Le Cor­busiers fargeskala

Oppussing av trappeoppganger og fornyelse av bygårdsrom i Bjerregaardsgate 29. Bygningen ble tegnet i tiden midt mellom art deco og funkisstilens epoker, og bærer derfor preg av begge stilarter. Bygården ble bygd i 1929, og er sammen med havnelageret blant landets aller første betongbygninger.

Le Cor­busiers fargeskala

Oppussing av trappeoppganger og fornyelse av bygårdsrom i Bjerregaardsgate 29. Bygningen ble tegnet i tiden midt mellom art deco og funkisstilens epoker, og bærer derfor preg av begge stilarter. Bygården ble bygd i 1929, og er sammen med havnelageret blant landets aller første betongbygninger.

Bygården bebos av folk i alle aldre i 105 enheter. Det er ulike fellesprosjekter for å fornye og forbedre standarden på gården. Blant annet typiske tekniske forbedringer. Etter store rørutskiftinger var nå tiden kommet til noe som kunne gi beboerne en større estetisk nytelse med farge og belysning. Sikkerhet og orientering var også viktige faktorer.

Ti oppganger ble lys- og fargefornyet, og gården ville absolutt ikke at det bare var hvitt eller grått, målet var å benytte seg av rikdommen av farger fra den tiden gården ble bygget.

Le Corbusiers fargeskala ble tatt som utgangspunkt og harmonisert i de ulike oppgangene, og de skulle ha ulike karakter. Fargene som ble valgt hadde to valører og disse ble brukt forskjellige steder i oppgangene for å forsterke uttrykket, samtidig som det også var med på å skape en variasjon.

Det ble for eksempel malt lysere valør under trappeløpet og horisontale flater der lyset traff minst, den mørkere ble valgt i horisontale flater. Rundt de nye lyskildene ble det beholdt hvitt for å maksimalisere lyset.

Belysningsutvalget med LED-tilpasset armatur som hadde en karakter tilpasset oppgangene fantes det lite av i markedet, derfor ble det designet en ny lampe av i dag som hørte hjemme i bygget fra 1932. Samarbeidspartnere er lysdesignfirmaet Lightbureau, og ateljé Lyktan produserte lampen. I tillegg ble det utført ny markering av inngangspartiene med en tidsriktig font som ble påført for hånd på fasaden. Et nytt belyst oversiktskart ble montert for å gjøre det enklere for posten og besøkende å finne frem.

Fargene som ble valgt hadde to valører, og disse ble brukt for å forsterke uttrykket.

Spesialdesignet armatur i alle oppganger produsert av ateljé Lyktan.

Grønn oppgang, lys grønn under trappeløp og mørkere grønn på endevegg.

Bygården ble bygd i 1929, og er blant landets aller første betongbygninger.

Spesialarmaturet forholder seg til hvit og farget himling.

Le Corbusiers fargeskala.

Le Corbusiers fargeskala.

Le Corbusiers fargeskala.

Kreditering

BJERRA 29, OSLO
Firma
KAELS STUDIO AS
Prosjektansvarlig
Morten Steen Kaels, interiørarkitekt og møbeldesigner MNIL
Prosjektmedarbeider
Karl Marius Sveen, møbeldesigner MNIL
Oppdragsgiver
Sameiet Bjerregaardsgate 29 v/Hege Imerslund og André Langseth
Lysdesign
Light Bureau v/Arve Olsen, daglig leder/Lysdesigner MNL
Spesialarmatur
ateljé Lyktan (design Kaels Studio AS)
Andre fagfelt
Malermester Jens Petter Lunde AS, Ansnes Elektro AS, Skiltmaker Sjøblom
Foto
Fin Serck-Hanssen
Web
kaels.com
Prosjektadresse
Bjerregaardsgate 29, 0172 Oslo
Som om intet er gjort
Urbant hytteliv
Kjærlighetserklæring til naturen
Villa Vest – et varig hjem
Original sjarm i Gamlebyen
Sarte toner i vannkanten
Til toppen