Hvert trinn har sin egen inngang. Et viktig grep var å legge garderobearealet for elevene i andre etasje, slik at det kunne benyttes som fellesarealer og at hvert trinn fikk et eget samlingspunkt. Garderobearealet er utformet med sittemøbler og nisjer, og kan fungere som elevenes sosiale samlingspunkt i skolehverdagen. Trinnarealer og personalrom er plassert i andre etasje, mens kulturskole, ungdomshus, og spesialiserte læringsarealer ligger i første etasje, lett tilgjengelig for kveldsbruk og utleie. En gjennomgående tanke har vært at alle rom kunne ha visuell kontakt med hverandre og bestå av et større fellesareal. Utstrakt bruk av glass gir en luftig og åpen skole. I utgangspunktet skulle hele skolen kles med kryssfiner innvendig og fremstå som en trebygg. Men økende materialpriser og lang leveringstid resulterte det at gips ble hovedmaterialet på alle vegger inne. De ønsket da å tilføre bygget noen andre kvaliteter, og målet var ingen hvite vegger. Alle veggene skulle ha en variasjon i ulike farger. Dette ble utgangspunktet for et spennende interiørkonsept som ga bygget unik karakter og skapte en behagelig og variert atmosfære.
Rubiks kube symboliserer en modningsprosess som eleven går gjennom i ungdomstiden. Rubiks kubes lekenhet er videreført i bygget gjennom kombinasjon av ulike farger, materialer og teksturer. Variasjon stimulerer hjernen og våre kognitive evner, og bruken av farger fremfor hvite flater skaper gode omgivelser for elevenes læringsmiljø. Hvert trinnområde har fått sin hovedfarge: blå, grønn eller oransje, som ble brukt i elevgarderober, trapperom og toaletter. Klasserommene fikk også farger i samme tone, men i en lysere nyanse. Grupperom derimot er utformet i kontrastfarger for å bringe mer variasjon i arealene. Det er brukt totalt 24 ulike veggfarger på skolen. For å stimulere sansene ytterligere ble det valgt gulvbelegg i ulike mønstre, i åtte forskjellige farger. Fargene har blitt dempet og justert slik at de kan harmonere med hverandre og omgivelsene.
Atmosfære er en av grunnleggende elementer for en vellykket undervisningsprosess, som ofte blir undervurdert. For at elevene skal være mottakelig for læring, trenger de å føle seg trygg, avslappet, respektert og inspirert. Rommets utforming, akustikk, lyssetting og innredning skal nettopp kunne skape en behagelig og inviterende atmosfære. I dette prosjektet har LINK hatt fokus på totalopplevelse av rommene for å skape en behagelig og avslappende stemning i bygget. Skolen er innredet med fine og komfortable møbler som passer med fargekonseptet og bringer variasjon i elevenes hverdag. Noen grupperom ble innredet på en mer kreativ måte med sofaer, trappeamfi, sitteputer og ståbord, slik at elevene og lærerne kan teste ulike undervisningsmetoder. Kantinen er innredet med myke sofabenker, og i garderobene er det sittemøbler i tre og hyggelige nisjer der man kan finne sin plass. Innredningen skaper soner for sosialisering og avkobling.
Prosjektet har vært et samspillsprosjekt med Backe AS og Malvik kommune. LINK fikk oppdraget etter en begrenset tilbudskonkurranse, og var involvert i alle faser, fra første pennestrøk. Suksessfaktorene i prosjektet har vært det gode samarbeidet mellom alle team, inkludert entreprenør og en effektiv brukermedvirkningsprosess. Gjennom skisseprosjektet og forprosjekt ble det gjennomført flere møter der brukerne ga tilbakemeldinger på hoveddisposisjon, utforming og organisering av rom, valg av materialer, overflater, og innredning. Brukerne har vært engasjerte og tydelig på sine ønsker. Resultatet er et velfungerende og vakkert bygg.
Rubiks kube
(Full kreditering i bunnen av saken)
Rubiks kube
(Full kreditering i bunn av saken)