Å mod­ernisere et ikon

Villa Schjøtt ble tegnet av Geir Grung til hans svoger forretningsmannen Helge Schjøtt i 1967 og ble oppført i 1968 på Tveiterås i Bergen. Den modige, karakteristiske arkitekturen med det geometriske fotavtrykket er godt plassert på eiendommen med sine linjer og materialitet. Inspirert av Østen og japansk forenkling – både utvendig og (tildels) innvendig. Schjøtt elsket huset sitt – et hus for fest og glede! Et godt tegnet arkitektonisk byggverk. Et ikon, som stod klar for storstilt renovering etter sin eiers bortgang. Michelsens fikk tips om objektet, befarte og lot seg begeistre – for så å sjekke tilstand, og deretter søke arvtagerne skriftlig om å kjøpe og få utføre prosjektet sammen med investor.

Å mod­ernisere et ikon

Villa Schjøtt ble tegnet av Geir Grung til hans svoger forretningsmannen Helge Schjøtt i 1967 og ble oppført i 1968 på Tveiterås i Bergen. Den modige, karakteristiske arkitekturen med det geometriske fotavtrykket er godt plassert på eiendommen med sine linjer og materialitet. Inspirert av Østen og japansk forenkling – både utvendig og (tildels) innvendig. Schjøtt elsket huset sitt – et hus for fest og glede! Et godt tegnet arkitektonisk byggverk. Et ikon, som stod klar for storstilt renovering etter sin eiers bortgang. Michelsens fikk tips om objektet, befarte og lot seg begeistre – for så å sjekke tilstand, og deretter søke arvtagerne skriftlig om å kjøpe og få utføre prosjektet sammen med investor.

Respekt for arkitekturarv og gjennomføringsevne var nøkkelord, for begge parter viste det seg. Det ble tidlig diskutert at gjennomgående kvaliteter skulle samsvare med Grungs filosofi – en fusjon mellom Østen og Norden. Bevare den verneverdige bygningsstrukturen, men samtidig være modig og litt leken – som Geir Grung selv var. Det ble gjort dypdykk i historien gjennom kjennskap med familien Schjøtt og villaen, parallelt med første fase av avdekking og rivningssarbeid. Oppstart ble ikke uventet preget av ærefrykt og av bevisstgjøring i forhold til arkitekturen, ideer om ny tilførsel av bl.a. skjult teknikk og produktløsninger, finne prioriteringsrekkefølge og prosess – og å ta forvaltningsansvaret.

Den originale ikoniske trappen tegnet av Geir Grung, ble forsiktig restaurert. Nye trinn i eik, og himling i teak ble erstattet med tilpassede deler i eik.

PROSESS
Med igangsetting av prosjektering i august 2021, var selvtilliten hos interiørarkitekt endelig noe mer på plass og Byantikvaren sammen med arkitekt Sven Gundersen ble involvert gjennom befaring og i videre planer. Fra oppstart var det god løsningsorientert dialog om bevaring og interiørgrep. En ny carport (tegnet av Sven Gundersen), med boder og viktig avskjermingsfunksjon mot nabotomt, følger Grungs linjeføringer.

I oppstarten var det kritisk å avklare takkonstruksjon og tidligere renoveringsarbeid som var utført pga. slitasje og lekkasjer. Med det resultat at ytre fasadelinjer med takutstikk og materialoverganger var endret og behovet for nye panelfronter for tak og balkongrekkverk viste seg. Innvendige avløp, med ukurant plassering og lite heldig for inneklimaet, ble fjernet. Det var utdaterte elektriske installasjoner for belysning og varme. Energimåling viste rødt og strømregning var langt fra bærekraftig, slik at utredning og avklaring med ulike fagkonsulenter for dette ble en stor post og inngripen – da spesielt for underetasjen hvor det ble fjernet 300 tonn masser med to borehull for etablering av vannbåren varme for hele villaen.

Basseng – spørsmål om å beholde eller omprosjektere et mindre basseng utendørs, eller opprette ny spaavdeling i underetasjen? Bevaring ble fort avklart som ikke mulig. Sopp, råte og behov for å få kontroll rundt dette gjorde valget enkelt. I området rundt bassenget var det opprinnelig ulike nivåer med en innebygget svalgang (utført ved integrering av basseng inne) med terskler som var lite hensiktsmessige eller UU-vennlige. Fjerning av svalgang og nivåavretting ga økt boareal på 400 m2 med bedret logistikk og glidende overganger til ute-inne.

