EN HELHETLIG SAMSKAPINGSPROSESS
Prosessen starten høsten 2019. Den første delen av oppdraget hadde fokus på å løfte kvaliteten og opplevelsen i selve utstillingsrommet som helhet. Samtidig ble det startet prosjekter for å utvikle nye utstillinger som skulle erstatte de eksisterende installasjonene.
Disse prosessene var en del av et større fornyingsprosjekt som inkluderte både merkevare, utstillingsarena og innhold- og formidlingskonsepter. Her var Tønder og Haltenbanken involvert både i merkestrategi, visuell identitet, utstillingsdesign, publikumsreise, belysningsdesign, spesialinnredning og innholds- og installasjonsdesign, veifinning og skilting. De har også utviklet ny identitet og kampanjer. Prosjektet har på denne måtet sikret en rød tråd gjennom fornyingsarbeidet.
Under hele prosessen har interiørarkitektene samarbeidet tett med prosjektgruppene på VilVite. Disse gruppene har bestått av konseptutviklere, formidlere, kommunikasjonsrådgivere og driftsansvarlige fra oppdragsgiver. Teamet fra Tønder og Haltenbanken hadde kompetanse på strategi, utstillingsdesign, grafisk design og interiørarkitektur. I prosessen har brukerinvolvering i tidlig fase vært essensielt for å definere innhold og tema til enkelte utstillinger. Her har Tønder tatt i bruk Design thinking-metodikk og sprints for å skape ideer som de har prototypet i enkle former – og i fullskala – for å raskt kunne sjekke med målgruppene. Design thinking handler om å løse virkelige problemer for virkelige brukere.
Det har og vært tett samarbeid med andre leverandører og samarbeidspartnere for å sikre en helhet og kvalitet i alle ledd. Målet med fornyelsen er å sikre at VilVite holder seg relevante hos stadig nye besøkende og nye målgrupper, men også å sikre merbruk blant VilVites eksisterende målgrupper. Fornyelsen har også hatt et særskilt fokus på bærekraftige løsninger, med gjenbruk, oppbruk og innemiljø for de besøkende og de ansatte. En viktig del av prosjektet har vært å bidra til å formidle visjonen for fornyelsen til VilVites mange samarbeidspartnere og investorer. Her har man bidratt med presentasjoner og VR-visninger for å vekke interesse og utløse sponsormidler til de ulike underprosjektene.
En av de viktigste utfordringene i prosjektet har vært å skape et helhetlig uttrykk og samtidig kombinere fornyelse av utstillingsrommet, der de fleste av de gamle installasjoner ble beholdt, med å samtidig fornye noen soner med helt nye utstillinger.
Undring og refleksjon
(Full kreditering i bunnen av saken)
Undring og refleksjon
(Full kreditering i bunn av saken)