Høyskolen Kris­tia­nia 2023

Det var med stor jubel at Høyskolen Kristiania i fjor høst tok imot det første kullet i Master i design innen interiørarkitektur. Studiet har vært planlagt over flere år, og ble akkreditert sommeren 2022. Klassen inneholder 28 studenter, hvorav 18 studenter er innen interiørarkitektur, de resterende 10 innen visuell kommunikasjonsdesign. Opptak til master krever en bachelor i interiørarkitektur. Høyskolen Kristiania har også utdanningen Bachelor i interiørarkitektur.

Høyskolen Kris­tia­nia 2023

Det var med stor jubel at Høyskolen Kristiania i fjor høst tok imot det første kullet i Master i design innen interiørarkitektur. Studiet har vært planlagt over flere år, og ble akkreditert sommeren 2022. Klassen inneholder 28 studenter, hvorav 18 studenter er innen interiørarkitektur, de resterende 10 innen visuell kommunikasjonsdesign. Opptak til master krever en bachelor i interiørarkitektur. Høyskolen Kristiania har også utdanningen Bachelor i interiørarkitektur.

18 NYE MASTERPLASSER I INTERIØRARKITEKTUR
Gjennom masterperioden og -prosjektet som løper gjennom begge årene, får studentene både mulighet til å forske og spesialisere seg innenfor sitt valgte tema og fagområde. Målet er å skape kandidater som har god generell profesjonskunnskap, samt en spesialisering metodisk og teoretisk innenfor sine områder. Tema for årets masterprosjekt strekker seg fra flyktningkrisen, bygningsvern/rehabilitering til interiørarkitektur i livets siste fase (palliativ).

I tillegg til dette, inneholder studieløpet også designfaglige fellesemner sammen med visuell kommunikasjon, der studentene får tid til å utvikle et solid konseptuelt, teoretisk og metodisk rammeverk for å forstå sin egen praksis i en designfaglig og samfunnsmessig sammenheng. Fokuset på bærekraft og designernes rolle i en verden i endring er bærebjelker for studiet.

EMNET ABSTRAKSJON

Et av masterutdanningens første emne, Abstraksjon, ble holdt i fjor høst av emneansvarlig og førsteamanuensis, Jarle M. Fotland. Emnet har et overordnet fokus på abstraksjon som metode i kreative arbeidsprosesser, og studenten skal kunne analysere, identifisere og evaluere potensialet og muligheten i en idé. I prosessen skal studentene bruke egne opplevelser og sanseapparat. Estetikk, abstraksjon, sansing og fenomenologi er alle fokusområder for emnet. Emnet startet med flere dager i skogen, og endte med en utstilling som studentene selv lagde på Kristiania Fjerdingen.

EMNET DESIGN OG SAMFUNN

Masterstudentene hadde også emnet «Design og samfunn» med førsteamanuensis, Fredrik Eive Refsli. Her utforsket studentene forholdet mellom samfunnet, designfaget og designeren. I tillegg ble studentene introdusert for en rekke begreper innen samtidens designdiskurs, og diskuterte blant annet faglige og etiske problemstillinger dagens designere står ovenfor. Det praktiske prosjektet skulle være et uttrykk for den samfunnsrelaterte utforskningen studentene jobbet med i emnet, og resultatet var installasjoner av gjenbrukte/ombrukte materialer som skulle «avvikles» på en så bærekraftig måte som mulig etterpå.

Installasjonene ble stilt ut under «Kunst på Elgsletta», som var et pop-up event under Forskningsdagene på Elgsletta 29. september i fjor. «Kunst på Elgsletta» var en del av «Researchers Night». Eventets fokus var rettet mot placemaking, og å formidle kunstfaglig forskning/utviklingsarbeid med lokalmiljøet som primær (eller hoved-) målgruppe, og studenter og fagmiljø som en sekundær målgruppe. Konseptet «Researchers Night» arrangeres over hele Europa på samme kveld hvert år. Dette internasjonale eventet bidrar til å vise arbeid, innsikt og forskning fra fagansatte og studenter ved ulike høyskoler og universiteter til offentligheten.

Høyskolelektor Silje Straume og førsteamanuensis Jannicke Johansen var initiativtakere, prosjektledere og koordinerte prosjektet «Kunst på Elgsletta».

Masterstudentene stilte ut sine installasjoner av gjenbrukte/ombrukte materialer som skulle «avvikles» på en så bærekraftig måte som mulig under «Kunst på Elgsletta» i fjor høst. Foto: Stina Myhre Pedersen.

Pop-up eventet «Kunst på Elgsletta» ble holdt under Forskningsdagene på Elgsletta i september i fjor, hvor eventet ble rettet mot placemaking og formidling av kunstfaglig forskning og utviklingsarbeid i lokalmiljøet. Foto: Stina Myhre Pedersen.

Utstilling fra emnet Abstraksjon, som ble holdt på Kristiania Fjerdingen i fjor høst. Arbeidet viser installasjonen til student Kamille Bjordal Pedersen.

