Upre­ten­siøst vinotek

Lokalet på hjørnet av Henrik Ibsens gate og Parkveien i den ærverdige Handelsbygningen har huset forskjellige kafeer og restauranter i flere tiår, og ideen om Vinoteket ble født da Pinerolo Americano skulle nedlegges. Nora Hagfors Interiørarkitektur fikk designoppdraget med å skape et nytt og folkelig lokale.

Upre­ten­siøst vinotek

Lokalet på hjørnet av Henrik Ibsens gate og Parkveien i den ærverdige Handelsbygningen har huset forskjellige kafeer og restauranter i flere tiår, og ideen om Vinoteket ble født da Pinerolo Americano skulle nedlegges. Nora Hagfors Interiørarkitektur fikk designoppdraget med å skape et nytt og folkelig lokale.

Det skjer mye spennende i nærområdet med nye Sommerro hotell og den gamle amerikanske ambassaden. Grunnleggerne av restauranten er i vinbransjen og hadde lenge jobbet med ideen om et kombinert spisested med fokus på vin – og et lokale for vinarrangementer. De to programmene skulle kunne fungere separat og sammen.

Lokalene etter Pinerolo Americano var ikke store nok, og nabolokalet i Parkveien ble derfor bruksendret fra butikk til restaurant og de to ble slått sammen. Arealene ble strippet ned, alle lettvegger og mesaninen i den gamle restauranten ble revet. Man sto igjen med et rektangulært areal med rå betongsøyler, flotte buede vinduer mot gatene og en takhøyde rett i underkant av fire meter.

Man landet på navnene Vinoteket for restaurantdelen og Vinscenen for arrangementsdelen. Før designprosessen kunne starte ble premissene lagt. Stedet skulle være usnobbete, upretensiøst og tilgjengelig. Et sted der både folk uten kjennskap til vin og vinkjennere skulle kunne drikke god vin på glass til gode priser, spise enkelt og delta på vinarrangementer som foredrag og smakninger. Restauranten skulle være sentrert rundt baren og den livlige atmosfæren rundt denne skulle være det første som møtte gjestene.

Vin skulle være fokus og serveringskonseptet skulle være enkelt, men samtidig ville man tilby noe spesielt. Valget falt på pizzaene til den italienske kjøkkensjefen Beniamino Bilali fra Modena, kjent for sine spektakulære kunstpizzaer med utgangspunkt i hydrolysedeig. Pizzaovnen fra MAM Forni, godkjent av Bilali, er godt synlig for gjestene. Interiørarkitekten ønsket å lage en moderne fortolkning av franske vinbarer og typiske landsbyrestauranter og cantinaer man finner i Sør-Europa.

De har benyttet materialer som patineres fint og blir historiefortellende elementer. Treverk, naturstein, lær og ullstoffer. Kombinasjonen av lokalenes vegger og søyler i rå betong, forfinet hvit og grønn marmor på disker og bar, samt møblering i solid eik ga stedet umiddelbart en sterk og autentisk karakter. Det er benyttet enkle hvite fliser fra Vitra i fulle vegghøyder på midtkjernen i restaurant og på kjøkkenet. Himlingen og alle tekniske installasjoner er malt i en mørkeblå tone. Akustikkplater ble levert i samme farge. Hovedbelysningen fra Artemide leder tankene hen til neonbelysningen man finner i de lokales barer og kafeer sør i Europa. Det er brukt uventede og sterke farger som knalloransje fliser på toalettene, sterk røde overflater på serveringsbenker og dører – og mørkegrønne gummigulv på Vinscenen. Det er store flater med speil som gir rommene ytterligere dybde. Møbleringen er minimalistisk, tidløs og robust og bestående av designklassikere.

Åpenhet mellom delen av kjøkkenet hvor pizzaene tilberedes på benker av hvit marmor og restauranten var viktig. Bilali kaller seg pizzaartist og vil at gjestene skal se kreasjonene i produksjon. Skjult for gjestene er derimot funksjoner for de ansatte, lagerarealer og vinkjeller. Her er det benyttet robuste materialer som rustfritt stål, linoleum og fliser. Etter at det gamle kjøkkenet ble revet, samarbeidet de tett med Bilali og Myhrvold Storkjøkken for å optimalisere kjøkkenet og servicefunksjoner til Vinotekets drift. Vinscenen kan lukkes av med en foldedør i glass ved arrangementer. Glasset er frostet og slipper lys gjennom arealene, men skaper en fin privat atmosfære i lokalet.

Samarbeidet mellom byggherre, arkitekt, interiørarkitekt og entreprenør var dynamisk og løsningsorientert for å klare å komme i mål innenfor en stram fremdrift. Alle plassbygde møbler er produsert av Lun Furniture og belysning fra Artemide levert av Limelight. Den grafiske indetiteten er laget av Jørgen Brynhildsvoll. Stedet er tilpasset relevante krav om universell utforming i forhold til adkomst, luminansekontrast og plassbehov.

Loungesone foran inngangen til Vinscenen. Vinscenen er møblert med Mauro-stolen designet av Mauro Pasquinelli for Established & Sons. Et fantastisk eksempel på italiensk design fra 70-årene. Stolen var opprinnelig for kostbar å produsere kommersielt, men kan nå produseres med avansert CNC-teknologi.

Spesiallaget serveringshylle plassert i forkant av en stor speilvegg. Møbelet er laget av eik, Forbo desktop. Galvaniserte stålrør fra gulv til tak holder glasshyllene.

Restaurantarealet med spesiallagede benker i eik og puter trukket med stoffet Reflex designet av Raf Simons for Kvadrat. Stolene er designet av Hans Wegner og produseres av Getama.

I restaurantdelen ble eksisterende eikegulv beholdt. Barkrakkene er Jasper Morrisons Soft Pad fra Cappellini.

Spesiallaget innredning i vinrommet fra Lun Furniture og hyller fra Temptech. Glassvegger gir en enkel oversikt for ansatte, kunder og forbipasserende. I åpningen til kjøkkenet ser man pizzaovnen med terrakottafargede mosaikkfliser.

Kreditering

VINOTEKET, OSLO
Firma
HAGFORS INTERIØRARKITEKTUR AS
Prosjektansvarlig
Interiørarkitekt MNIL Nora Hagfors
Oppdragsgiver
Vinoteket AS
Arkitekt
Blokk Arkitekter AS
Grafisk design
Jørgen Brynhildsvoll
Møbelsnekker
LUN Furniture AS
Foto
Sune Eriksen
Web
norahagfors.no
Prosjektadresse
Henrik Ibsens gate 60A, 0255 Oslo
Rom for opplevelser
Godt bevart sjel
Spansk temperament
Upretensiøst vinotek
Japansk kultur i alle detaljer
Et klassisk brasserie
Til toppen