For å knytte den nye etasjen sammen med resten, måtte møtesenteret som opprinnelig lå på plan 8, flyttes ned til plan 6. På denne måten oppnådde man en god sammenheng og flyt mellom arbeidsetasjene. Omrokering av de ansatte lot seg løse med mindre tilpasninger i arbeidsarealene. Man beholdt i stor grad det opprinnelige, og kunne nøye seg med rehabilitering av enkelte overflater, og oppgradering av toaletter som var slitt etter ti års bruk. Det gamle møtesenteret lot seg enkelt gjenbruke som teamkontor, en struktur som passer godt med Arctics mange selskapsinndelinger.
Både Pecunia og Arctic Securities er kvalitetsbevisste oppdragsgivere. De var opptatt av at det skulle være skikkelig, gjennomarbeidet og solid, med høy kvalitet. Men det har samtidig vært fokus på å beholde det som har vært i god nok stand til å beholde, oppgradere og bygge videre på. Til tross for ti års bruk, har arbeidsarealene stått seg godt. Arctic har vært flinke til å ta vare på lokalene sine. Prosjektet har båret med seg en nøkternhet, og da særlig i arbeidsetasjene. Representasjonsdelen, møtesenteret, har gjennomgått en totalrehabilitering etter forrige leietaker, og blitt optimalisert i forhold til Arctics møtebehov. Arctic har hatt fokus på opplevelsen av hvordan kunder blir tatt imot i møtesenteret. Stikkord som beskriver ambisjonen er; imøtekommende, lunt, trivelig og eksklusivt. Høy grad av service – kundemiddager, kveldsarrangement, foredrag og større samlinger skulle også kunne finne sted i lokalene. Flyt, sonedeling og god funksjonalitet for disse settingene, sammen med daglig høy møtefrekvens har vært styrende for løsningen.
Møtesenteret var sprengt på kapasitet, og med den nye etasjen som ble til rådighet, valgte man å utvide møtesenteret i forhold til opprinnelig løsning. Man blir tatt imot i et lyst og åpent resepsjonsområde, med ekstra plass til mingling, kaffeservering, og med lave og høye sittemuligheter. Resepsjonsdisken i hvit Corian er gjenbrukt fra det gamle møtesenteret. Den ble demontert, modifisert i størrelse og reetablert i den nye etasjen. Her kom virkelig materialegenskapene ved Corian til sin rett. Skjøter er sveiset usynlig sammen igjen, og det er ikke mulig å se spor av modifikasjonene. Gasspeisen med klebersten er også flyttet og fremstår i ny prakt som en del av helheten. Resepsjonsområdet benyttes som vrimleområde i forbindelse med større kundearrangementer. Her kan det bli servert mat og drikke ved kveldsarrangement. Da kan resepsjonsdisken også benyttes som buffet. Vrimleområdet er koblet direkte sammen med det store møterommet, Nansen. Det har sitteplass til 77 personer, og er bygget opp med et svakt amfi
med klappstoler.
Det neste store møterommet, Dronning Maud Land, var tiltenkt styremøter og representasjonsmiddager, men er blitt et svært populært møterom. Det er utstyrt med loungemøblering for å kunne romme mange gjester. Glasset inn til dette rommet har derfor fått elektronisk folie, slik at det fremstår som mest mulig transparent når det ikke er i bruk, og ivaretar den flotte utsikten mot Slottsparken og 7. Juniplassen. Rommet ligger også nært et flott anretningskjøkken, hvor mat anrettes og serveres gjestene i spisestuen. Videre innover er det flere møterom i varierende størrelser, som rommer alt fra fire til 18 personer. Det er også to gjestekontor som kan benyttes av kunder eller besøkende i forlengelse av møter. Alle møterom har fått en påforing på visningsvegg, som integrerer og skjuler kabling til skjermer. Mingleområder, møterommene Nansen, Dronning Maud Land og Wisting har fått nye møbler, mens øvrige møterom har gjenbrukt møbler fra det gamle møtesenteret. Disse var i god forfatning og tåler godt ti nye år.
Møtesenteret ble knyttet sammen med arbeidsetasjene ved en forlengelse av interntrappen i etasjene over. Trappen er i identisk utførelse, og fremstår som sammenhengende og helhetlig. Dit interntrapp og heiser leder åpner arealet seg opp mot fasaden for å slippe inn lys og skape rom i dette knutepunktet. Der finnes også en kaffestasjon, som benyttes av arbeidsplassene i fløyen innenfor, og skaper et møtepunkt mellom ansatte og besøkende – et viktig symbol på hvordan Arctic ønsker å møte sine kunder.
Imøtekommende eleganse
(Full kreditering i bunnen av saken)

Imøtekommende eleganse
(Full kreditering i bunn av saken)