Drenges­tua på Breivoll Gård

IARK har bistått DNT Oslo og Omegn med restaurering av et selskapslokale for driftsbygningen Drengestua på Breivoll Gård. Innerst i Bunnefjorden utenfor Oslo, ligger gården som er en av DNTs bynære hytter. Drengestua ligger plassert som en del av tunet, midt imellom hovedhuset og låven. Bygningen huset opprinnelig gårdsmedarbeidere, eller de såkalte «drengene» som var tilknyttet gården. I nyere tid har den fungert som dansesal og senere som samlingssal for Smiths venner. Da DNT overtok Breivoll, var ønsket å benytte Drengestua som et fleksibelt arrangementslokale til alt ifra festligheter som bryllup og konfirmasjon til konferanser for bedrifter.

Drenges­tua på Breivoll Gård

IARK har bistått DNT Oslo og Omegn med restaurering av et selskapslokale for driftsbygningen Drengestua på Breivoll Gård. Innerst i Bunnefjorden utenfor Oslo, ligger gården som er en av DNTs bynære hytter. Drengestua ligger plassert som en del av tunet, midt imellom hovedhuset og låven. Bygningen huset opprinnelig gårdsmedarbeidere, eller de såkalte «drengene» som var tilknyttet gården. I nyere tid har den fungert som dansesal og senere som samlingssal for Smiths venner. Da DNT overtok Breivoll, var ønsket å benytte Drengestua som et fleksibelt arrangementslokale til alt ifra festligheter som bryllup og konfirmasjon til konferanser for bedrifter.

Lokalet fremstod sjelløst, slitt og hadde ikke vært renovert siden 80-årene. IARK gjennomgikk en grundig kartlegging av hva som kunne videreføres, hvordan optimalisere romfølelsen, og hvordan tilføre karakter som knyttet DNT og Drengestuas historie sammen.
IARK ble engasjert som interiørarkitekt basert på tidligere samarbeid ved flere av DNTs lokasjoner. Samarbeidet startet opp fra begynnelsen av prosjektet, og IARK har derfor fått mulighet til å være med å påvirke viktige arkitektoniske valg. Arbeidet har foregått med jevnlige møter og befaringer hvor man kunne ta avgjørelser og designvalg på stedet. De har bistått med helhetlige farge- og materialvalg for både interiør og eksteriør. Fargene har en historisk forankring, samtidig som de er tilknyttet øvrige bygg på tunet. Også tradisjonelle malingsteknikker er benyttet gjennom bruk av blant annet linoljemaling. En grunnide i planleggingen har vært å tilpasse arbeidet for dugnadsgjengen som er tilknyttet DNT. Det å kunne benytte en resurssterk dugnadsgjeng med frivillige pensjonister, åpnet for muligheten til å benytte mer tidkrevende teknikker. Å jobbe med linoljemaling fordrer både tålmodighet og manuell arbeidskraft i påføringen. Det ble også tilpasset fast inventar som dugnadsgjengen kunne montere og ferdigstille.

Samlingssalen ga en romfølelse av ubalanse og lav takhøyde. Rommet hadde et asymmetrisk skråtak som avsluttet i en munkepuss-vegg, i kombinasjon med tungt og massivt villmarkspanel i himling og enkelte vegger. Det ble vurdert å åpne himlingen, både for romfølelse, men også i håp om å finne tømmervegger. Dessverre var det ikke mange skatter å hente frem, samtidig hadde det blitt vanskelig å ombruke eksisterende ventilasjon. Takhøyden ble beholdt, og designprosessen fokuserte på optimalisering av rommets balanse gjennom materialer, tilføring av lys og balansering av rommets asymmetriske form.

Det ble etablert ny glassfasade mot øst som gir mye naturlig lys inn i lokalet, uten å blende med sollys. Villmarkspanelet i himlingen ble erstattet med treullsement, som bidro positivt akustisk. Opprinnelige baffler ble beholdt. Nordveggen ble et viktig tiltak, der munkepussen fra 80-årene ble skjult. Et plassbygget møbel langs hele veggen ble tegnet for å balansere ut asymmetrien i rommet, og samtidig kunne skjule veggpussen uten å måtte fjerne den. IARK tilbakeførte tidsriktig panel på samtlige vegger med smalere bord, som gir en følelse av høyere tak. Panelet er behandlet med en delvis pigmentert linoljemaling der trestrukturen synes igjennom, utført av dugnadsgjengen. Vinduer og ny glassfasade er malt i eplegrønt, som inviterer naturen rett inn i hovedsalen.

Videre har entreen fått en ny garderobe som skjermer toalettene. Belysningen har blitt oppgradert gjennom et godt samarbeid med Vital Elektro. Alle dører har blitt oppgradert til dagens brannkrav og rømningsbredder. Hovedsalen fikk etablert tofløyede dører som gir en
historisk forankring. Den gamle peisen med støpejernsdetaljer ble bevart. Alle løse møbler ble ombrukt, kjøpt brukt gjennom Møbelmeglerne, eller bygget av dugnadsgjengen.

Samlingssalen med ny glassfasade som slipper naturlig lys inn fra Øst. Viser også tiltak for balansering av romfølelsen med det faste inventaret, og hvor glassfasaden sammen med himling rammer inn selve rommet. Salen fikk også oppgradert belysning med pendler over sosial sone og gulvarealet.

Velkommen inn! Tidligere gikk man rett på toalettene når man kom inn i entréen til Drengestua. Her fikk de tegnet en garderobe som dugnadsgjengen satte sammen. Garderoben skjuler toalettene, samtidig som den håndterer oppbevaringsbehovet. Som en del av oppdraget fargesatte IARK også fasadens vegger, dører og karmer.

Detaljer fra møbelet langs bakveggen. Trestrukturen skinner igjennom materialet, noe som gir karakter og dybde i materialet. De ønsket å bringe inn tradisjonelle former med blant annet speil, som også ble oppgradert med spiler.

Møbelet langs bakveggen oppfyller en rekke av kundens ønsker. Her finner vi bibliotek, kaffebar for servering og med myk møblering som også fungerer som supplerende sitteplasser ved arrangement og konferanser. Bak innredningen ligger den gamle munkepussen. Sist, men ikke minst skjuler den også ny hovedstrøm inn til gården i sokkelen av møbelet.

Møbleringsplan 1. etasje.

Sør- og nordveggen, prinsipp.

Peisestuen ligger rett innenfor fløydøren med eksisterende peis. Furubordene er en del av en møbelserie som ble tegnet for Drengestua. Materialer kommer fra DNT’s eget sagbruk i Maridalen, noe som gir en ekstra karakter og historiefortelling
til møblene.

Fast møbel bakvegg.

Kreditering

DRENGESTUA→DNT→VINTERBRO
Firma
IARK AS
Prosjektansvarlig
Thea Røhrt, interiørarkitekt MNIL
Prosjektmedarbeider
Benedicte Andreassen Skelsey, interiørarkitekt MNIL
Oppdragsgiver
Den Norske Turistforening, Oslo og Omegn
Foto
Pernille Munster
Web
iark.no, dnt.no/hytter/betjente/breivoll-gard/om-breivoll-gard/
Prosjektadresse
Breivollveien 100, 1407 Vinterbro
Et sted å høre hjemme
Drengestua på Breivoll Gård
Originale detaljer intakt
En løftet brukeropplevelse
En leken gourmetbistro
Harlem Bar
Til toppen