Snøhetta og Moniker hadde etter flere års samarbeid allerede utviklet et tydelig og definert interiørunivers for butikkjeden. Selve prosjekteringen fra start til ferdig butikk tok kun 3–4 måneder – en tidslinje som hadde vært helt uoppnåelig om de
ikke allerede hadde hatt et sterkt fundamentert konsept.
I Moniker-universet inspireres man til å finne sin egen Moniker – et personlig kallenavn og en særegen stil. I de ulike sonene av butikken kan man gå på oppdagelsesferd i stiluniversene, noe som gjør et besøk i en Moniker-butikk til mye mer enn en transaksjon. De kreerer rom som forsøksvis vekker følelser og vekker minner, minner fra en ferie, en stemning eller hinter om en fremtid du ser for deg.
De fem ulike identitetene er basert på følgende kvinner: Hedy Lamars ambisiøse rom har klær og tilbehør for den moderne, androgyne og elegante power-kvinnen, med et interiør som oser av tidløs glamour og luksus. Hennes nye rom er en spisestue hvor hun kan holde middagsselskap.
I Jane Birkins sensitive sone er det en romantisk, uanstrengt og bohemsk atmosfære, som kombinerer parisisk chic og britisk mod. I den nye butikken er hun på ferie ved rivieraen.
Grace Jones har gitt inspirasjon til den distinkte sonen, som kjennetegnes av sterke farger og geometriske former i stil med plaggene og tilbehøret der. På CC Vest er hennes rom en scene, med futuristisk prøverom inne i en speilportal mot neste verden.
Designet med den hedonistiske livsstilen til Peggy Guggenheim i tankene, gir den eksentriske sonen et maksimalistisk og ekstravagant bakteppe til butikken. I den nye butikken har hun fått et lyseblått bodouir, med en rund seng, kunst og dyreprint.
Den nysgjerrige sonen er det utforskende universet til globetrotteren Isabella Bird, og den store kombinerte hyllen og romdeleren som strekker seg gjennom hele butikken er et utstillingsvindu for hennes opplevelser og souvenirene hun tar med seg hjem.
De ulike identitetene er i den nye butikken implementert ved at de er gitt nye rom å utfolde seg i. Peggy Guggenheim har for eksempel fått et soverom med en stor, rund og lakkrød seng som viser til hennes eksentriske livsstil. Dette er en kvinne som ikke bare samlet på fantastiske kunstverk, men også mennene som hadde malt dem.
Isabella Bird er på reise inn i ukjente land, Jane Birkin slapper av på rivieraen osv.
På tvers av alle sonene er butikken preget av farger, kunst, geometriske former og spesiallaget innredning, med en bred materialpalett som bidrar til å skille de ulike områdene fra hverandre. Hovedmaterialene er spesiallagde møbler i eik, lakkert MDF, stål, speilfolie og Fauske-marmor. Fokus har vært på å differensiere overflater med matte, blanke og ru effekter. Tekstiler er fra Kvadrat og maling fra det norske firmaet Alcro. For å redusere bruk av materialer og kostnader er gulvet fra den tidligere sportsbutikken som lå i lokalet kun renset og bonet. Også himling er bevart, den er kun malt og belysningen er omdisponert med enkelte ekstra identitets- og stemningsskapende armaturer.
Arealene har enkelte bærende spesiallagde elementer i hvert rom, samtidig som fleksibel bruk og nok plass til å eksponere varer er en viktig balansegang.