Quality Hotel Harstad er lokalisert i sjøkanten og er en del av havpromenaden som ligger i tilknytning til Hurtigrutekaia. Bygget er på totalt 84 420 m2. Med sine 11 etasjer og 40 høydemeter er hotellet et naturlig blikkfang og byens høyeste bygning. Hotellet har 180 hotellrom, 10 møtelokaler i ulike størrelser, en storsal som rommer 340 personer, og Brasserie NÒR; et europeisk konsept i det nordiske kjøkken.
Hotellromsetasjene er plassert fra plan 3–11. På plan 1 ligger alle publikumsområder som resepsjon, lobby, restaurant og bar. I tillegg er storsalen plassert innerst i lokalet. Utfordringen i møbleringsplanen, var å få nok spiseplasser til alle gjestene og samtidig ivareta intime loungeområder. I samme arealet er det også gjennomgangssone til den store konferansesalen. Ved å bruke halvhøye romdelere som både tydeliggjør gangsoner og samtidig skjermer, ble det mulig å få til en frokostsone og restaurant som kan nytes uforstyrret og oppleves intimt. Plan 2 er konsentrert om ulike møtelokaler og en break out-sone for mingling.
I prosessen har det vært viktig at interiøret skulle gjenspeile bygget, den unike plasseringen og den sosiale og historiske konteksten hotellet skal være en del av. Det røffe industrimiljøet og den rå naturen med hav og fjell tett på. Materialene som ble valgt er til dels harde materialer som stål, rust, metaller og fliser. Samtidig mykes de opp i farge- og tekstilvalg. Fargevalgene er inspirert av fargebruken til Harstad-kunstneren Ragnhild Kaarbø, Norges første kvinnelige kubist.
Nordic Choice har mange føringer for sine hotellkonsepter – også til bærekraft. Som eksempel er det valgt tepper laget av resirkulerte fiskegarn, EL-kontakter og brytere på alle rom er produsert av havplast. Det er valgt norske produsenter der det har vært mulig. For bygget totalt sett, har bærekraft vært med som førende element for mange valg. Det har vært et tett samarbeid med Innvik om å produsere et eget tekstil til rommene. Resultatet ble dekorputer til hvert hotellrom, i fiskebensmønster. Det har vært et bevisst valgt å velge materialer og farger som har en varighet over tid; en klassisk nordisk palett som passer inn i Nordnorske omgivelser.
I tillegg til møbelvalg, fargevalg, belysning og dekorelementer handler helheten i prosjektet også om perseptuell psykologi; den umiddelbare følelsen besøkende skal få når de kommer inn i hotellbygget.
I prosessen har det vært viktig å tenke på at interiøret skal skapes med omtanke slik at gjestene får en helhetlig opplevelse og føler at de blir tatt vare på.
Hotellet er ikke bare for reisende, men også for lokalbefolkningen. De må også kjenne seg igjen og ikke oppleve miljøet som fremmed. Målet har vært å etablere et landemerke i Harstads innseiling og gi innbyggerne i Harstad et nytt urbant oppholdsrom.
Hotellet i sjøkanten
(Full kreditering i bunnen av saken)
Hotellet i sjøkanten
(Full kreditering i bunn av saken)