Tregulv i hovedetasjen måtte demonteres pga. arealendring. Det eksisterende teakgulvet med nating, som tidligere var montert på seilskipet Statsraad Lehmkuhl, ble demontert med forsiktighet og er lagret for gjenbruk til egnet prosjekt. Det er på hovedplan montert gråpigmentert/oljet eikegulv i tre bredder, som matcher opp mot utvendige betongelement prosjektert og målstøpt i tilsvarende bredder hos Tunge Ting på Voss. Benkeplaten på kjøkkenøy og spesialtegnede vaskeservant-topper i hovedetasje er også støpt der.

Tegning fra 1967.

Fra tidligere terrasseinngang mot stue/basseng. Det eksisterende teakgulvet med nating, som tidligere var montert på seilskipet Statsraad Lehmkuhl, ble demontert med forsiktighet og er lagret for gjenbruk til egnet prosjekt.

Glidende overganger fra inne til ute. Henrik Plachts geometriske fargerike maleri kler arkitekturen med de nøytrale malte veggene på mur eller teglsten.

Komponentplan 2. etg.

Hovedinngang.

Entré med skyvedører i oljet eik.

Kjøkkenet ble flyttet fra trang plassering ved siden av mastersoverom (nå masterbad) og tidligere masterbad er blitt et smykke av et gjestetoalett.

Balkongen på fremre fasade kom til etter noen år og konstruksjonsløsning og beslag var estetisk avvikende fra den originale betongkassen. Med mulighet for nå å prosjektere det samlete uteareal og skjule balkongens innfestinger og glassprofiler, har forsiden av fasaden nå blitt en harmonisk del av bygningsmassen med skyvedører i glass som gir mulighet for å åpne opp hele sonen på fine dager.

Det ble søkt om nytt trappeløp i det tidligere bassengområdet langs teglsteinsveggen, prosjektert med flytende overganger (gråpigmentert/oljet eik) for gulv, rekkverk, trinn og videre inn i underetasjen med foldedørsprinsipper. Dette ga mulighet for å lukke av kinorom eller stenge av trapp eller kjøkkensone med vinskap, oppbevaring og å skjule lagringsrom. Denne etasjen er multifunksjonell og med naturlig lys.

Ny spaavdeling med glassdør til stort pivot-dørfelt. De øvrige dørene i området er med veggintegrerte karmprofiler og høye dørblad mot den originale betonghimlingen. Ventilasjon og elektriske føringer ble så langt det var mulig bygget inn i to soner for å lage minst mulig støy mot originale flater – som teglsteinsvegger og betonghimlinger.

Soveromsdelen med de opprinnelige rommene på rekke, fikk økt areal fra en midtre sone (som før var felles dusj, vaskerom og omkledningsrom) ble innlemmet i soverom med tilhørende bad. Fellesgang ble flyttet i sonen mot teknisk rom og forbedret gjennomgangen fra den originale vindeltrappen mot den sentrale sonen i underetasjen. Her er plassering for skapinnredning som flyter over i en vaskeromssone i gangen ved teknisk rom.

Stue og kjøkken. På kjøkkenøyen finner man Teppanyaki fra Bora cookingsystem.

Stue og kjøkken.

Tidligere stuesone med original peis.

WC bak kjøkken.

Sirkelen som designelement er hentet fra de to ikoniske peisene i huset – en finner det igjen på flisemønster, innfelte dørhåndtak og utsmykningsobjekt fra Laurie Poast.

Master bedroom.

Innsyn til biblioteket.

Bollo-stolen til Andreas Engesvik som er gift med datter av Geir Grung er plassert flere steder i huset.

Michelsens har prosjektert og designet alle skreddersydde møbler og løsninger. De har vært prosjektledere for byggearbeidet gjennom to år, brukt egne håndverkere og underveis invitert konsulenter og produsenter med i prosessen for å skape noe helt unikt.

Her kan nevnes; Duravit med den østeninspirerte vvs-serien Zencha og blandebatteriserien C.1 som er brukt på alle de ulike badene. Bolon Truly #5 I See You-serien ble et godt gjennomgående, lavtbyggende og tidsriktig gulvmateriale i hele underetasjen i kombinasjon med Liquidfloors og Socrete montert på alle baderomsvegger – gulv (og trinnfronter i underetasje) i kombinasjon gjerne med sicilianske, naturpigmenterte og sirkelglaserte fliser.

