Interiørarkitektenes forening ble etablert 29. mai 1945, senere skiftet foreningen navn til Norske interiørarkitekters og møbeldesigneres landsforening. Men tanker om innredning oppstod lenge før fredsvåren 1945. Utformingen av interiør har vært, og er stadig tema for flere – fra hjemmeværende Frognerfruer, til hardbarka fagpersoner som skjøtter sitt fag med høy grad av integritet.
Etableringen av interiørarkitektur som fagprofesjon har vært nært knyttet til arkitekturfeltet. Bakover i historien, dog uten formelle krav til kompetanse. Det er blant overklassens husfruer vi finner de første kvinnelige «arkitektene». De omtales gjerne som «byggfruearkitekt». 1700-tallet kan by på flere betydelige eksemplarer, blant annet Karen Toller som oppførte Ladegården i Oslo i 1725, og Cecilie Christine von Schøller som bygget Stiftsgården i Trondhjem 1774–78. Dette var velbemidlede kvinner med posisjon, tid og penger til å engasjere seg i hjemmets utforming. Kvinnene var lært opp etter tidens dannelsesideal. De var øvet i tegning, og hadde en viss forstand på arkitektur.
Ut på 1900-tallet kom de første kvinnene med en høyere utdannelse i arkitektur. Flere av dem tok oppgaver med innredning. De var på linje med enkelte mannlige arkitekter, i tillegg til noen anerkjente kunstnere og designere. Kjent i den nordiske historieskrivningen står kunstnere som Carl Larsson og Gerhard Munthe, mens Henrik Bull var en av de fremste arkitektene, som også beskjeftiget seg med møbeldesign og interiør.
1900-tallets første tiår var en brytningstid i Norge. Industrialismen hadde vært den store drivkraften i samfunnsutviklingen siden midten av 1800-tallet. Industrien ga velstand for noen, men også klassemotsetninger, og med tiden en økt oppmerksomhet om arbeiderklassens kår. Arkitekturen og interiørene vi omgir oss med fikk en samfunnsengasjert side. Det handlet om å skape gode boliger – for flere samfunnslag, for arbeidsfolk, og et praktisk hjem som arbeidsplass for husmødrene. Historien om interiørarkitektur er derfor langt på vei kvinnehistorie. Det er historien om damer med ansvar for store og mindre husholdninger. Og om kvinner som formgivere, estetikere og arkitekter.