Stort spenn i tematikk
2. semester for masterstudentene ble avsluttet med første del av masterprosjektet. Prosjektene spenner vidt, men fellesnevneren er et tydelig samfunnsengasjement, som ligger direkte eller på kanten av tradisjonelle interiørfaglige temaer.
Studentenes metoder varierer fra sammenstilling av eksisterende forskning for å skape ny innsikt, til kroppslige og sanselige utforskninger – gjennom empatiøvelser, feltarbeid og testing av medvirkningsmetodikk.
I tredje semester hadde studentene to valgemner og videre arbeid med masterprosjektet. Mange valgte valgemnet Bygda, der de tilegnet seg både teoretisk og praktisk kunnskap i sosiokulturell stedsanalyse og medvirkning. Studieprogramleder for Master i design
er Linda Lien MNIL.
Utstillinger på Fjerdingen
Ved skolens lokaler på Fjerdingen i Nedre Grünerløkka, ble det arrangert flere utstillinger gjennom året. Her fikk både bachelor- og masterstudenter mulighet til å vise frem skoleprosjekter, samtidig som de øvde seg på visuell og muntlig formidling gjennom plakat- og mappeeksamener.
Blant temaene som ble vist frem var boligarkitektur, rehabilitering og vern, samt retail design. I sistnevnte prosjekt jobbet studentene med å transformere Stasjonsmesterboligen på Aker Brygge til et nytt retailkonsept for en selvvalgt nordisk merkevare.
Bærekraftig design i praksis
I femte semester på bachelorstudiet har 3. klassingene emnet Bærekraftig design. Her lærer studentene om bærekraft, med spesielt fokus på sosial bærekraft og adaptiv gjenbruk av eksisterende bygg. Årets oppgave tok for seg Sofienberg kirke, som i dag fungerer som kulturhus og møteplass for barn og unge på Grünerløkka. Studentene fikk i oppgave å sette bygget inn i en ny kontekst, og utvikle et nytt formål basert på lokalmiljøets behov.
Student Lisa Lubelia Hjartholm Torjussons prosjekt «The Green Patch», er tiltenkt en felleshage der lokalsamfunnet kan dyrke økologiske planter og grønnsaker året rundt. Hovedmålet er å skape et inkluderende miljø hvor skolebarn, unge studenter og aktive eldre kan komme sammen for å lære om hagebruk, dele ressurser og erfaringer.
Som del av emnet gjennomførte studentene også et Guerrilla Lighting-event, hvor de i grupper fikk ansvar for å lyssette ulike deler av kirken basert på egne konsepter. Øvelsen viste hvordan lys – og bevisst bruk av fargefiltre – kan forandre et roms karakter.
Høyskolen Kristiania 2024

og utforske ulike medier og formspråk.

Høyskolen Kristiania 2024
og utforske ulike medier og formspråk.