3D-MODELL SOM VISUELT VERKTØY I BRUKERMEDVIRKNING
Som de fleste av våre prosjekter begynte prosessen med en befaring og behovskartlegging med oppdragsgiver på eiendommen. Vi laget en serie med analysediagrammer for å tydeliggjøre, både for oss og oppdragsgiver, hvilke kvaliteter som lå i boligen og på eiendommen. Basert på disse analysene arbeidet vi videre med å koble sammen ønskede funksjoner med ønskede kvaliteter.
Neste steg ble en workshop med familien. I møtet opplevde vi at diagrammene og plantegningene som var veldig nyttige og tydelige for oss, ikke var et like godt diskusjonsverktøy med oppdragsgiver. Dette er ingen ny erfaring; det er lett å glemme at plantegninger er en type abstraksjon, som det kreves trening for å lese, og som i mange henseender ikke sier nok til at en oppdragsgiver skal kunne forstå hva slags rom de får. Vi har derfor i større grad de siste årene valgt å aktivt bruke 3D-modeller som verktøy i brukermedvirkning. Selv om 3D-modeller selvsagt også har sine begrensninger i fremstillingen av arkitektur, så opplever vi at verdien en 3D-modell har som plattform for forståelse og dialog er stor. Det er selvsagt en balansegang i det å ikke bruke for mye tid til å modellere, men samtidig er det et effektivt kommunikasjonsverktøy som sparer oss for mange tegninger i tidlig fase. Det er for øvrig mye tid å spare på å ha opparbeidet seg et godt bibliotek av møbler og materialer. Vår opplevelse er at aktiv bruk av 3D-modell gjør det mulig å ha en mer inngående dialog om detaljering og plassbygde løsninger. I møter med oppdragsgiver fungerer ofte også modellen som et skisseverktøy hvor vi kan endre løsninger, farger, og materialer underveis, noe som effektiviserer beslutningsprosessen.
Et viktig verktøy i en brukermedvirknings-prosess kan ofte også være tid. Noen ideer og løsninger må modnes. I dette prosjektet hadde familien heldigvis tid til dette. Vi var involvert i prosjektet fra start i 2017 til ferdigstillelse i 2021. Utviklingen av prosjektet inkluderte dialog med byantikvar, byggesøknad og grunnlag for prising. Etter prisingen av prosjektet ble det klart at økonomiske begrensninger førte til at vi måtte redusere timebruken eller nedskalere løsningene. I samråd med oppdragsgiver kom vi frem til en løsning hvor entreprenøren og oppdragsgiver skulle gjennomføre detaljprosjektet basert på våre tegninger fra forprosjekt, med mindre bistand fra vår side.
At vi ikke får delta i detaljprosjekteringen er en utfordring vi møter i mange av interiørprosjektene vi har for private kunder. Ofte fører dette til at detaljeringen glipper og løsningene ikke blir like gode som de kunne ha blitt. Pris er nesten alltid årsaken til at vi ikke får detaljert ferdig løsningene. At løsningen likevel ga et godt resultat i dette prosjektet, var mye på grunn arbeidsmetodikken i tidlig fase.
Igjennom bruk av 3D-modellen hadde oppdragsgiver fått god kjennskap til alle løsninger og detaljer, slik at de selv kunne følge opp og formidle hva de ønsket. Oppdragsgiver hadde i dette tilfellet også sansen for kvalitet og god detaljering, og utviste ekstra interesse for å følge dette opp. Det var videre avgjørende å ha med seg dyktige utførende. Timber bygg i Trondheim var hovedentreprenør, og holdt et høyt kvalitetsnivå.