Kul­bygget – Skimuseets tradis­jon holdt i hevd

Holmenkollbakken troner som et velkjent ikonbygg over hovedstaden vår. Mindre kjent er det at Skimuseet har ligget under hoppbakken, delvis gravd inn i fjellet, siden 1980-tallet. Inngangen til Skimuseet var anonym og torget foran var mørkt og innelukket, skjult av hoppet og det opprinnelige Kulbygget under dette. Snøhetta fikk i oppdrag å synliggjøre Skimuseets inngang og utvide og bedre funksjonaliteten til inngangspartiet. Eksisterende inngangsparti ble revet, og noen meter av Kulbygget ble skåret bort slik at forplassen til museet nå åpner seg mot sørvest og utsikten til Oslofjorden.

Kul­bygget – Skimuseets tradis­jon holdt i hevd

Holmenkollbakken troner som et velkjent ikonbygg over hovedstaden vår. Mindre kjent er det at Skimuseet har ligget under hoppbakken, delvis gravd inn i fjellet, siden 1980-tallet. Inngangen til Skimuseet var anonym og torget foran var mørkt og innelukket, skjult av hoppet og det opprinnelige Kulbygget under dette. Snøhetta fikk i oppdrag å synliggjøre Skimuseets inngang og utvide og bedre funksjonaliteten til inngangspartiet. Eksisterende inngangsparti ble revet, og noen meter av Kulbygget ble skåret bort slik at forplassen til museet nå åpner seg mot sørvest og utsikten til Oslofjorden.

Det nye tilbygget som utgjør nytt inngangsparti med foaje og kafe for Skimuseet, står i kontrast til den eksisterende betongstrukturen i Holmenkollen. De massive betongsøylene som støtter hoppbakken, er naturligvis synlige inne i den nye utvidelsen. Limtrerammer fungerer som nybyggets hovedstruktur, og blir dermed et direkte møtepunkt mellom de eksisterende, harde og de nye, mykere materialene.

Den nye fasaden består av en fem meter høy glassvegg delvis kledd med et gardin av norske furuplanker, totalt 1207 deler, inspirert av den tradisjonelle skigarden. Tettheten til trelektene økes i nordenden av bygget slik at filteret fungerer som solskjerming. Når solen er fremme, filtrerer dagslyset gjennom fasaden og kaster skygger på skifergulvet inne, mens effekten er omvendt om kvelden.

Siden museumsrommene er gravd ut fra steinmassivet under hoppet, med vegger av betong og skifergulv, er det nye foajeinteriøret satt til å kontrastere dette – som en koselig hytte du går inn i etter en dag ute i skogen. Materialutvalget er holdt på et minimum, og møbelfargene er hentet fra det norske skilivet – de klassiske, røde anorakkene, den grønne granskogen og den hvite snøen. Det faste interiøret og barbordene er bygget av furukryssfiner med røde linoleumsoverflater. De polstrede stolene og den lange sofaen i kafeen er kledd med norske ulltekstiler.

Kubbebordene er håndlaget av oppdragsgiver Skiforeningen, med rå furu fra skogen rundt Holmenkollen. De smale, rektangulære taklampene i tre fortsetter kledningens bevegelse gjennom glassfasaden mot nord og er også spesialdesignet.

I det nye kafeen i det eksisterende Kulbygget rett under hoppbakken, som leder til en uteservering med utsikt over byen,
er interiøret inspirert av 1950-årenes farger, en hyllest til den originale hoppbakken og de olympiske vinterlekene i Oslo i 1952. Den blå-turkise fargepaletten ble funnet på gamle plakater fra OL. Den tekstilkledde ryggen av sofaene fungerer også som en akustisk overflate i rommet og viser en gradient av en rekke blåtoner, fra den iskalde, nesten hvite vinterhimmelen til en rik midnattsmarineblå. Viking-lampene ble opprinnelig laget for OL-utøverhotellet i 1952 i Oslo sentrum, og City-stolen som er valgt til dette prosjektet, er også en norsk klassiker fra 50-årene, designet av Øivind Iversen.

Innsyn til Kulbyggkafeen gjennom den nye fasaden.

Endegavlen av tilbygget har spiler «gjennom» glassfasaden som videre transformeres til lysarmaturer i Foajékafeen.

Foajékafeen mot gavlvegg med spilene som transformeres fra fasadekledning til lysarmaturer og gir et eget «sug» gjennom lokalet. Snø og granskog har inspirert fargepaletten.

Tekstilkledd sofarygg i blåtoner som både gir bakgrunn for Viking-lampen og City-stoler og bedrer akustikken i rommet. Fargene i Kulbyggkafeen er hentet fra plakater
fra vinterlekene i 1952.

Omsluttende stoler og håndlagde kubbebord i furu i Foajékafeen.

Kreditering

SKIMUSEET, NYTT TILBYGG OG INNGANGSPARTI, OSLO
Firma
SNØHETTA AS
Prosjektansvarlig
Bjørg Aabø, interiørarkitekt MNIL
Oppdragsgiver
Skiforeningen
Entreprenør
Veidekke AS
Arkitekt
Snøhetta
Landskapsarkitekt
Snøhetta
Ekstra medarbeidere
Sigrun Aunan, seniorarkitekt MNAL,Rune Veslegard, prosjektleder seniorarkitekt MNAL, Kari Stensrød, senior landskapsarkitekt MNLA, Andreas Heier, senior landskapsarkitekt MNLA, Rune Holden, BIM
Leverandør trekonstruksjon og fasade
Moelven
Foto
Thomas Ekström
Web
snohetta.com, skiforeningen.no/holmenkollen/skimuseet
Prosjektadresse
Kongeveien 40, 0787 Oslo
Diskré eleganse
Kulbygget – Skimuseets tradisjon holdt i hevd
På vidda
St. Elisabeth spa
En oase midt i sentrum
Et nytenkende helsebygg
Til toppen