Høyskolen Kris­tia­nia 2024

Et nytt kapittel for Masterstudiet. Det har vært et spennende år for våre interiørarkitekturstudenter – både på bachelor- og masternivå. Spesielt for masterstudentene, ettersom dette er vårt første masterkull i design ved Høyskolen Kristiania. Studentene leverte sin masteroppgave våren 2025. Året for masterstudentene startet med fellesemnet Designerens posisjon, etterfulgt av Fremtiden, ledet av Jeremy Williams MNIL. I dette emnet tok studentene i bruk kroppen, enkle meditasjonsteknikker og eksperimentell tegning for å utforske nye perspektiver, fremfor tradisjonelle designprosesser. Resultatene var varierte og nyskapende – alt fra VR-installasjoner og lydarbeider til skissebøker og fysiske modeller. En workshop de hadde var blant annet et todagers tegne- og malekurs med arkitektene Siv Helene Stangeland og Ninni Sødahl. Der skulle de «lytte til streken»
og utforske ulike medier og formspråk.

Høyskolen Kris­tia­nia 2024

Et nytt kapittel for Masterstudiet. Det har vært et spennende år for våre interiørarkitekturstudenter – både på bachelor- og masternivå. Spesielt for masterstudentene, ettersom dette er vårt første masterkull i design ved Høyskolen Kristiania. Studentene leverte sin masteroppgave våren 2025. Året for masterstudentene startet med fellesemnet Designerens posisjon, etterfulgt av Fremtiden, ledet av Jeremy Williams MNIL. I dette emnet tok studentene i bruk kroppen, enkle meditasjonsteknikker og eksperimentell tegning for å utforske nye perspektiver, fremfor tradisjonelle designprosesser. Resultatene var varierte og nyskapende – alt fra VR-installasjoner og lydarbeider til skissebøker og fysiske modeller. En workshop de hadde var blant annet et todagers tegne- og malekurs med arkitektene Siv Helene Stangeland og Ninni Sødahl. Der skulle de «lytte til streken»
og utforske ulike medier og formspråk.

Stort spenn i tematikk
2. semester for masterstudentene ble avsluttet med første del av masterprosjektet. Prosjektene spenner vidt, men fellesnevneren er et tydelig samfunnsengasjement, som ligger direkte eller på kanten av tradisjonelle interiørfaglige temaer.

Studentenes metoder varierer fra sammenstilling av eksisterende forskning for å skape ny innsikt, til kroppslige og sanselige utforskninger – gjennom empatiøvelser, feltarbeid og testing av medvirkningsmetodikk.

I tredje semester hadde studentene to valgemner og videre arbeid med masterprosjektet. Mange valgte valgemnet Bygda, der de tilegnet seg både teoretisk og praktisk kunnskap i sosiokulturell stedsanalyse og medvirkning. Studieprogramleder for Master i design
er Linda Lien MNIL.

Utstillinger på Fjerdingen

Ved skolens lokaler på Fjerdingen i Nedre Grünerløkka, ble det arrangert flere utstillinger gjennom året. Her fikk både bachelor- og masterstudenter mulighet til å vise frem skoleprosjekter, samtidig som de øvde seg på visuell og muntlig formidling gjennom plakat- og mappeeksamener.

Blant temaene som ble vist frem var boligarkitektur, rehabilitering og vern, samt retail design. I sistnevnte prosjekt jobbet studentene med å transformere Stasjonsmesterboligen på Aker Brygge til et nytt retailkonsept for en selvvalgt nordisk merkevare.

Bærekraftig design i praksis
I femte semester på bachelorstudiet har 3. klassingene emnet Bærekraftig design. Her lærer studentene om bærekraft, med spesielt fokus på sosial bærekraft og adaptiv gjenbruk av eksisterende bygg. Årets oppgave tok for seg Sofienberg kirke, som i dag fungerer som kulturhus og møteplass for barn og unge på Grünerløkka. Studentene fikk i oppgave å sette bygget inn i en ny kontekst, og utvikle et nytt formål basert på lokalmiljøets behov.

Student Lisa Lubelia Hjartholm Torjussons prosjekt «The Green Patch», er tiltenkt en felleshage der lokalsamfunnet kan dyrke økologiske planter og grønnsaker året rundt. Hovedmålet er å skape et inkluderende miljø hvor skolebarn, unge studenter og aktive eldre kan komme sammen for å lære om hagebruk, dele ressurser og erfaringer.

