En stige, en stol, en fler­bruksvogn med bord

En yatai er en tradisjonell matvogn fra Japan. Den skal være flyttbar og utfylle flere funksjoner som oppbevaring, matlaging og kunne pakkes ned på kvelden og opp på dagen. En yatai-inspirert vogn var det de nylige utdannede interiørarkitektene og møbeldesignerne Jens Vik og Hallbjørn K. Hognestad ble engasjert av Dugnad Days til å designe og bygge.

En stige, en stol, en fler­bruksvogn med bord

En yatai er en tradisjonell matvogn fra Japan. Den skal være flyttbar og utfylle flere funksjoner som oppbevaring, matlaging og kunne pakkes ned på kvelden og opp på dagen. En yatai-inspirert vogn var det de nylige utdannede interiørarkitektene og møbeldesignerne Jens Vik og Hallbjørn K. Hognestad ble engasjert av Dugnad Days til å designe og bygge.

Den skulle bygges av materialene fra den japanske paviljongen, utstilt på Veneziabiennalen (La Biennale di Venezia, 2021). Paviljongen var et gammelt hus fra Tokyo. Huset var demontert og flyttet til Venezia for så å settes opp igjen. Men hva skulle skje med paviljongen etter biennalen? Dugnad Days, som jobber med å utvikle grendehuset ved Sletteløkka Borettslag, kom i kontakt med de japanske arkitektene bak paviljongen og inviterte dem til å bli med på dugnad. Det ville de, og har nå tegnet et påbygg til grendehuset av det gamle huset/paviljongen som vil få et nytt liv. Beboerne på Sletteløkka bruker det nåværende grendehuset aktivt. Det inneholder et felles kjøkken, festlokale og ungdomssenter. Fra beboerne kom det ønsker om en kaffevogn, et utekjøkken, en praktisk vogn til dyrkegruppen, samtidig manglet det en leider opp til hemsen inne i selve bygget – forslagene var mange og løsningen ble å implementere alle de ulike løsningene i yataien.

Det startet med konseptet – en flerbruksvogn. Gjennom møter med Dugnad Days, de japanske arkitektene, Hallbjørn og Jens utviklet ideen seg. Via diskusjon, skissering og 3D-modellering ble funksjonene bestemt og utformet. Materialene skulle velges ut fra det gamle huset og det var begrenset med tid. Yataien ble til på tre intense, spennende og lærerike uker – og ble stilt ut ved OAT.

Materialene brukt i yataien er i all hovedsak fra det japanske huset, foruten skruer og enkelte deler i kryssfiner. Der de har brukt nye materialer er dette tydeliggjort med farge. Yataien vil slik sett få en materiell tilknytning til nybygget, men likeså være et symbol på gjenbruk og mulighetene som ligger i transformasjon. Ulikhetene i materialitet tydeliggjør historien og identiteten til selve yataien som blir ytterligere fremmet med sine trillebårhjul – et symbol på den nordiske dugnadsånden. Det skjøre gamle treverket står i kontrast til det presise stålet (som kommer fra takkonstruksjonen i det japanske huset). For å inkludere alle, ble den grønne krittmalingen prikken over i’en – som leken gest til barna.

Første skisse av tre vogner som ble til én
gjennom designprosessen.

Teknisk tegning.

Modell av yataien i situasjon utenfor det nye grendehuset.

Gammelt treverk mot stål og farge.

Testing av leiderfunksjonen på verkstedet.

Detalj, overgang.

Yataien på Oslo Arkitekturtriennale 2022.

Kreditering

YATAI, GRENDEHUSET VED SLETTELØKKA BORETTSLAG, OSLO
Prosjektansvarlig
Hallbjørn Hognestad, interiørarkitekt MNIL
Prosjektmedarbeider
Jens Kristoffer Bøyesen Vik, interiørarkitekt MNIL
Oppdragsgiver
Dugnad Days
Medarbeidere alfabetisk
Alexander Erikson Furunes, Ryoko Iwase, Mattias F. Josefsson, Kozo Kadowaki, Sudarshan V. Khadka, Toshikatsu Kiuchi, Bydel Bjerke ved Lars-Eivind Bjørnstad
Foto
Dugnad Days
Web
oslotriennale.no/contributors/dugnad-days-team
Prosjektadresse
Linderudsletta 13, 0597 Oslo
NILs årbok INTERIØR & MØBLER 2023
Redaktøren har ordet
Grønn omstilling, gode vaner og trendenes død
Fra brutalisme til bevegelse
En smeltedigel. Fra idestadiet til ferdig stol
I fordums prakt
Til toppen