarealene er en opak baklyst flate med rammemønster i messing. Mønsteret fremheves og er videreført i formspråket til foliering, detaljer i kaffebarene, profilerende tiltak hos leietakere og lydabsorbenter i podkastrommet.
For IARK var det viktig at møbelleveransen fokuserte på tre hovedprinsipper ved valg av møbler. Her var det viktig å se på langvarig kvalitet, produksjonsland og få produsenter for å oppnå lavest transportutslipp. Møblene skal vare over tid med et tidløst formspråk og materialitet som passer byggets historie. Møbleringen ble gjennomført i godt samarbeid med Senab i fellesarealene i bygget og Input og Senab hos de respektive leietakere etter deres behov og ønsker. Det er alltid spennende å jobbe med rehabilitering av bygg, og det oppstår som regel utfordringer som må løses underveis. Ifølge fremdriftsplanen, ble deler av fast inventar produsert før etasjene var klare for kontrollmåling. Møblene måtte derfor planlegges for tilpasninger på stedet. Enkelte steder trengtes det større justeringer enn antatt, noe som ble løst på en god måte i samarbeid med Betonmast.
I prosjektet har det blitt lagt vekt på å formidle historien rundt opprinnelig arkitekt for bygget, Odd Nansen, sønn av Fridtjof Nansen. I utviklingen av ØV13 har det vært viktig å bevare Nansens ånd gjennom hans nysgjerrighet rundt materialer, men også hans humanitære virke. Galleri Brandstrup ble engasjert, hvor de sammen fant riktig konsept for å ære Nansen i rehabiliteringen av ØV13. Nysgjerrigheten og formspråket til kunstner Fredrik Raddum rørte ved en nerve hos alle. Skulpturen til Raddum med tittel Språket er sprengt, jeg har selv sprengt det, og nå er det ikke ord igjen er utført med ærbødighet til Nansens humanitære arbeid. Kunstverket er sentralt plassert i trapperommet mellom kantine og møtesenter, og det binder fellesetasjene sammen. Håpet er at brukerne av bygget forstår betydningen Odd Nansen har hatt og kan glede seg over tolkningen til Raddum.
Anthon Eiendom har et ønske om å skape liv til nærmiljøet og har åpnet bygget opp for publikum. Kafe Odd tilbyr mat og drikke ikke bare til brukere av bygget, men også til forbipasserende. En hyggelig atmosfære med mulighet for å nyte kaffen.
Transformasjon med kvalitet
FIRMA
IARK AS
PROSJEKTMEDARBEIDERE
Monica Døhlie Heck, interiørarkitekt MNIL, Jorunn Rage, Benedicte Andreassen Skelsey, interiørarkitekter MNIL
(Full kreditering i bunnen av saken)
PUSHAK og IARK har hatt et tett samarbeid som har gitt totalrehabiliteringsprosjektet til Anthon Eiendom AS i Øvre Vollgate 13 i Kvadraturen et helhetlig uttrykk både med tanke på funksjon, holdbarhet, materialitet, plankonsept og romløsninger. Det har blitt diskutert løsninger på tvers av de respektive fagområder slik at overgang mellom interiør og arkitektur fremstår sømløst og helhetlig. IARK kom inn i detaljprosjekteringen da Betonmast var valgt som entreprenør, og de kastet seg inn i alle beslutninger og avklaringer som skulle tas i henhold til den fastlagte fremdriftsplanen.
Transformasjon med kvalitet
FIRMA
IARK AS
PROSJEKTMEDARBEIDERE
Monica Døhlie Heck, interiørarkitekt MNIL, Jorunn Rage, Benedicte Andreassen Skelsey, interiørarkitekter MNIL
(Full kreditering i bunn av saken)
PUSHAK og IARK har hatt et tett samarbeid som har gitt totalrehabiliteringsprosjektet til Anthon Eiendom AS i Øvre Vollgate 13 i Kvadraturen et helhetlig uttrykk både med tanke på funksjon, holdbarhet, materialitet, plankonsept og romløsninger. Det har blitt diskutert løsninger på tvers av de respektive fagområder slik at overgang mellom interiør og arkitektur fremstår sømløst og helhetlig. IARK kom inn i detaljprosjekteringen da Betonmast var valgt som entreprenør, og de kastet seg inn i alle beslutninger og avklaringer som skulle tas i henhold til den fastlagte fremdriftsplanen.