Disse turene ble til inspirasjon og la grunnlaget for utvikling av konsept til flere restaurantprosjekter, som har tatt form og utviklet seg, der oppdragsgiver har vært svært deltakende gjennom hele prosessen fra ide til ferdigstillelse. Formspråket på Khanateria er inspirert av tradisjonell «colonial style». Stedets egenart skulle reflektere det hektiske, rustikke, ekte, levende, inkluderende og det litt tilfeldige India; basert på et ønske om å skape et sted midt i en travel handlegate, som like gjerne kunne vært i Mumbai eller i London, som i Oslo – med «indisk vintage» som ledetråd.
Interiørkonseptet er utformet med inspirasjon fra klassiske interiør-detaljer; rustikt og tyngre treverk, marmorbord, smijerns-understell, skillevegger med profiler, vitrineskap med glassdører, sittebenker med spiler. Det meste av fast og løs innredning ble produsert i India, med de materialkvalitetene som er tilgjengelig der. Det betyr at f.eks. en del av bordplatene er laget av eksotiske treslag som banana-wood og har naturlig nok en annen fargepalett enn en klassisk eik. Den er benyttet i sjakkruter, ettersom sorteringen av tresorten gir både lyse og mørke partier.
Oppdragsgiver dro selv til India og plukket ut et stort utvalg av vintage-elementer hos lokale forhandlere, som ble sendt til Oslo. Dette ga mulighet til f.eks. å velge slitne lamper brukt på et gammelt russisk lasteskip, som hadde ligget til kai et sted i India i mange år. Rare artefakter, lysekroner, gamle speil, bokser, rammer, utrangerte tv og vifter som ble dekor på vegger og hyller. På fasaden mot Torggata er det installert store giljotin-vinduer med hev-senk-funksjon ut mot gågaten, som kan åpnes på varme kvelder og få livet fra gata til å flyte fritt helt inn i restauranten.
Når de fyrer opp grillen på uteserveringen, blander lukt og lyd seg med alles samtaler og får stedet til å leve. Solskjerming i bambus er håndlaget i India på mål til vinduene i Torggata.
Den grafiske profilen er utarbeidet i samarbeid med grafisk designer Are Kleivan, som også har vært en del av dette samarbeidet med oppdragsgiver gjennom mange år.
Den indiske tigeren er malt både rett på sliten teglstensvegg, laget som lyskasseskilt og som print på trykksaker. Håndtaket på restaurantdøren har Samir selv tatt med i håndbagasjen fra India og egenhendig skrudd opp på døren!
Mumbai – Oslo
(Full kreditering i bunnen av saken)
Mumbai – Oslo
(Full kreditering i bunn av saken)