Paletten er rolig og samlende sammen med treinnslagene som i dører, trapp og øvrige plassbyggete løsninger.

Supermodular med tekniske lamper er gjennomgående i boligen, utenom lær- og glasskunstverket over spisebordet fra Bomma – Dew Drops. Det ble i 70-talls nostalgi valgt B&O-soundsystem. Fogia møbler ble samarbeidspartner for å møblere villaen og det ga en ekstra dimensjon at noen av møblene er tegnet av Andreas Engesvik som er gift med datter av Geir Grung.

På kjøkkenøyen finner man Teppanyaki fra Bora cookingsystem – Grung likte best grilling som mattilbereding. Den originale hagepeisen er ruvende og med unik design.

Sirkelen som designelement er hentet fra de to ikoniske peisene i huset – man finner det igjen på flisemønster, innfelte dørhåndtak og utsmykningsobjekt fra Laurie Poast. Kvadrat Innvik har utarbeidet prototyper til gardiner med sarte, Japan-inspirerte ulltekstiler signert Kristina Aas. Henrik Plachts geometriske fargerike maleri kler arkitekturen med de nøytrale malte veggene på mur eller teglsten.

Alt nytt som er tilført Villa Schjøtt har forbindelse til det gamle, med hommage til stor arkitektur.

Master bedroom.


FERDIG PROSJEKT – KLAR FOR EN NY ÆRA

Det var et mål og uttalt ønske om å overlevere det ferdige resultatet med stolthet for interiørarkitekturfaget så vel som for møbeldesign.

Opplevelsen av godt håndverk, «å holde arven inntakt» og 70-tallspreget skulle få leve videre i alle nytilførte elementer.

Gjennom familiene Schjøtt og Grung fikk man innsidehistoriene om en leken og arbeidsom arkitekt og for villaens eksentriske eier og byggherre, forretningsmannen Helge Schjøtt. Boligen har vært en verdsatt scene for mang en sosial sammenkomst og fest! Michelsens håper å ha skapt rammen for en ny æra for nye eiere – Villa Schjøtt er nå rustet til et nytt århundre – klar for en ny æra.

Underetasje, kinorom. Nytt trappeløp i det tidligere bassengområdet langs teglsteinsveggen, prosjektert med flytende overganger i gråpigmentert/oljet eik for gulv, rekkverk, trinn og videre inn i underetasjen med foldedørsprinsipper.

Kjøkkensone med vinskap.

Originale flater ble beholdt – som teglsteinsvegger og betonghimlinger. Bolon Truly #5 I see you-serien ble et godt gjennomgående, lavtbyggende og tidsriktig gulvmateriale i hele underetasjen.

Ny spaavdeling med mulighet for sauna i underetasjen. Glassdør til stort pivot-dørfelt.

Soveromsdelen med de opprinnelige rommene på rekke, fikk økt areal fra en midtre sone.

Komponentplan 1 etg.

Alt nytt som er tilført Villa Schjøtt har forbindelse til det gamle, med hommage til stor arkitektur.

TV-stue/gang/vaskeromskap/vaskerom ved sirkeltrapp.

Vaskeromskap.

M012 soverom, garderobe med seng.

Underetasje – bad og M012 soverom (ved sirkeltrapp).

Fogia møbler ble samarbeidspartner for å møblere villaen. Her en rød Barba Club, designet av Andreas Engesvik.

Kreditering

VILLA SCHJØTT, BERGEN
Firma
MICHELSENS AS
Prosjektansvarlig
Nina Michelsen, interiørarkitekt MNIL
Oppdragsgiver
Milu AS
Byggherre
Michelsens AS
Arkitekt
Geir Grung
Andre fagfelt
AWBYGG AS, Sven Gundersen, A/STAB AS, Liquidfloors, Mosaicomicro, Tunge Ting, Fogia, Bolon, Duravit, Bora, Miele, Supermodular, Bomma, Innvik AS, S Elektro AS, Hunt VVS AS, Henrik Placht
Foto
Terje Arntsen, Silje Chantel Johnsen
Web
michelsens.no
Presidenten har ordet
Redaktøren har ordet
Miljøvennlig designstrategi
Norges første fullskala demonterbare trebygg
Å modernisere et ikon
Eksklusiv idyll i skjærgården
Til toppen