EKSPORTSATSING SOM OMSTILLINGSMOTOR?
«Hele Norge eksporterer» heter regjeringssatsingen som i mars i år fylte to år. Det ene satsingsfeltet er design og ferdigvare, noe som også inkluderer møbler og inventar av alle slag. Jeg opplever at det er en litt ukjent satsing i bransjen, særlig for bedrifter som ikke er medlem av Designindustrien, som er en del av Norsk Industri. Men satsingen vil få stor betydning for inntjening og interiørfagets utvikling framover. Eksportsatsingen er lagt opp som et offentlig-privat samarbeid med bidrag fra både staten og næringslivet, og Innovasjon Norge har bare i 2024 fått 20 millioner kroner til å gjennomføre satsingen.
En av designaktørene som er aktiv på eksportfeltet er Novooi. De samler et kuratert utvalg med over 100 formgivere og produsenter av norsk design og kunsthåndverk på en digital plattform for å øke synlighet og salg. De er i ferd med å danne et bedriftsnettverk med felles visjon, mål og tiltak for økt formidling og fremme av norske kvalitetsprodukter. Kunnskapsdeling og ønsket om å skape gode rammevilkår for vekst, relasjonsbygging og samarbeid står sentralt for dem.
Novooi er i utgangspunktet bare en distributør, men ønsker samtidig å ta en posisjon for bærekraft og sirkularitet gjennom hele verdikjeden til norsk design og kunsthåndverk når produktene skal ut i verden. Dette klarer de ikke på egen hånd, så her må interiørarkitekter, designere og håndverkere hjelpe til. For eksempel kan dette gjøres gjennom å bidra til å stille krav til norske produsenter om å dokumentere materialvalg, ombrukbarhet, produksjonsdokumentasjon og CO2-utslipp når dere handler. Vi gjør hverandre bedre gjennom å være nysgjerrige og åpne. Og Novooi kommer sikkert ikke til å være alene på feltet så lenge, her som ellers må det sunn konkurranse til.
Norges største eksportmarked er EU. Og EU setter stadig strengere miljøkrav til nye produkter som skal selges på det åpne markedet. Men den norske nasjonale eksportsatsingen skal også satse i land og regioner der modenheten på miljøområdet ikke er like sterkt. Så dermed er det en klar risiko for at en del aktører kan ende opp med å velge å eksportere til disse markedene uten selv å gjøre endringer i grønn retning.
På toårskonferansen for «Hele Norge eksporterer» traff jeg på tidligere næringsminister Vestre. Jeg spurte om han kunne forsikre meg om at denne store eksportsatsinga virkelig blir en motor for grønn omstilling hjemme, og han svarte med entusiastisk tydelighet: «Ja, virkelig! Det er hele poenget! Men vi har kommet innmari seint i gang, så det er mye å ta igjen. Men det blir bra altså!»
Så gjenstår det å se om den nye næringsministeren Cecilie Myrseth er like tydelig i sine prioriteringer og om hun klarer å gjennomføre det. Vi kan bare håpe. Og arbeide målrettet så regjeringen ikke glemmer løftet sitt.
THE TIMES THEY ARE A-CHANGING’
Om politikken og lovverket ikke alltid er så tydelige eller lette å forstå, så begynner folkedypet å røre på seg. I starten av året kom resultatene fra en global undersøkelse der 130 000 mennesker i 125 land deltok. Den viser en overveldende støtte til å innføre umiddelbare klimatiltak. Så mange som 7 av 10 sa seg villig til å gi 1 prosent av inntektene sine for å bekjempe klimaendringene. Og at 9 av 10 av de spurte mener at innbyggerne i eget land må gjøre mer for å bekjempe klimaendringene. Ikke minst kom det fram at 9 av 10 krever at politikerne innfører klimatiltak og handler nå. (Andre, P., Boneva, T., Chopra, F. et al. Globally representative evidence on the actual and perceived support for climate action. Nat. Clim. Chang. 14, 253–259 (2024). https://doi.org/10.1038/s41558...)
Det er vanskelig å komme nærmere et globalt folkekrav om akutt klimahandling.
Spesielt blir dette bildet tydelig i land som selv er utsatt for klimaendringer. På tross av de oppmuntrende tallene i besvarelsene, dokumenterer undersøkelsen at verden er i en tilstand de kaller «pluralistisk ignoranse». Altså det vi på norsk kanskje kan kalle mangfoldig ukunnskap. Det er måten vi undervurderer andre menneskers evne til å handle, til å endre seg, til å gjennomføre omstillingen. Denne tysk-danske undersøkelsen konkluderer med at gapet mellom mennesker som er individuelt orienterte og de av oss som er kollektivt anlagt, er en av de største hindringene for bred støtte til politisk effektiv klimahandling.
Forskerne konkluderer med at å fortsette å snakke om og spre kunnskap om den store globale enigheten som er på klimaområdet er av kritisk viktighet for å kunne klare å komme opp med svar og tiltak som monner.
