Utstillingen på Galleri F 15 kom i stand etter initiativ fra Fredrik Wildhagen, designhistoriker og lærer ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (nå KHiO). Formålet var å bidra til en fornyelse av norsk design ved å introdusere den for den internasjonale diskursen. På denne tiden var miljøet preget av stillstand og splittelse etter en tid med suksess for modernistisk design, ikke minst Scandinavian design-stilen, der former og farger hentet fra naturen var gjeldende kanon. Møbelbedriftene opplevde økende konkurranse fra utlandet. Dette var første gang en designutstilling ble holdt ved et kunstgalleri og ikke i et av de tre designmuseene, noe som i seg selv var en provokasjon. Den ble en stor mediebegivenhet og tiltrakk seg 50 000 besøkende, og utstillingsplakatene ble stjålet fra oppslagstavlene. NILs årsmøte ble avholdt med en ekskursjon til utstillingen. Det ble også holdt et faglig seminar der Sottsass var og redegjorde for sine designprinsipper. Uttalelsene hans var så overveldende at de gjorde det tilstedeværende designmiljøet målløse og den etterfølgende debatten laber.
Reaksjonen på utstillingen i det etablerte arkitekt- og designmiljøet var kjølig. Trine Lise Dysthe ga uttrykk for det mange mente: Memphis var et overfladisk mediejippo som med sin neglisjering av funksjonelle behov knapt kunne kalles møbler. Memphis ble også assosiert med jappetiden, der unge og karrierebevisste strebere ødslet penger på dyre ting av døgnfluekarakter. Men det fantes viktige motstemmer. Peter Opsvik hadde allerede i 1975 designet Python, som mer var et semantisk uttrykk for fleksible sittestillinger enn et møbel. For Svein Gusrud ble Memphis’ utstilling i Milano i 1982 en øyeåpner for gruppens kvaliteter. Stand In’s alternative hvilestilling, skrå linjer og sterke farger er et eksempel på dette. Blant møbelprodusentene var det få som tok til seg ideene. Et unntak var Ekornes, som i samarbeid med klesmotefirmaet BIK BOK utviklet en Memphis-lignende kolleksjon kalt BIK BOK Casa. På grunn av produksjonsproblemer viste det seg at den ikke kunne leveres. Prosjektet førte til store økonomiske tap, og firmaet gikk tilbake til å produsere tradisjonelle bestselgere.