Lokalet fremstod sjelløst, slitt og hadde ikke vært renovert siden 80-årene. IARK gjennomgikk en grundig kartlegging av hva som kunne videreføres, hvordan optimalisere romfølelsen, og hvordan tilføre karakter som knyttet DNT og Drengestuas historie sammen.
IARK ble engasjert som interiørarkitekt basert på tidligere samarbeid ved flere av DNTs lokasjoner. Samarbeidet startet opp fra begynnelsen av prosjektet, og IARK har derfor fått mulighet til å være med å påvirke viktige arkitektoniske valg. Arbeidet har foregått med jevnlige møter og befaringer hvor man kunne ta avgjørelser og designvalg på stedet. De har bistått med helhetlige farge- og materialvalg for både interiør og eksteriør. Fargene har en historisk forankring, samtidig som de er tilknyttet øvrige bygg på tunet. Også tradisjonelle malingsteknikker er benyttet gjennom bruk av blant annet linoljemaling. En grunnide i planleggingen har vært å tilpasse arbeidet for dugnadsgjengen som er tilknyttet DNT. Det å kunne benytte en resurssterk dugnadsgjeng med frivillige pensjonister, åpnet for muligheten til å benytte mer tidkrevende teknikker. Å jobbe med linoljemaling fordrer både tålmodighet og manuell arbeidskraft i påføringen. Det ble også tilpasset fast inventar som dugnadsgjengen kunne montere og ferdigstille.
Samlingssalen ga en romfølelse av ubalanse og lav takhøyde. Rommet hadde et asymmetrisk skråtak som avsluttet i en munkepuss-vegg, i kombinasjon med tungt og massivt villmarkspanel i himling og enkelte vegger. Det ble vurdert å åpne himlingen, både for romfølelse, men også i håp om å finne tømmervegger. Dessverre var det ikke mange skatter å hente frem, samtidig hadde det blitt vanskelig å ombruke eksisterende ventilasjon. Takhøyden ble beholdt, og designprosessen fokuserte på optimalisering av rommets balanse gjennom materialer, tilføring av lys og balansering av rommets asymmetriske form.
Det ble etablert ny glassfasade mot øst som gir mye naturlig lys inn i lokalet, uten å blende med sollys. Villmarkspanelet i himlingen ble erstattet med treullsement, som bidro positivt akustisk. Opprinnelige baffler ble beholdt. Nordveggen ble et viktig tiltak, der munkepussen fra 80-årene ble skjult. Et plassbygget møbel langs hele veggen ble tegnet for å balansere ut asymmetrien i rommet, og samtidig kunne skjule veggpussen uten å måtte fjerne den. IARK tilbakeførte tidsriktig panel på samtlige vegger med smalere bord, som gir en følelse av høyere tak. Panelet er behandlet med en delvis pigmentert linoljemaling der trestrukturen synes igjennom, utført av dugnadsgjengen. Vinduer og ny glassfasade er malt i eplegrønt, som inviterer naturen rett inn i hovedsalen.
Videre har entreen fått en ny garderobe som skjermer toalettene. Belysningen har blitt oppgradert gjennom et godt samarbeid med Vital Elektro. Alle dører har blitt oppgradert til dagens brannkrav og rømningsbredder. Hovedsalen fikk etablert tofløyede dører som gir en
historisk forankring. Den gamle peisen med støpejernsdetaljer ble bevart. Alle løse møbler ble ombrukt, kjøpt brukt gjennom Møbelmeglerne, eller bygget av dugnadsgjengen.
Drengestua på Breivoll Gård

(Full kreditering i bunnen av saken)


Drengestua på Breivoll Gård
(Full kreditering i bunn av saken)