Eksklu­sivt i his­torisk bygg

Ledsten Arkitektur AS ble hyret av Advokatfirmaet Schjødt da hele bedriften skulle flytte inn i nye lokaler i Tordenskiolds gate 12 i Oslo sentrum. Bygningen er en av de to teglsteinsbygningene som ligger ut mot Rådhusplassen med selveste Oslo rådhus som nærmeste nabo. Den er tegnet av arkitekt Frithjof Stoud Platou (1903–1980), og sto ferdig i 1937 som kontor for Oslo Trygdekasse. I senere tid huset bygningen Fylkesmannen i Oslo og Akershus. Etter byggeåret har den gjennomgått flere store ombygginger, sist i 1993.

Eksklu­sivt i his­torisk bygg

Ledsten Arkitektur AS ble hyret av Advokatfirmaet Schjødt da hele bedriften skulle flytte inn i nye lokaler i Tordenskiolds gate 12 i Oslo sentrum. Bygningen er en av de to teglsteinsbygningene som ligger ut mot Rådhusplassen med selveste Oslo rådhus som nærmeste nabo. Den er tegnet av arkitekt Frithjof Stoud Platou (1903–1980), og sto ferdig i 1937 som kontor for Oslo Trygdekasse. I senere tid huset bygningen Fylkesmannen i Oslo og Akershus. Etter byggeåret har den gjennomgått flere store ombygginger, sist i 1993.

Schjødt leier lokalene av Entra, som er eier og byggherre. Schjødt disponerer 2. til og med 8. etasje, inngangspartier i 1. etasje og noe areal i underetasjen. Interiørarkitektens oppgave har vært å tegne alt av interiør i områdene der Schjødt er leietaker. Dette inkluderer materialbruk, fargesetting, fast og løs innredning. Interiørarkitektene har også tegnet om en del av de innvendige planløsningene for at de skulle fungere optimalt.

I inngangspartiet mot nord, kalt marmorsalen, finner vi en av de fredete søylene, med såkalt soppkapitel og fargerik stucco. Interiørarkitekt jobbet tett med tekniske fag for å skjule det meste av installasjoner i dette rommet.

Marmorsalen har opprinnelig marmorfliser på vegg som er renset og reparert, og spesialbygde sittebenker i vindussmygene.

I likhet med Oslo rådhus er Tordenskiolds gate 12 et eksempel på stilarten dekorert funksjonalisme, en overgangsstilart mellom 1800-tallets klassisisme og 1900-tallets funksjonalisme. Dette kommer til uttrykk i en enkel bygningskropp der dekoren ligger i detaljering og materialbruk, her særlig i form av forseggjort murverk og relieffer i fasaden. Innvendig preges bygningen av 16 søyler på plan 1 og 2 som er utsmykket med fargerik mønstret scagliola-puss av Aage Storstein, en av landets viktigste kubistiske kunstnere. Søylene er fredet, og NIKU ble tidlig engasjert for å gjennomføre tilstandsvurdering, rensing, reparasjon og restaurering av søylene. Dette er utført med størst mulig grad av autentisitet i materialer og metoder.

Ledsten Arkitektur har tilstrebet å bevare det historiske preget ved at det de legger til spiller på lag med det eksisterende, men samtidig tilhører nåtiden og ikke blir for nostalgisk. De har hatt som mål å ta vare på det som gjensto av opprinnelig interiør, og tilbakeføre en stil og en stemning som kler bygget på best mulig måte. Derfor er materialbruken enkel og av gjennomgående høy kvalitet. De kan være stolte av at Riksantikvaren har valgt å inkludere Tordenskiolds gate 12 i sin eksempelsamling.

Inngangspartiet mot sør med lyssatt vegg av glasslameller.

Trappeløpet har blitt oppgradert med helhetlig fargesetting og ny håndløper i råstål. Den originale betongtrappen er nyslipt.

Plan 2.

Det nye sorte gneisgulvet på plan 2 fortsetter ned i begge inngangsområdene.

I 1993 ble hovedinngangen flyttet til sydenden av bygget, og den opprinnelige hovedinngangen fra nordøst ble stengt og trappen murt igjen. Inngangen er nå reetablert, og trappen som leder til 2. etasje er gjenåpnet og tilbakeført. Dette området blir hovedsakelig brukt av Schjødt som inngang i forbindelse med arrangementer. Inngangen fra syd mot Rådhusplassen fungerer fortsatt som daglig inngang for ansatte. De originale, norske lysegrønne marmorflisene på veggene i inngangspartiet mot nordøst, nå kalt «marmorsalen», er renset og reparert. Ledsten har jobbet tett med de tekniske fagene for å skjule det meste av tekniske installasjoner i rommet. Her finner vi også den ene og største av de restaurerte søylene, som har et karakteristisk soppformet kapitel. Dette velkomstområdet leder videre til 2. etasje med resepsjon og møteromsavdeling, og resten av de antikvariske søylene.

For å kunne se ut av vinduene når man sitter i loungen på plan 2 er gulvet hevet. Himlingen er åpen for å gjøre det mer lutfig, noe som fordret omstrukturering av ventilasjonen. Herfra ser man deleveggene av gjenbrukte teakvinduer.

En typisk sosial sone i kontoretasjene, skilt fra arbeidsplassene med delevegg av gjenbruksvinduer i teak.

Møterom på plan 2.

I kundearealene er det lagt sort gneis og heltre eik på gulvet. Den sorte gneisen er et tydelig grep som forsterker byggets identitet og danner en verdig base for de vakre søylene. Dette gulvet fortsetter ned trappen og ut i begge inngangspartiene. Trapperommene har blitt oppgradert på enkelt vis med helhetlig fargesetting, ny håndløper og de originale betongtrinnene som kun er slipt.

