Tydelig iden­titet

Google Norway har vokst raskt, og bare tre år etter innflytting i nye lokaler på Aker Brygge, meldte behovet seg for å utvide kontoret til tilstøtende arealer. Zinc ble engasjert til å programmere arealet i tråd med Googles internasjonale retningslinjer og krav om fleksibilitet i lokalene, gjennomføre en brukerprosess med lokale ansatte, definere konsept for lokalene, prosjektere utforming, koordinere mot tekniske fag og følge opp gjennomføringen av byggeprosjektet.

Tydelig iden­titet

Google Norway har vokst raskt, og bare tre år etter innflytting i nye lokaler på Aker Brygge, meldte behovet seg for å utvide kontoret til tilstøtende arealer. Zinc ble engasjert til å programmere arealet i tråd med Googles internasjonale retningslinjer og krav om fleksibilitet i lokalene, gjennomføre en brukerprosess med lokale ansatte, definere konsept for lokalene, prosjektere utforming, koordinere mot tekniske fag og følge opp gjennomføringen av byggeprosjektet.

De nye lokalene rommer arbeidsplasser til nesten 60 ansatte, i tillegg til sårt tiltrengte møterom i ulike størrelser, stillerom, garderober, stillesone og et stort fleksibelt flerbruksareal. Eksisterende kjøkken og bespisningsområder ble også bygget om og oppgradert som en del av prosjektet.

I konseptutviklingen arbeidet Zinc tett med brukergruppen for å definere hvordan det nye arealet skulle utformes. Det var viktig å definere et konsept som kunne flettes fint sammen med det eksisterende, men likevel være noe eget og nytt; et uttrykk som var raffinert og voksent, samtidig som det var røft, urbant og lekent. Lokal forankring og nordiske verdier var viktige premisser og «Norwegian Urban Culture» har vært førende for bruk av velkjente motiver fra Oslo i grafikken og røffe, ærlige og rene materialer og farger.

Arbeidsarealene er lagt langs fasaden der dagslyset flommer inn og utsikten er mot de flotte gamle teglstensbyggene på Aker Brygge. Åpne himlinger gir lokalet et røft og industrielt preg samtidig som det gir rommet ekstra høyde. Tekniske føringer er eksponert og akustikken løst med nedhengte bafler. Belysningen understreker uttrykket med strekkmetall og store industripendler. Teppet er valgt for å gi assosiasjoner til asfalt og byrom. Møterommene er bygget opp av standardiserte moduler i kryssfiner og glass og står som frittstående bokser i rommet.

Rundt omkring i arbeidsarealet finnes steder å sette seg ned, skrible på en tavle, lene seg tilbake, løfte blikket eller ta en rask samtale med en kollega – alle «kriker og kroker» er utnyttet til en uformell møteplass. I tillegg ligger en dedikert stillesone innerst i lokalet. Her er teppet mykere, møblene mer komfortable, belysningen dempet og tempoet lavere. Her kan du komme med laptopen og jobbe i ro og fred, eller ta deg en pause i sofakroken.

I overgangen mellom de nye og gamle arealene ligger et fleksibelt flerbruksareal med amfi til events, uformelle møter og avkobling. Arealet brukes til interne og eksterne arrangementer og er utstyrt med AV-utstyr og ekstra sitteplasser. Den store moseveggen med det lysende Google-skiltet er synlig fra resepsjonsarealet og en tydelig markør av beboeren. Tilknyttet flerbruksarealet ligger tekjøkkenet som også ble oppgradert i prosjektet. Parkett på gulvet, nye fronter på eksisterende kjøkkenskap, supplering av en kjøkkenøy og kafebord ble en god løsning for å løfte arealet, imøtekomme nye behov, og knytte det til det nye konseptet. Videre ble kjøkken og bespisningsareal bygget om og utvidet.

Det har vært viktig for Zinc å sørge for at lokalene underbygger Googles virksomhet, ideologi og identitet. En fleksibel og bærekraftig løsning som sikrer Googles behov fremover og som er et attraktivt sted å være.

Googles fokus på biofilisk design med utstrakt bruk av planter er gjennomført.

En stille sone for avkobling og stille arbeid.

Kjøkkenet ble bygget om og bespisningsareal utvidet. Nå strømmer det dagslys inn i hele arealet og fargene er avstemt med resten av oppgraderingen. De gamle skiene henger igjen fra tidligere.

Møterommene er fleksible og bygget i moduler av kryssfiner. Alle møterommene har veggmotiv fra Oslo, som «Løkka», «Sinnataggen», «Botsen» og «Trikken». Grafikken er bearbeidet av Zinc og printet på kryssfiner. På glassvegger er rutekartet for trikk, buss og bane lagt inn som et gjenkjennbart motiv. Dørene er lakkert i samme fargekode som Oslotrikken.

En eksisterende vegg med graffitikunst av Whatson passet godt i det nye konseptet. Veggen ble flyttet og integrert i den nye løsningen.

Teppet i lokalet er laget av resirkulert fiskegarn, som passer godt i Googles mål for bærekraft. Farge og mønster gir assosiasjoner til asfalt og by. De åpne himlingene underbygget det røffe og ærlige konseptet.

De gamle sprinklerrørene ble til nye garderober.

Det fleksible flerbruksarealet ligger i overgangen mellom de gamle og de nye lokalene, og er et sted for møter, events, lek og moro.

Kreditering

GOOGLE NORWAY
Firma
ZINC AS
Prosjektansvarlig
Interiørarkitekt MNIL Guri Mo
Prosjektmedarbeidere
Møbeldesigner og interiørarkitekt MNIL Martin Ramstad Rygner, Thomas Mellbye
Oppdragsgiver
Google Norway AS
Prosjektledelse
CBRE
Foto
Thomas Mellbye/Zinc
Web
zinc.no
Prosjektadresse
Bryggegata 6, 0250 Oslo
Moderne stilskifte
Miljøambisjoner
Fleksibilitet og bærekraft
Industri i varme omgivelser
High-Tech med lave skuldre
Et hjem i sentrum
Til toppen