Bakteppet
Modernismen. Dette grepet krever en lengre tidslinje og fører oss tilbake 1600-tallet, til møbelsnekkerens storhetstid båret frem av lange håndverkstradisjoner og laugenes styrke og innflytelse, men noe var i emning. Allerede på 1700-tallet hadde Informasjonen, en ny sterk og frigjørende opprørsbevegelse med sete i Paris, spredd seg utover i Europa. Visjonen om en ny tid med fokus på vitenskap, fornuft, frihet og fremskritt, brøt med datidens bånd til fortid og mørke maktstrukturer, og utløste innovasjon, fremtidstro og en pågående sterk teknologisk utvikling i årene som fulgte.
I dette spennet mellom fortid og fremtid vil 1700- og 1800-tallet bli stående som en dynamisk og nyskapende brytningstid med store sosiale og kulturelle endringer, og som videreutviklet selve grunnlaget i modernitetens kulturhistorie: Frihet, individualisme, utvikling, demokrati, fremskritt, og frem for alt, fokus på det nye – det moderne.
Maskinen
I England i 1765 utviklet James Hargreaves Spinning Jenny, en ny maskindrevet spinnemaskin som vakte stor interesse verden over, og som åpnet samtidens øyne for maskinens revolusjonerende utnyttelsesmuligheter. Den ble også en av de første maskinene som ble brukt i en ny og fremtidsrettet industriproduksjon. Den etterfølgende industrialiseringsbølgen i tiden fremover markerte etter hvert en økende avstand mellom håndverksproduksjon «hode og hånd», til industriproduksjon «hode og maskin».
Optimisme
Tilliten til industrialiseringen og den nye teknologien grep om seg og førte til ny optimisme og tro på en bedre fremtid, og ble næret og markedsført gjennom nasjonale temautstillinger og flere store verdensutstillinger i løpet av 1700- og 1800-tallet. Her kunne et stort antall besøkende med selvsyn vurdere og oppleve de ulike nasjonenes identitet og industrielle styrke, som til tider overgikk selv allmenhetens egne fantasier og forventninger til utviklingen og «det moderne» i årene fremover.
Vendepunkt
Det historisk kjente The Crystal Palace, Krystallpalasset i London, ble oppført for å huse den kommende verdensutstillingen i 1851, og markerte et nytt vendepunkt i vår kulturhistorie. Det nye glitrende og gjennomskinnelige glasshuset med sine store sammenhengende glassfasader støttet opp av synlige dristige, tekniske stålkonstruksjoner, sendte forvarsler om et nytt arkitektonisk uttrykk, og forsterket de besøkendes fysiske opplevelse av å krysse en tidslinje, fra da til nå, og inn en ny og åpen fremtid.
Misnøye
Samtidens snekkermestre og de små håndverksbedriftene vegret seg i det lengste mot å innlemme maskinen i verkstedets egne tradisjonelle produksjonsmetoder, men måtte etter hvert gi tapt for det økende presset fra et kjøpelystent og oppdatert borgerskap som søkte nye og forenklete møbeltyper og hverdagsvarer til hjemmet, i samspill med datidens behov og forventinger.
Denne viktige overgangsfasen mellom en fornyet og mekanisert håndverksdrevet fremstillingsmetode og en teknisk, rasjonell og markedsrettet industriproduksjon stabiliserte seg midtveis på 1800-tallet, men etter hvert avslørte det seg en økende misnøye med den nye maskinstilen og de nye industriproduserte varene. Maskinen mestret ikke å kopiere samtidens stilhistoriske mønster og møbeltegninger, og de til tider svulstige og overdekorerte nytte- og prydgjenstandene i samtiden. De talte ikke maskinens språk. Kvaliteten var blitt forflatet og forringet.
Kunstindustri
En ny tid med et nytt tempo, ny livsstil og nye sosiale strømninger krevde nå et samlende formuttrykk som kunne bekjempe de negative konsekvensene fra den løpske industrialiseringsbølgen og kvaliteten i tidens husflids- og håndverksprodukter. Laugene svekket seg, og nye fagforeninger sto rede til å ivareta mestrenes og møbelsnekkernes faglige interesser og en nødvendig profesjonalisering av samtidens unge håndverkere.
I 1818 ble det opprettet en ny tegneskole i Christiania, Den foreløpige Tegneskole, i daglig tale bare Tegneskolen. Senere i 1822 fikk den navnet Den Kongelige Tegne-og Kunstskole, og var det eneste stedet hvor de unge håndverkerne kunne få seg en estetisk utdannelse, og som, i vår sammenheng her, kan tolkes som en anerkjennelse av det viktige samspillet mellom hode og hånd og tegningens kommuniserende og skapende krefter.
En liten gruppe samfunnsengasjerte og inflytelsesrike teoretikere hadde samlet seg om ett konkret tiltak. Det vi trenger nå, postulerte de, er en bevisst estetisk og kunstnerisk ekspertise. Kunstneren må komme industrien til hjelp og bli delaktig i formingsprosessen, og inn i et nødvendig og nært samarbeid med håndverker og industri.
Den kunstindustrielle bevegelsen slo rot omkring 1865 og ble et vendepunkt i vår formgivningshistorie. For første gang oppstår det en allianse mellom teknologi og estetikk, mellom kunst og håndverk, og som knyttet seg til fremveksten av de nye sosiale endringene i samtiden under slagordet «funksjonelle og vakre hverdagsvarer for folk flest».
Splittelse
I manges øyne ble den store verdensutstillingen i Paris i 1900 et gjennombrudd for modernismen. Som et tidssymbol strakk Eiffeltårnet seg opp som en spydspiss over byen, og ingeniørens estetikk og koblingen til den raske teknologiske utviklingen skapte forbløffelse og anerkjennelse i samtiden, og ble medvirkende til den kløften som etter hvert utviklet seg mellom industriens krav til rasjonelle og standardiserte prinsipper, og til dem som holdt fast ved innholdet i den nye kunstindustribevegelsen, og arbeidet aktivt for å legge til rette for håndverkerens kunstneriske og skapende frihet i årene fremover.
Utover på 1800-tallet oppsto det to sterke reformbevegelser som fremsto som en motvekt til historismens manierte og pompøse etterligninger, og som begge var med på å prege utviklingen fremover. Art nouveau (jugend)-bevegelsen som hentet inspirasjon fra naturens egne former og utviklet en ny lys, elegant, sanselig og dekorativ stil som raskt hadde spredd seg utover i Europa. Den engelsk-baserte Arts and Crafts-bevegelsen arbeidet for å gjenskape gamle og rike håndverkstradisjonene og videreutvikle det fruktbare samarbeidet mellom kunstner og håndverker.
«Maskinen kan ikke skape vakre ting», hevdet William Morris, en av grunnleggerne bak Arts and Crafts-bevegelsen. Han og hans likesinnede så ikke lenger noen fremtid i maskinell masseproduksjon. Men industrialiseringsbølgen lot seg ikke stoppe her. Middelklassen og den voksende arbeiderklassens behov kunne ikke lenger dekkes fra håndverkerens verksted. Fremtiden måtte ligge i en maskinell serieproduksjon for å kunne nå ut til nye store kundegrupper og oppfylle Kunstindustribevegelsens målsetting om å nå ut til folk flest.
Veien videre syntes uklar og sprikende. Det som etter hvert sprengte seg frem var et behov for et felles holdningsprogram som kunne forløse de modernistiske ideene og sammenfatte de to sprikende formgivningsidealene i samtiden. To store begivenheter pekte seg ut, og kom til påvirke veien fremover.