3.–7. etasje er rene kontoretasjer med noen mindre møterom til intern bruk. I 5. etasje finner man i tillegg det store atriet med glasstak som er blitt et hyggelig samlingspunkt for de ansatte. Atriet er møysommelig tilpasset byggets karakter med akustisk puss på veggene. Der det er tatt større åpninger er det satt inn nye eikevinduer som ligner de originale teakvinduene. Langs hele den ene fasaden er det spesialtegnet en hylle som skjuler diverse tekniske installasjoner som radiatorer og tilluftstårn.

8. etasje inneholder voldgiftssal, eksterne og interne møterom og en stor kafe. Denne etasjen var spesielt lav, så her har interiørarkitekt jobbet aktivt med åpen akustisk himling og ryddig ventilasjon for å optimalisere høydene.

Kjerneveggene i alle etasjer har heltrepanel av ask. Dette ble spesialtegnet slik at hjørnene kan bues, og de er beiset med nøye utvalgt beis som underbygger den originale teaken i vinduene. Det er festet med skjulte stifter slik at det er demonterbart. Ellers i prosjektets palett har de hentet inspirasjon i de fargerike søylene, både når det gjelder malte flater, men også i innredning og tekstiler.

De åpne arbeidsplassene har også en delevegg av gjenbrukte vinduer.

Resepsjonsdisken er kledd med kassetter av gjenbrukskobber. Den har også lyssatte bokser av gjenbruksplast, som er et overskuddsmateriale fra et tidligere prosjekt.

Detalj fra resepsjonsdisken.

Det er tatt flere grep når det kommer til ombruk. De originale teakvinduene på to av byggets fasader måtte skiftes, og disse har man brukt i innvendige delevegger mellom soner både i møteromsetasjen og i kontoretasjene. Det ble også demontert en mengde skadet kobber fra taket og fasaden på bygget, og da byggherre Entra tilbød dette som gjenbruksmateriale grep de sjansen. Kobberet ble valset ut, knukket og brukt som kledning på tre peiser og i resepsjonsdisken. Materialet har en særegen patina etter å ha stått ute i vær og vind i mange tiår. Resepsjonsdisken består i tillegg av lyssatte kassetter laget av resirkulert halvtransparent plast, et spennende samarbeid med Norwegian Trash. Plasten er et overskuddsmateriale fra et tidligere prosjekt. Det samme gjelder lamellveggen av overskuddskobber fra et tidligere prosjekt.

Det er en hårfin balansegang når et moderne advokatkontor skal inn i et historisk bygg. Det hele kan lett bli en klisjé der leietaker får følelsen av å holde til i et museum. Her har man vært svært opptatt av denne balansen nettopp fordi man ser at det ligger så store verdier i eksisterende bygg. Spesielt givende når et advokatkontor, som kanskje har rykte på seg for å ønske seg et eksklusivt preg i sine lokaler, har deltatt i forsøksarbeidet med gjenbruk av eksisterende fasadematerialer i innredningen. Dette prosjektet forsøker å bevise at gjenbruk ikke er annenrangs, men heller kan tilføre en ny og mer spennende estetikk i et prosjekt. Byggherre Entra har også vært en viktig støttespiller for å få utnyttet alle de fine ressursene.

Schjødt har valgt å ta med seg det meste av møbler fra det gamle lokalet. Disse er supplert med nytt der det har vært behov. All kontormøblering er gjenbruk, sammen med mange av møblene i interne sosiale soner. Alle møtebord og stoler er også tatt med videre. Det har blitt kjøpt inn en del nye loungemøbler ettersom Schjødt nå har fått flere sosiale soner og møtesteder. I nisjer og i korridorer i kontoretasjene har man plassert gjenbrukte skap og hyller som har blitt lakkert i nye farger.

På plan 5 finner vi det store atriet med glasstak, et viktig samlingspunkt for ansatte. Veggene er tilpasset byggets opprinnelige karakter med farget akustisk puss.

En spesialtegnet, plassbygget hylle løper i hele atriets lengde. Den skjuler blant annet tekniske installasjoner.

Fra sosial sone på plan 8, også her med peis kledd med gjenbrukskobber.

Peisen på plan 2 er kledd med gjenbrukskobber fra fasaden. Kobberet ble valset ut og knukket på nytt til kassetter.

I voldgiftssalen på plan 8 er materialbruken nedtonet, med spesialdesignede møbler. Gulvmønsteret er en ny tolkning av typiske gulv fra byggeåret.

Materialpalett Ledsten Arkitektur. Tidlig i prosessen utførte de en registrering av fargene på de antikvariske søylene, som har inspirert resten av prosjektets palett.

Voldgiftsmøblene er kledd med rillet eik og overskuddskobber fra et tidligere prosjekt.

Kreditering

ADVOKATFIRMAET SCHJØDT, TORDENSKIOLDS GATE 12, OSLO
Firma
LEDSTEN ARKITEKTUR AS
Prosjektansvarlig
Ellen Ledsten, interiørarkitekt MNIL
Oppdragsgiver
Advokatfirmaet Schjødt
Byggherre
Entra ASA
Arkitekt
Grape Architects (arkitekt utvendige arbeider, ansvarlig søker, kontakt antikvariske myndigheter)
Foto
Dag Sandven
Web
ledsten.no
Prosjektadresse
Tordenskiolds gate 12, 0160 Oslo
Presidenten har ordet
Redaktøren har ordet
Miljøvennlig designstrategi
Norges første fullskala demonterbare trebygg
Å modernisere et ikon
Eksklusiv idyll i skjærgården
Til toppen