Havs­mak

Inne i Operaen i Bjørvika, under det karakteristiske skråplanet, ligger restaurant Havsmak. Da Operaen var under bygging, fikk Radius Design i oppdrag å utforme interiøret i det som skulle bli restaurant Argent; et interiørkonsept basert på mange forskjellige hvite overflater, i tråd med Operaen og Snøhettas snøhvite palett og ide om å være et isfjell som kommer opp av havet. Etter 15 års drift i det særegne lokalet, ønsket Fursetgruppen å oppgradere sin operarestaurant og samtidig bytte konsept og navn til Havsmak.

Havs­mak

Inne i Operaen i Bjørvika, under det karakteristiske skråplanet, ligger restaurant Havsmak. Da Operaen var under bygging, fikk Radius Design i oppdrag å utforme interiøret i det som skulle bli restaurant Argent; et interiørkonsept basert på mange forskjellige hvite overflater, i tråd med Operaen og Snøhettas snøhvite palett og ide om å være et isfjell som kommer opp av havet. Etter 15 års drift i det særegne lokalet, ønsket Fursetgruppen å oppgradere sin operarestaurant og samtidig bytte konsept og navn til Havsmak.

Med beliggenhet litt i «bakevja» i det ikoniske Operahuset, med utsikt til Operagata gjennom lange smale vinduer delvis nede i gulvhøyde, har dette restaurantrommet i årevis vært nærmeste nabo til utbygging og utvikling av arealene foran Oslo S. Med etablering av Diagonalen og det nye Deichman og forvandlingen av området fra motorvei til hyggelig gjennomfartsåre, fra Rådhusgata til Vannkunsten, har dette nå blitt et
attraktivt byrom.

Den store plassen med springvann eller skøytebane, biblioteksterrassen med servering og amfitrapper ned til sjøkanten, har kommet på plass de siste årene og åpnet for en fornyet nærkontakt med dette restaurantlokalet som har ligget litt bortgjemt i Operaen. Havsmak har alltid hatt sin egen inngang fra Operagata, som har vært lite benyttet. Det ble nå etablert mere oppmerksomhet mot denne inngangen, som en naturlig konsekvens av aktivitet i den nå godt etablerte nye gjennomfartsåren i Bjørvika.

Etter 15 års bruk, var det ønskelig å oppgradere arealene, og samtidig endre matkonsept fra klassisk restaurant til et bredere utvalg av småretter servert på en mere uhøytidelig måte. Samtidig ønsket oppdragsgiver å videreutvikle menyen for restaurantdelen, der både operagjester og folk fra gaten, uten billett til forestilling, kan reservere bord, eller booke plass for lukket selskap.

Naturtoner dominerer på overflater. Oljet eik, lær, bastfletting og rotting i myke hvittoner. Enkelte utsparinger i spilegriden, danner åpninger og plass for dekorasjoner som ble laget spesielt for restauranten av Hanne Øverland.

Møbleringsplan.

Loungeområdet. Møbler i oljet eik, lær og rotting. Nye soner ble etablert med små og større sittegrupper.

Spilevegg med lydabsorbenter i treullit, og spesiallagete dekorasjoner.

Spilevegg med lydabsorbenter i treullit.

De eksisterende nivåene dannet utgangspunktet for utvikling av det nye konseptet, der øvre nivå rommer vindfang, garderobe, hovmesterdisk, toaletter, ny og større loungesone og etablering av ny barløsning. På det nedre nivået ble det opprettholdt det mere klassiske restaurantoppsettet med mulighet for mer fleksibel møblering, samt toaletter.

Fredningsvedtaket, som omfatter hele Operaen, skaper noen begrensninger for utfoldelse; dvs at alle flater i hovedsak ikke kan endres, bygges om, behandles på nytt eller borres i.

Det flotte marmorgulvet, vegger og søyler med stucco lustro-puss og den flytende barisol-himlingen med innfelt belysning, er fredet.

Veggflater i Corian, som allerede var lagt utenpå ved byggets opprinnelse, var ikke underlagt fredningsvedtaket. Dette ga muligheter til å skape et nytt interiørkonsept på enkelte vegger, ved å legge materialer med fornyet karakter utenpå disse.

Den nye paletten spiller på varme naturtoner på overflater i oljet eik, lær, bastfletting og rotting i myke hvit-toner som snakker med det eksisterende marmorgulvet og hvit puss som er gjennomgående i hele operabyggets fellesarealer, sammen med den store barmen av eik ute i foajeen.

