Ele­gant bakteppe

Høsten 2019 fikk Tønder AS oppdrag av KODE Kunstmuseer og komponisthjem å lage utstillingsdesign for en temporær utstilling, «Edward Burne-Jones, Prerafaelittene og Norden» på KODE 1. Oppdraget innebar å fremheve verkene via komposisjon, fargebruk og materialbruk. Design som understreker tematikken og sammenhengene, og gir gode opplevelser for besøkende som kan bevege seg naturlig, fritt – og oppdage.

Ele­gant bakteppe

Høsten 2019 fikk Tønder AS oppdrag av KODE Kunstmuseer og komponisthjem å lage utstillingsdesign for en temporær utstilling, «Edward Burne-Jones, Prerafaelittene og Norden» på KODE 1. Oppdraget innebar å fremheve verkene via komposisjon, fargebruk og materialbruk. Design som understreker tematikken og sammenhengene, og gir gode opplevelser for besøkende som kan bevege seg naturlig, fritt – og oppdage.

Utstillingen presenterer en kunstner som dyrket skjønnhet, og det er første gang kunstneren presenteres i Norge. En viktig del av utstillingen viser hvordan kunstnere i Norden ble påvirket av Burne-Jones, prerafelittene og Arts and Craft-bevegelsen. Utstillingen, som inneholder mange ulike verk i ulike størrelser utlånt fra en rekke museumsinstitusjoner og private samlinger, er et samarbeid mellom KODE, Tate Britain, Prins Eugens Waldemarsudde og Nordic Institute of Art.

Prosjektet inkluderer en helhetlig plan for utstillingsdesign, gjennomføring og oppfølging frem til åpningen 15. februar 2020. Utstillingen er delt inn i seks ulike temaer, og ble nøye planlagt i samarbeid med utstillingskurator, Knut Ljøgodt og Line Daatland, direktør for samling og utstillinger ved Kode. Planer for plasseringer av verk, samt plassering av tematekster og tekst til verkene ble utarbeidet i tett samarbeid med kurator og grafisk designer ved KODE. 3D-visualiseringer ble benyttet underveis for å kvalitetssikre utstillingsopplevelsen, inkludert plassering av verkene, plassbehov og flyt i utstillingsrommet. Utstillingsdesignet er basert på transformasjon og ombruk av materialer fra tidligere utstilling Tønder har utformet i samme rom. Grep i rommet ble også planlagt med tanke på kommende utstillinger.

Det var et ønske å skape mystikk, en følelse av å oppdage etter hvert, via rom i rommet. Utformingen tar utgangspunkt i det gylne snitt i sin utforming. Farge og materialpalett er inspirert av fargebruk og materialitet i kunstverkene. Utvalgte farger, tapet og tekstiler i designet spiller på lag med kunsten og er med å understøtte og forsterke opplevelsen av den. En utfordring var å planlegge nok veggplass og samtidig ønske om å beholde fasadevegger med vinduer mest mulig fri. Løsningen var å bevare vinduer på strategisk valgte steder, og opplevelsen av kontakt med byen ble derfor ivaretatt og ble et viktig grep for utstillingens atmosfære og romlige løsninger.

Transparente gardiner i en varm fargetone som tar opp fargen fra det gylne i bilderammer, skapte en fin stemning, eleganse og mystikk. I midten av det største utstillingsrommet beholdt de veggelementer fra en tidligere utstilling, som ble tilpasset den nye utstillingen. På innvendige vegger valgte interiørarkitektene tapet av William Morris, som samarbeidet med og var nær venn av Burne-Jones, og slik fikk frem en egen stemning og nærhet til verkene, samt referanser til Arts and Craft-bevegelsen. Veggfargen, en dyp, mørk blåfarge, gir et rolig og elegant bakteppe til verkene, og får frem mystikk og drama i utstillingen. Utstillingsdesignet understreker tematikken og sammenhengene kurator var opptatt av, og sørger for en god brukeropplevelse.

Rom i rommet, med tidsriktig tapet fra Morris & Co., gir en egen intim stemning. Nisje for utstilling av illustrerte bøker med en varm rød farge som skaper blikkfang.

Komposisjon og fargebruk, åpninger og overganger, lys og mørke, fremhever mystikken og drama i utstillingen. Vegg med innledende utstillingstekst plassert nær inngangen til utstillingen.

Åpne soner og gjennomgående farge på vegger gjør det lett for besøkende å orientere seg i utstillingen. Kunsten kan betraktes nært og på avstand.

Eksponerte vinduer i fasaden med lysinnslipp gjennom florlette gardiner tilfører stemning og mystikk, samtidig fremheves rommets flotte arkitektur.

Kreditering

EDWARD BURNE-JONES, PRERAFAELITTENE OG NORDEN, KODE, BERGEN
firma
TØNDER AS
Prosjektansvarlig
Interiørarkitekt MNIL Karina Jensen
Prosjektmedarbeider
Interiørarkitekt MNIL Merethe Strømmen
Oppdragsgiver/byggherre
Kode Kunstmuseer og komponisthjem
Kurator
Knut Ljøgodt, Nordic Institute of Art
Direktør for samling og utstillinger, Kode
Line Daatland
Grafisk designer, Kode
Anne Ree
Snekkerarbeid
Sæbø Bygg og Interiør AS
Gardiner og montasje
Ebinteriør AS
Foto
Dag Sandven
Web
tndr.no, kodebergen.no
Prosjektadresse
Nordahl Bruns gate 9, 5014 Bergen
Redaktøren har ordet
NILs årbok INTERIØR & MØBLER 2021
KHiO 2020
UiB 2020
Presidenten har ordet
Høyskolen Kristiania 2020
Til toppen