Skolen er en populær og velfungerende skole, mye på grunn av de grep som ble gjort under en ombygging i 2010. Når skolen skulle imøtekomme en elevtallsøkning på nærmere 50% var det et hovedmål å tilrettelegge for en skole som styrket sine kvaliteter ytterligere, samtidig som bygningsmassen ble mer fremtidsrettet, og å skape et helhetlig skolebygg der nye funksjoner bygger videre på og komplementerer de eksisterende løsningene. For å imøtekomme de nye behovene, er romprogrammet løst innenfor deler av den eksisterende bygningsmassen som er totalrehabilitert (ca. 800 m2), i tillegg til et nybygg på ca. 2000 m2. Nybygget består av 14 nye klasserom som kobler seg på det eksisterende skolebygget på en naturlig og intuitiv måte ved å skape en kontinuitet av det sentrale fellesarealet. Uterommet, i forlengelsen av det eksisterende atriet, omsluttes av nybygget og bygningsmassen fremstår som en helhet selv om byggene har ulik skala og karakter. Fasadeuttrykket er et resultat av fokuset på dagslysfaktor i undervisningsrom og et ønske om fasader som eldes med verdighet og som er driftsvennlige.
Zinc har forberedt og deltatt i brukermøter og utarbeidelse av planer og løsningsforslag, samt stått for prosjektering av fast inventar som tekjøkken, drikkestasjoner, miljøstasjoner, sittebenker, demobenker i realfagsrom og innredning i forberedelsesrom. De har utført rådgivning og planlegging av møblering og utarbeidelse av spesifikasjoner av løst inventar, prosjektering av overflater, løs- og fast møblering og oppfølging av inventarprosjekt, i tillegg til kartlegging og koordinering av gjenbruk av møbler.
Materialiteten i nybygget er gjennomført med massivtre og tre i alle overflater hvilket gir særegenhet for dette bygget, men tar samtidig hensyn til det eksisterende. Overlys og store vindusflater er nøye utformet for å gi optimale dagslysforhold i bygget. Naturlige materialer, innslag av farger på utvalgte elementer, plantevegg, integrerte løsninger og nøye utformede innslipp av dagslys gjør nybygget til et spektakulært sted med godt inneklima og materialkvaliteter som fremmer samhandling, trivsel og læring. Bygget er detaljert for å tåle høy belastning over mange år. I prosjektet er det lagt vekt på å knytte sammen nytt og eksisterende bygg gjennom farger og materialbruk.
I tillegg til nybygget har prosjektet omfattet totalrehabilitering av ca. 800 m2 i eksisterende bygningsmasse. Blant annet har en gammel gymsal blitt bygget om til to etasjer med lærerarbeidsplasser og et stort auditorium som kan deles i to ved behov. Videre har skolens rådgivingstjeneste, skolehelsetjeneste og velværerom blitt flyttet og oppgradert. Undervisningsarealer for elever med nedsatt hørselsfunksjon har fått nye arealer. For skolens ansatte har det blitt etablert nye garderobefasiliteter, oppgradert HC-garderobe, samt utvidet og rehabilitert personalrom. Hetland vgs. fremstår som et helhetlig fremtidsrettet skoleanlegg der nytt og gammel skaper en spennende og dynamisk kombinasjon – både funksjonelt og estetisk.
Nytt og gammelt i funksjonell kombinasjon
(Full kreditering i bunnen av saken)
Nytt og gammelt i funksjonell kombinasjon
(Full kreditering i bunn av saken)