Tid­slin­je 1990 – 2000

Tid­slin­je 1990 – 2000

Med en økonomisk nedgang i slutten av 1980-årene og begynnelsen av 1990-årene fikk industrien en liten knekk. Investeringsviljen var ikke lenger på det samme nivået. Industrien satset mindre på eksperimenter og det ble vanskeligere for nyutdannede designere og interiørarkitekter å få innpass.

I 1990 ble St. Johannes kapell i Nordkapphallen vigslet. Prosjektet involverte mange kunstdisipliner, som billedhugger Gunnar Torvund, tekstilkunstner Rigmor Bove, keramiker Arnfinn Strand og musiker Jan Garbarek. I tillegg til altermøbler utformet Terje Hope organisk formede stoler i blokklimt tre som er fastmontert i gulvet. Rommets sakrale preg forsterkes av det utsprengte fjellet som danner
kapellets vegger.

Et annet sentralt og viktig prosjekt i 1990-årene var innredningen av Statsministerens kontor i Regjeringsbygningens påbygg, som Bitten Hopstock hadde ansvar for. Hennes medarbeidere var Yvonne Krøger, Anne Ruth Flåte, Terje Hope og Tormod Alnæs. Det er verd å bemerke konferansesalen som domineres av Flåtes ovale bord, Hopes høyryggede stoler og den monumentale armaturen, designet av Hopstock og Krøger.

I Bergen pågikk prosjektet med å transformere United Sardine Factories til Kulturhuset USF. Tom Thoresen ved 4B Arkitekter var arkitekt for prosjektet, mens Steinar Hindenes og Dave Vikøren stod for innredningen. Samtidig utviklet de møbelserien Jazz Collection. Jazz er en av de fremste eksponentene for norsk møbelproduksjon i 1990-årene. Stolen Monk er konstruert av variert rørdimensjon med koning mot gulvet. Utførelsen er avbalansert og materialene kommuniserer godt med forskjellige omgivelser.

Fra firmaet Ramstad arkitektur­–design kom stolen Wing chair, produsert av Skeie. Stolen er som Monk med varierte rørdimensjon. En fin tilleggsdetalj er bakbeinet som løper opp i armlenet, et aerodynamisk formet trestykke. Stolen ble tildelt Merket for god design 1995 og innkjøpt til Regjeringskvartalet.

Det nye Rikshospitalet åpnet i 1999. Nærø interiørarkitekter ved Tone Nærø og Mette Heimtun var ansvarlige for interiør og møbelutvikling. Intensjonen med interiørene var å bryte ned tradisjonelt institusjonspreg. Et godt eksempel er Stol A i bjørk og med armlene i kirsebær. Deres gardiner til Rikshospitalet har et lett og lyst preg, enten ensfargede eller med pregnante blomster og blader som mønster.

Ekteparet Solveig og Fredrik Torsteinsen fikk sitt gjennombrudd med stolen Rav i 1995. Rav har et tykt sete og ryggen er i laminert tre med en kraftig buet form. Senere formga de den minimalistiske stabelstolen b-dimension, også den for Fora Form. Begge stolene ble tildelt Merket for god design.

De olympiske vinterleker på Lillehammer i 1994 var tiårets største arrangement. Flere designkonkurranser ble igangsatt og designprogram utviklet. Suvenirer av forskjellig art og kvalitet kom på markedet. Figurer inspirert av helleristninger ble brukt som motiv på en rekke produkter, som Rannveig Getz’ gardinstoff for Landheim Veveri. Jurek Buchacz delte førstepremien med Terje Ekstrøm i konkurransen om basismøbler til de mange arenaer. Buchacz’ OL-stolen med laminert plate som rygg ble produsert av Møremøbler.

Norges satsing mot de olympiske leker ga selvfølgelig god uttelling. I alt fikk Norge 26 medaljer, hvorav 10 i gull. Johann Olav Koss klarte den imponerende innsatsen å skøyte seg til tre av gullmedaljene.

Bitten Hopstock hadde ansvar for innredningen
av konferansesalen til Stasministerens kontor. Ukjent fotograf

Jurek Buchacz’ OL-stolen ble produsert av Fora Form.

Kafe Klippers på United Sardin Factories ble innredet med stolen Monk fra Jazz Collection. Foto: Fora Form

Steinar Hindenes og Dave Vikørens Monk i Jazz-serien for Fora Form er en av 1990-årenes fremste stoler. Foto: Fora Form

Solveig og Fredrik Torsteinsens stol Rav
ga ekteparet en god start på karrieren. Ukjent fotograf

Grønn omstilling, gode vaner og trendenes død
Fra brutalisme til bevegelse
En smeltedigel. Fra idestadiet til ferdig stol
Bolig over byen – nye planløsninger i eldre funkisvilla
Den røde tråden – Merkevarestyrkende interiørarkitektur
Det hybride arbeidslivet har kommet for å bli
Til toppen