Henning Larsens arkitektteam bestående av interiørarkitekter, arkitekter og landskapsarkitekter ble engasjert gjennom rammeavtalen med Bergen kommune i arbeidet med å etablere en ny erstatningsbarnehage. Kommunen hadde på tidspunktet for avropet investert i et råbygg som videre skulle innredes til en barnehage for 80 barn. Prosjektet ligger luftig til ved Puddefjorden, et område tidligere brukt til verftsindustri som nå er transformert til et område med boliger. For å skape de helhetlige løsningene inne og ute jobbet de godt på tvers av arkitektfagene.
Det er i prosjektet gjennomført en grundig medvirkningsprosess med representanter fra bestiller, byggherre, barnehagemyndighet og barnehagepedagog. Tett dialog og aktiv bruk av kommunens barnehagebruksplan var med på å sikre at barnehagens utforming gir rom for lek og læring i trygge og gode arealer. Ettersom dette er en erstatningsbarnehage, var det en viktig faktor at barn og ansatte opplever trygghet og tilhørighet i de midlertidige lokalene.
Det ble tidlig avdekket at lokalene hadde utfordringer med tilgang til dagslys, noe som ble førende for det videre arbeidet med å lande endelig planløsning. Parallelt med medvirkningsprosessen var det hyppig møtevirksomhet sammen med den rådgivende ingeniør for lys, som fortløpende bisto med dagslysberegninger etter hvert som prosjektet utformet seg og nye planer forelå.
En viktig forutsetting for planløsningen var å få til en god flyt og organisering av lekearealer, og å skape fleksible arealer for varierte pedagogiske aktiviteter. Leke- og oppholdsarealer er plassert langs fasaden for å ivareta krav til dagslys og utsyn. Dette omfatter hjemmeområder som er et definert areal hvor en fast gruppe barn og ansatte har sin tilhørighet i barnehagen. Kommunikasjonsveien er lagt i bakkant av hjemmeområdene og gir tilgang til støttefunksjoner uforstyrret fra lekearealer. Andre lekearealer som står til disposisjon for barnas aktiviteter er samlingsrom, sanserom, bibliotek og vannaktivitetsrom. Personalfasiliteter er plassert adskilt fra arealene til barna.
Visuell åpenhet er viktig for å stimulere til utvikling, lek og læring mellom barn i ulike aldersgrupper. Dette er ivaretatt gjennom bruk av glassflater i kommunikasjonsveier og mellom lekearealer. Utstrakt bruk av glassflater er i tillegg med på å sikre dagslys innover i bygget.
Resultatet fra dagslyssimuleringer var førende for fargesettingen og materialvalgene i leke- og oppholdsarealer. For å sikre gode dagslysforhold var det nødvendig å holde material- og fargepaletten så lys som mulig. For identitetsskaping og tilhørighet har hvert hjemmeområde fått sin en egen temafarge. Temafargene har vært gjennomgående for innredningen i hjemmeområdene samt forsterket i foliering av glassflater for identitet, veifinning og kunstutsmykning.
Interiørarkitekten fikk som tilleggsoppgave å bistå kommunen med utarbeidelse av grunnlag for anskaffelse av løst inventar via rammeleverandør. Det ble gjennomført en egen medvirkningsprosess, hvor interiørarkitekten var pådriver for å ta deler av anskaffelsen gjennom kommunens egen gjenbrukssentral.
Rom for lek og læring
(Full kreditering i bunnen av saken)
Rom for lek og læring
(Full kreditering i bunn av saken)