I vinter kom også to store undersøkelser som beskriver nordmenns holdninger til bærekraft og klima. Resultatene peker i samme retning som den globale undersøkelsen. Sustainable Brand Index sier i sin rapport at bærekraft er blitt «den nye normalen» for norske og europeiske forbrukere. Og at til tross for krig og dyrtid er nordmenn like opptatt av bærekraft nå som før, men nå er det blitt flere som også snakker om klima enn det har vært i tidligere undersøkelser. (Sustainable Brand Index™ og #Forbrukerogbærekraft fra Opinion AS. https://www.opinion.no/rapport...)
I Forbruker- og bærekraftsundersøkelsen utført av Opinion AS, sier så mange som 6 av 10 at de minst kan halvere sitt personlige forbruk, og like mange etterspør strengere politisk regulering. I tillegg mener 9 av 10 at de kan redusere forbruket sitt uten at det går ut over livskvaliteten deres.
Det er jo nesten ikke til å forstå, tenk at så mange nordmenn mener de har rom til å halvere forbruket sitt! Det ville jo monne voldsomt fra ett år til et annet, dersom det hadde blitt gjennomført. Ifølge FNs beregninger vil endringer i atferd og levemåter kunne redusere de klimagassutslippene med mellom 40 og 70 prosent.
Hvis vi gjennomførte holdnings-undersøkelser som dette i interiørfaglige kretser, hva ville resultatet bli? Kan vi tenke oss en hverdag der målet er å halvere kontorets forbruk? Der vi reparerer det vi har, passer på at fast og løst inventar lever lenger og tas vare på, der vi erstatter nyinnkjøp med bruktkjøp eller ombruk? Det er mange gode eksempler – også i denne årboka – på at prosjekter gjennomføres med nettopp lavt forbruk og lavt klimaavtrykk som mål.
Alle aktører må gjøre sitt – og alle kan bidra. Og når hvermansen er opptatt av det, når det begynner å bli vanlig, ja da når vi kanskje snart til et sted der klima-, ressurs- og naturhensyn ligger som et premiss for langt de fleste beslutninger og investeringer.
I anledning Framtiden i våre henders (FIVH) 50 årsjubileum i slutten av april lanserte de, sammen med tenketanken Hot or Cool Institute i Berlin, rapporten Towards a fair consumption space for all: Options for reducing lifestyle emissions in Norway.
Rapporten starter med FIVHs grunnlegger Erik Dammanns ord fra 1974: «Hvis vi som allerede lever i overflod, skal ha ytterligere rikdomsvekst som mål, vil vi ikke bare ta livsgrunnlaget fra verdens fattigste, vi vil også ødelegge den planeten som skal livnære oss alle. Og til syvende og sist vil vi også ødelegge oss selv, vår livsglede og vår medmenneskelighet.»
Konklusjonen fra rapportens analyse er da også klokkeklar: Vi vil ikke være i nærheten av å nå klimamålene hvis vi utelukkende lener oss på effektivisering og teknologitiltak. Vi er helt avhengig av tiltak som effektivt kutter overforbruket gjennom å endre måten vi lever på i dag.
Det er langt fra bare forbrukere og enkeltpersoner sine holdninger og handlinger som er i endring. Lovverket både lokalt, nasjonalt og regionalt er i voldsom forandring. EU-direktivene Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), Empowering consumers in the green transition directive og etter hvert Green claims directive blir rullet ut og implementert både i Europa og her hjemme, blir det vanskeligere og dyrere å grønnvaske samtidig som forbrukerne får flere rettigheter. Dermed blir det enklere for bedrifter og forbrukere å ta grønne valg. Og bærekraftsrapportering blir nå sidestilt med økonomisk rapportering for alle store bedrifter. Det finnes med andre ord ikke en eneste næringslivstopp eller byråkrat som ikke nileser EU-direktiver på senga for tida for å stå bedre rustet i egen virksomhet.
Med andre ord: Folk og regelverk fører verden framover. Det kan være greit å huske på i krise- og krigstid.
Vi skal finne mange stier i tida framover for å klare klimamålene og bidra med det vi kan. Noen stier skal vi la forbli urørte, andre skal vi tråkke opp. Omstillingsarbeidet er litt som et orienteringsløp der oppgaven er å ta seg fram fra start via postene i riktig rekkefølge til mål. Nøkkelen til å finne fram med kart og kompass er å bruke kompasset til å rette kartet inn mot nord, slik at du direkte kan sammenligne det du ser på kartet med det du ser i terrenget. I interiørarkitekturens tilfelle er det langt flere verktøy å holde styr på enn bare kart og kompass, og kartet stemmer ikke alltid med terrenget.
Vi befinner oss i et uoppdaget og ubeskrevet land. Men vi er der sammen. Og sammen kan vi tegne opp kartet med alle de stiene som er gode å gå på sånn at veivalgene blir mye lettere for de som kommer etter oss.