Ungt og fremoverlent

Dagligvareleverandøren ODA ønsket å etablere et nytt hovedkontor i Oslo og samlokalisere alle sine medarbeidere til et felles omdreiningspunkt, et sted hvor kreative prosesser, mangfold og fellesskap møtes. ODA, et selskap grunnlagt i 2013 med en ambisiøs visjon om å forenkle hverdagen for sine kunder, har vokst raskt til å bli Norges største nettmatbutikk. Selskapet streber etter å gi folk større frihet gjennom en smidigere hverdag. Etter denne imponerende veksten, begynte ODA å lete etter et nytt sted som kunne reflektere deres ambisjoner for fremtiden. Radius Design ble hyret til å bistå med dette fremoverlente målet.

Ungt og fremoverlent

Dagligvareleverandøren ODA ønsket å etablere et nytt hovedkontor i Oslo og samlokalisere alle sine medarbeidere til et felles omdreiningspunkt, et sted hvor kreative prosesser, mangfold og fellesskap møtes. ODA, et selskap grunnlagt i 2013 med en ambisiøs visjon om å forenkle hverdagen for sine kunder, har vokst raskt til å bli Norges største nettmatbutikk. Selskapet streber etter å gi folk større frihet gjennom en smidigere hverdag. Etter denne imponerende veksten, begynte ODA å lete etter et nytt sted som kunne reflektere deres ambisjoner for fremtiden. Radius Design ble hyret til å bistå med dette fremoverlente målet.

«Et hovedkontor der alle vil være, skal være der alle er!» I Kjølberggata 31 på Tøyen har Stein Halvorsen Arkitekter totalrenovert og transformert det eksisterende 80-tallsbygget med tilhørende bensinstasjon og videre tilrettelagt for ODA som leietaker. ODA hadde en visjon om et lekent design som ville fremme kreativitet og skape en atmosfære av «hjemme hos ODA». De ønsket at hvert avdelingsteam skulle bidra til å forme sitt eget arbeidsområde, slik at dette reflekterte og tilrettela for deres spesifikke arbeidsoppgaver. Dette ville tillate ansatte som jobber med logistikk til å uttrykke seg på en måte som var forskjellig fra de ansatte som fokuserte på kundeløsninger. Videre bidro dette til å skape et mangfoldig og tilpasset arbeidsmiljø.

På husets gateplan finner man kantine- og kafefasiliteter som er tilrettelagt for uformelle møter, pop up-arrangementer og events, samt et fleksibelt arbeidsområde. Disse fasilitetene fungerer også som en åpen kafe for folk fra gaten. I kontoretasjene er det opprettet flere ulike arbeidssoner som er tilpasset ulike måter å arbeide på. Etasjene er delt inn i to områder: ett område som støtter teamarbeid og kreative prosesser, med åpne soner og store fellesbord, et annet område med mindre rom egnet for konsentrasjon og mer fokuserte arbeidsoppgaver. Konseptet med ulike typer støtterom spredt over alle etasjene gir mulighet til å bevege seg mellom soner med forskjellige fasiliteter. ODA ønsket å tilby rom som kunne imøtekomme ulike behov, fra store ideer til effektivt samarbeid i mindre team, og muligheten for ansatte til å bli kjent med hverandre på tvers av fagområder. Derfor ble det lagt vekt på et variert romprogram, inkludert teamrom, fotostudio, podcast-studio, stillerom og telefonrom.

På plan to finner man ODAs eget prøvekjøkken, hvor nye matretter utvikles og deretter tilbys som oppskrifter og inspirasjon til kundene og deres matkasser.

På husets tak er det blitt etablert en takterrasse med kjøkken og grill tilrettelagt for opptil 200 personer. Her kan man også nyte den spektakulære utsikten over Oslo by.

Interiørkonseptet reflekterer den nye visuelle identiteten til ODA, som også inkluderte en navneendring fra det tidligere Kolonial i forbindelse med samlokaliseringen. Den nye grafiske profilen omfatter fem hovedfarger inspirert av sterke, klare nyanser, sammen med noen nøytrale mellomtoner og en myk typografi. Inspirert av lysets skiftninger gjennom døgnet spiller lys- og skyggeeffekter en sentral rolle i den grafiske profilen. Dette dannet grunnlaget for interiørpaletten og inspirasjonen til utviklingen av både plassbygde møbler og løst inventar. Den energien og dynamikken som kjennetegner ODA-teamet, bestående av mange unge medarbeidere, var en inspirasjonskilde gjennom hele prosessen. De ønsket et formspråk som var lekent, klart og tydelig, noe som var lett å forstå og samtidig inviterte til kreativitet og en følelse av å være «hjemme». Det var viktig for dem å skape en opplevelse av fellesskap og samhold blant de ansatte, der ønsket om å forbedre hverdagen for alle var i fokus, og der relasjonene gikk utover det å bare være kollegaer.

Ved å benytte spesialdesignet fast inventar og nøye utvalgte løse møbler, kunne Radius integrere ODAs ønske om sitt eget unike formspråk og identitet gjennom form, farge og tekstur. Gjennom svært godt samarbeid med Kontorrama ble møbelleveransen tilpasset ODAs eget budsjett. Nordic Furniture sto for leveransen av fast inventar og interiørarkitektens spesialdesign av løse møbler.

Konseptet med ulike typer støtterom spredt over alle etasjene gir mulighet til å bevege seg mellom soner med forskjellige fasiliteter.

Spesialdesignet fast inventar av Radius, og nøye utvalgte løse møbler, speiler ODAs eget formspråk
og identitet.

På plan to finner man ODAs eget prøvekjøkken, hvor nye matretter utvikles og deretter tilbys som oppskrifter og inspirasjon til kundene og deres matkasser.

Nordic Furniture sto for leveransen av fast inventar og interiørarkitektens spesialdesign av løse møbler.

ODA hadde en visjon om et lekent design som ville fremme kreativitet og skape en atmosfære av «hjemme hos ODA»

På husets gateplan finner man kantine og kafefasiliteter som er tilrettelagt for uformelle møter, pop up-arrangementer og events, samt et fleksibelt arbeidsområde.

Kreditering

ODA, OSLO
Firma
RADIUS DESIGN AS
Prosjektansvarlig
Thomas Ness, interiørarkitekt MNIL
Oppdragsgiver
Oda Norway AS
Foto
Dag Sandven
Web
radiusdesign.no, oda.com
Prosjektadresse
Kjølberggata 31, 0653 Oslo
Presidenten har ordet
Redaktøren har ordet
Miljøvennlig designstrategi
Norges første fullskala demonterbare trebygg
Å modernisere et ikon
Eksklusiv idyll i skjærgården
Til toppen