Som del av emnet gjennomførte studentene også et Guerrilla Lighting-event, hvor de i grupper fikk ansvar for å lyssette ulike deler av kirken basert på egne konsepter. Øvelsen viste hvordan lys – og bevisst bruk av fargefiltre – kan forandre et roms karakter.

Masterstudentene hadde et todagers tegne- og malekurs med arkitektene Siv Helene Stangeland og Ninni Sødahl. Studentene skulle «lytte til streken» og utforske ulike medier og formspråk. Foto: Jeremy Williams

Messaninen på Fjerdingen er en fin plattform for studentene å stille ut sine prosjekter. Her fra emnet «Kommersielle rom», der 2. klassingene på bachelor skapte et nytt retailkonsept for en selvvalgt nordisk merkevare i Stasjonsmesterboligen på Aker Brygge. Foto: Gard Flydal Rorgemoen.

Student Lisa Lubelia Hjartholm Torjussons prosjekt «The Green Patch», der hun transformerte Sofienberg kirke om til en felleshage for dyrking av økologiske planter og grønnsaker året rundt. Alle illustrasjonene er fra hennes prosjekt.

Guerrilla Lighting-eventet, der studentene jobbet i grupper med å lyssette ulike deler av Sofienberg kirke basert på egne konsepter. Foto: Theodor Haugen.

Bachelorprosjekter med samfunnsengasjement
Også årets bachelorstudenter leverte arbeider med stor tematisk spennvidde. Flere prosjekter tok for seg sosiale utfordringer, som å skape tilbud for unge rusmisbrukere, møteplasser for unge arbeidstakere med utbrenthet og interiørarkitektur med skeivt perspektiv.

Student Veslemøy Hult jobbet med et bygg de fleste av oss kanskje kjenner igjen, Arkitektenes hus i Oslo. Her utforsket hun forholdet mellom de tre arkitektfagene – byggarkitektur, interiørarkitektur og landskapsarkitektur – og forsøkte å definere interiørarkitektens unike kjernekompetanse. Prosjektet ble satt inn i dagens økonomiske kontekst, der mange byggeprosjekter settes på vent og stadig flere utøver interiøroppdrag.

Et annet spennende bachelorprosjekt var arbeidet med den 200 år gamle trebygningen Teisen Gård i Oslo, et prosjekt av Iselin Fjørtorft Drage. Hun utarbeidet en mulighetsstudie hvor gården ble utviklet til et third place – et inkluderende lavterskel møtested. Løsningen fremhevet empirestilens særegenheter, samtidig som den koblet bygget til vår tid.

Endringstid for interiørarkitektene
Jeremy Williams deltok også på debatt i regi av NILs Oslogruppe, der de samlet et bredt panel av interiørarkitekter til samtale om endringer i interiørarkitekturfaget i Hagestuen i Arkitektenes hus. Williams deltok sammen med Malin Skjelland Eriksen, Ellen S. Klingenberg og Kaja Kosonen Geiran.

Om studiet
Høyskolen Kristiania tilbyr Norges eneste rene utdanningsløp i interiørarkitektur, med både bachelor- og mastergrad. Fagstaben består av Jeremy Williams (dosent), Jarle Fotland og Linda Lien (førsteamanuensis), samt høyskolelektor og studieprogramleder Gard Flydal Rorgemoen. Alle er interiørarkitekter MNIL.

Prosjektet til bachelorstudent Veslemøy Hult, der hun gjennom transformasjon av Arkitektenes hus i Oslo, ønsket å utforske forholdet mellom de tre arkitektfagene: byggarkitektur, interiørarkitektur og landskapsarkitektur. Illustrasjoner: Veslemøy Hult

Jeremy Williams, Malin Skjelland Eriksen, Ellen S. Klingenberg og Kaja Kosonen Geiran. Ordstyrer Jens Vik (t.h.) ledet samtalen. Foto: Gard Flydal Rorgemoen

Bachelorprosjektet til Iselin Fjørtoft Drage handlet om å skape et third place i den gamle trebygningen på Teisen Gård i Oslo. Løsningen fremhevet empirestilens særegenheter, samtidig som den koblet bygget til vår tid. Illustrasjoner: Iselin Fjørtoft Drage

KHiO 2024
Høyskolen Kristiania 2024
UiB 2024
Et sted å høre hjemme
Drengestua på Breivoll Gård
Originale detaljer intakt
Til toppen