Eksisterende veggfelter ble kledd inn med lydabsorbenter i treullit, med et utenpåliggende grid av halve rundstokker, malt i en myk gråtone, som snakker med fargen på bastplatene bak. Enkelte utsparinger i spilegriden, danner åpninger og plass for dekorasjoner som ble laget spesielt for restauranten.

Det eksisterende vinskapet og anretning på langveggen i Corian og rustfritt stål, ble kledd inn med heltre eik i en varm bruntone.

Dekorasjoner ble laget spesielt for restauranten, i samarbeid mellom tekstilkunstner Hanne Øverland og Radius Design.

Spesialdesignete hyller, pidestaller og romdelere.

Skisse til hylle.

Bruk av spiler starter allerede i vindfanget, fortsetter på innsiden med integrert garderobe, før det fortsetter inn i loungen. I loungeområdet på øvre nivå, ble det etablert flere nye soner med små og større sittegrupper, i en blanding av sofaer, dype lenestoler, mindre plasskrevende loungestoler og fleksible småbord som lett kan flyttes og omorganiseres ettersom hvor mange som ønsker å sitte sammen.

Små romdelere og pidestaller markerer soner og bryter ned arealene, sammen med store krukker med busker og trær.

Det eksisterende vinskapet og anretning på langveggen i Corian og rustfritt stål, ble kledd inn med heltre eik i en varm bruntone. I tillegg ble det etablert ny integrert hovmesterdisk og en ny barløsning. Den nye planløsningen ønsker gjesten umiddelbart velkommen og gjør det lettere for de besøkende å orientere seg; sette seg i loungen eller trekke lenger inn og sitte ved klassiske restaurantbord.

På det nedre nivået ble det fokus på mere fleksible løsninger vedrørende plassering av bord og stoler, slik at man lett kan endre fra klassisk oppsett for to eller fire personer til langbord for større grupper og selskaper. Den tidligere spisesofaen langs fondveggen, ble fjernet og byttet ut med en lang anretning.

Spesialdesignete veggfliser produsert av Porsgrund Porselen for det første konseptet, ble beholdt, men malt med matt maling i myk hvitfarge som likner fargen på stucco-veggene.

I samarbeid med tekstilkunstner Hanne Øverland, har Radius design utviklet og produsert dekorative veggelementer i terrakotta, hampetau og finer. Fire innfelte veggfelt i spileveggene er fylt med forskjellige teksturer, samt en romdeler av hampetau flettet for hånd i makraméteknikk, som skiller det øvre nivået i restauranten fra det nedre. Radius design ønsket å forankre det nye interiøret i en naturpalett, med honnør til naturens egne vakre teksturer og materialitet, og som gjennom fast innredning og løse møbler skal binde sammen, og samtidig skape forskjellige soner
med egenart.

De lange, smale og lave vinduene ut mot den lille kanalen på innsiden av Operabygget er fylt med små og større komposisjoner av lecablokker, løse små bordlamper og krukker. I sommerhalvåret speiler ettermiddagssolen seg i vinduene på Deichman og reflekteres inn i restauranten, og gylden kveldssol treffer rommet, som i utgangspunktet aldri har direkte sollys.

Nordic Furniture har i samarbeid med Radius design produsert og levert all fast innredning; vegg og spiledekor, vinskap, hyller og backbar, sittebenker, pidestaller og garderober, samt bidratt til gjennomføring og produksjon av materialinstallasjonene i veggnisjene.

Det flotte marmorgulvet, vegger og søyler med stucco lustro-puss og den flytende barisol-himlingen med innfelt belysning, er fredet.

Langs vinduene er det plassert små og større komposisjoner av lecablokker, løse små bordlamper og krukker.

Restaurantdelen. Spesialdesignete veggfliser produsert av Porsgrund Porselen, ble beholdt, men malt medmatt maling i myk hvitfarge.

Tekstilkunstner Hanne Øverland har laget romdeler i makramé i hampetau, flettet for hånd.

Kreditering

HAVSMAK, OSLO
Firma
RADIUS DESIGN AS
Prosjektansvarlig
Thomas Ness, interiørarkitekt MNIL
Oppdragsgiver
Fursetgruppen
Foto
Johan Holmquist og Haltenbanken
Web
radiusdesign.no, havsmak.no
Prosjektadresse
Operahuset, Kirsten Flagstads plass 1, 0150 Oslo
NILs årbok INTERIØR & MØBLER 2023
Redaktøren har ordet
Grønn omstilling, gode vaner og trendenes død
Fra brutalisme til bevegelse
En smeltedigel. Fra idestadiet til ferdig stol
I fordums prakt
Til toppen