BACHELOR I INTERIØRARKITEKTUR 12 PRAKSISPLASSER
Gjennom presentasjon av portfolio på speed-date med kontorene fikk også i år 3. klasse-studentene mulighet til å være i praksis hos et interiørarkitektkontor i Oslo. I år fikk hele 12 studenter mulighet hos i alt 11 kontorer. Studentene blir i praksisen inkludert i relevante og realistiske prosjekter, og får tildelt spennende erfaring og nyttig informasjon om hvordan det er å jobbe i arbeidslivet. Interiørarkitekt MNIL og partner i IARK, Thea Røhrt, deler noen ord om verdien av praksisordningen mellom skole og profesjon: «IARK ser verdien av å bidra til å utvikle interiørarkitektfaget og bli kjent med hva studentene lærer i studieperioden på HK. Vi har hatt stor glede av å ha studenter hos oss, som raskt kan være med og bidra i prosjekter, og som vi ser utvikler seg og lærer mye av å få et variert innblikk i hvordan faget utøves i praksis. Det er også en veldig fin rekrutteringskanal, der vi har god tid til å bli kjent med studenten, og i flere tilfeller har studenter fra HK blitt tilbudt jobb hos IARK etter fullført studium. Vi oppfordrer alle som har mulighet til å fullføre studiet med en mastergrad – noe vi mener er viktig for å opprettholde et høyt kompetansenivå i bransjen».

BACHELOR-PROSJEKTER

Avgangsutstillingen til bachelor-studentene ble holdt på Kristiania Fjerdingen i juni måned i fjor, og viste et bredt spekter av interesseområdet. Hvert prosjekt har sin unike problemstilling, og temaene strakk seg fra transformasjon av gamle bygg, belysning og studentboliger. Flere av studentene har bærekraft sterkt forankret i sine prosjekter, og arbeidene viser et bredt spekter av interiørets påvirkning på helse og inneklima.

Sofie Marie Meier Tømmer
har utformet et aktivitetssenter i sin bacheloroppgave, som er utformet som et velferdstiltak for arbeidsplasser som skal fremme opplevelsen av ro og tilstedeværelse. Tømmer har undersøkt hvilke helsegevinster den biofiliske designmetodikken medfører, og hvordan dette kan resultere til forbedret helse og trivsel på arbeidsplassen.

Idunn Alsos Sandbakk
undersøkte i sin bacheloroppgave hvordan interiørarkitektur kan bidra til kulturminnevern gjennom tilpasset gjenbruk. Oppgaven tok for seg Alfheim Svømmehall i Tromsø, og utforsket mulighetene for å gjøre bygget om til et kunst-, design- og arkitektursenter.

DESIGNERS SATURDAY

Høyskolen Kristiania var en av seks designskoler i Norge som presenterte studentenes oppgaver på Oslo Design Hub, hvor DS Academy var lokalisert. Omkring 1000 besøkende kom for å se utstillingen og arbeidene til blant annet Emily Bakke, Idunn Alsos Sandbakk, Marinne Frønningen og Endi Reiz. Bilde viser stand, som studentene bygde selv, og Emily Bakke som presenterer sitt bachelorprosjekt.

Førsteamunnensis på Kristiania, Linda Lien, satt også i juryen for Best Talent sammen med representanter i fra hver av skolene.

Utendørsarealet i bachelor-prosjektet til Sofie Marie Meier Tømmer, som utformet et aktivitetssenter som et velferdstiltak for arbeidsplasser som skal fremme opplevelsen av ro og tilstedeværelse. Illustrasjon: Sofie Marie Meier Tømmer.

Sofie Marie Meier Tømmer har undersøkt hvilke helsegevinster den biofiliske designmetodikken medfører, og hvordan dette kan resultere til forbedret helse og trivsel på arbeidsplassen. Illustrasjon: Sofie Marie Meier Tømmer

Idunn Alsos Sandbakk undersøkte hvordan interiørarkitektur kan bidra til kulturminneverk gjennom tilpasset gjenbruk i Alfheim Svømmehall i Tromsø. Illustrasjon: Idunn Alsos Sandbakk.

Illustrasjonen viser Alfheim Svømmehall i Tromsø omgjort til et kunst-, design- og arkitektursenter. Illustrasjon: Idunn Alsos Sandbakk.

Interiørarkitekt-studentene fra Høyskolen Kristiania stilte ut sine arbeider under Designers Saturday i fjor høst. Standen bygget de selv. Foto: Høyskolen Kristiania.

Emily Bakke sitt bachelorprosjekt omhandlet hvordan interiørarkitektur, ved hjelp av arkitektoniske elementer og fargebruk, kan skape et godt arbeidsmiljø, som øker velbehaget til de ansatte på et kontor. Foto: Høyskolen Kristiania.

Masterstudentene hadde flere dager i skogen under emnet Abstraksjon, der studentene skulle utforske hvordan bruke abstraksjon som metode i sine kreative arbeidsprosesser. Foto: Jarle Fotland.

Presidenten har ordet
Redaktøren har ordet
Miljøvennlig designstrategi
Norges første fullskala demonterbare trebygg
Å modernisere et ikon
Eksklusiv idyll i skjærgården
Til toppen