Det nye tilbygget som utgjør nytt inngangsparti med foaje og kafe for Skimuseet, står i kontrast til den eksisterende betongstrukturen i Holmenkollen. De massive betongsøylene som støtter hoppbakken, er naturligvis synlige inne i den nye utvidelsen. Limtrerammer fungerer som nybyggets hovedstruktur, og blir dermed et direkte møtepunkt mellom de eksisterende, harde og de nye, mykere materialene.
Den nye fasaden består av en fem meter høy glassvegg delvis kledd med et gardin av norske furuplanker, totalt 1207 deler, inspirert av den tradisjonelle skigarden. Tettheten til trelektene økes i nordenden av bygget slik at filteret fungerer som solskjerming. Når solen er fremme, filtrerer dagslyset gjennom fasaden og kaster skygger på skifergulvet inne, mens effekten er omvendt om kvelden.
Siden museumsrommene er gravd ut fra steinmassivet under hoppet, med vegger av betong og skifergulv, er det nye foajeinteriøret satt til å kontrastere dette – som en koselig hytte du går inn i etter en dag ute i skogen. Materialutvalget er holdt på et minimum, og møbelfargene er hentet fra det norske skilivet – de klassiske, røde anorakkene, den grønne granskogen og den hvite snøen. Det faste interiøret og barbordene er bygget av furukryssfiner med røde linoleumsoverflater. De polstrede stolene og den lange sofaen i kafeen er kledd med norske ulltekstiler.
Kubbebordene er håndlaget av oppdragsgiver Skiforeningen, med rå furu fra skogen rundt Holmenkollen. De smale, rektangulære taklampene i tre fortsetter kledningens bevegelse gjennom glassfasaden mot nord og er også spesialdesignet.
I det nye kafeen i det eksisterende Kulbygget rett under hoppbakken, som leder til en uteservering med utsikt over byen,
er interiøret inspirert av 1950-årenes farger, en hyllest til den originale hoppbakken og de olympiske vinterlekene i Oslo i 1952. Den blå-turkise fargepaletten ble funnet på gamle plakater fra OL. Den tekstilkledde ryggen av sofaene fungerer også som en akustisk overflate i rommet og viser en gradient av en rekke blåtoner, fra den iskalde, nesten hvite vinterhimmelen til en rik midnattsmarineblå. Viking-lampene ble opprinnelig laget for OL-utøverhotellet i 1952 i Oslo sentrum, og City-stolen som er valgt til dette prosjektet, er også en norsk klassiker fra 50-årene, designet av Øivind Iversen.