Forprosjektet har inkludert brukermedvirkning, programmering, arealdisponering, utarbeidelse av underlag for AMU-behandling og kalkyle for KS2. Detaljprosjekt har omfattet bearbeiding av forprosjekt, samt utarbeidelse av konkurransegrunnlag for kontrahering av entreprenør med beskrivelser iht. NS3420 for generalentreprise (i samarbeid med Bygganalyse), prosjektering, oppfølging på byggeplass, samt endringshåndtering. Zinc har også vært involvert i inventarprosjektet, med egen brukerprosess og beskrivelse av øvrig løst inventar.
REHABILITERINGSPROSJEKT MED HØYE MILJØKRAV
Nordseter skole ligger i bydel Nordstrand i Oslo, og er en kombinert barne- og ungdomsskole for 1.–10. trinn. Prosjektet omfatter en totalrehabilitering av ungdomsskolebygget fra 1969 som var nedslitt og utdatert. Det var et stort behov for å oppgradere bygget for å kunne tilfredsstille gjeldende forskrifter i tillegg til standard kravspesifikasjon for Oslo kommune. Det ble tidlig i prosjektet satt en høy miljøambisjon for prosjektet og Oslo kommune stilte krav om at byggeplassen skulle være utslippsfri. Den opprinnelige bærekonstruksjonen i betong er beholdt, mens øvrige deler av bygget er skiftet ut til fordel for mer moderne, funksjonelle og klimavennlige løsninger. Den nye skolen er preget av bærekraftige valg hvor arkitektur, materialer og innredning skal holde over tid. I skolens fasade og på tak er det integrert solceller som vil være med på å dekke en stor del av skolens energibehov, mens teglfasaden bidrar til lang levetid, så vel som enkelt vedlikehold. Innvendig er materialene også robuste og valgt med omhu for et godt inneklima; rehabilitering av eksisterende terazzotrapper og betongvegger, linoleumsbelegg, tekstiler i ull, trespiler og treullplater. Ungdomsskolebygget på Nordseter skole er oppgradert fra et slitent 60-tallsbygg til et moderne og miljøvennlig skolebygg.
GOD KOMMUNIKASJON OG ORIENTERING GJENNOM TRANSPARENS OG MATERIALBRUK
Bygget fra 60-årene hadde en stram og ryddig struktur, men var vanskelig å orientere seg i på grunn av lange og lukkede korridorer, tette vegger og dører, og en monoton utforming. I tillegg bar løsningene preg av flere ombygginger og tilpasninger i årenes løp. Et viktig grep ble derfor å etablere tydelige siktlinjer gjennom bygget, samt å åpne opp visuelt mellom korridor og undervisningsrom. Små gløtt inn i trapperom og sekundærrom ble også etablert for å skape variasjon og transparens.
Bygget er organisert med en tett sentral kjerne med korridor rundt og øvrige rom i en ring utenfor der igjen – som en smultring. Ved å fargesette kjernen ulikt fra rommene rundt, blir kjernen en del av nøkkelen til orientering i stedet for noe som ligger i veien for god logistikk. I kjernen finner vi skolens gymsal – et stort rom for aktivitet og bevegelse. Varme rødlige toner er brukt ved utvendig fargesetting av kjernen, for å underbygge denne aktiviteten og bringe varme inn i øvrige rom. Rommene ut mot fasaden er fargesatt i toner mot grønt og blått, for å skape gode, dempede rom for undervisning, kreativt arbeid og konsentrasjon. Akustiske veggabsorbenter trukket i ulltekstil i ulike fargetoner, sørger for gode akustiske forhold i samtlige undervisningsrom. Absorbentene gir også elever og lærere store overflater med mulighet for oppheng.
Skolen trengte også en oppgradering av alle arealer og kommunikasjonsveier for å ivareta krav til UU på en god måte. Ny heis ble plassert i tilknytning til byggets hovedinngang, trapperom fikk tilfredsstillende markering tilpasset eksisterende terrazzobelegg, nye ramper for å ivareta nivåforskjeller og halv-etasjer, tilstrekkelig luminanskontrast, god belysning og akustikk, samt tilpasset skilting. Fra å være et lukket og lite tilgjengelig bygg, er skolen blitt et bygg det er enkelt å orientere seg i, med gjennomlys og gode siktlinjer.
VARIERTE OG GODE UNDERVISNINGSROM OG OPPHOLDSAREALER, SOM TILRETTELEGGER FOR ULIKE LÆRINGSFORMER OG AKTIVITETER
Et viktig premiss for prosjektet var å legge til rette for nye og varierte former for læring. Gruppe- og undervisningsrommene er derfor møblert med en kombinasjon av stoler og bord i ulike former og myke møbler som gir skjerming og ro. Enkelte klasserom har også yogamatter tilgjengelig for elevene. I et av grupperommene er det plassbygget et amfi, med rom for oppbevaring av puffer, som muliggjør en annen bruk av rommet.
Det er lagt vekt på at alle arealer skal kunne brukes på ulike måter og være hyggelige steder å være. Elevgarderobene, som ligger i tilknytning til hovedgangsoner, har integrerte benker og fargebruk i tråd med byggets konsept. Lærings- og ressurssenter er knyttet opp mot elevtjenester og tilrettelagt opplæring med en variert innredning. Aulaen er skolens storstue med rom for alle, både gjennom skoledagen og på kveldstid og i helger.
Her kan elevene samles, henge i en stor og raus plassbygget sofa eller spille spill, samtidig som rommet er godt egnet til å samle klasser, ansatte og foresatte. I tillegg til aulaen er alle skolens spesialrom samlet i 1. etg. Verkstedene er romslige og lyse, og legger til rette for kreativt arbeid og utfoldelse. I rommene for trearbeid kan elevene jobbe ved sløydbenker eller ved arbeidsbenken som strekker seg langs hele fasaden. Plassbygget oppbevaring mellom de eksisterende betongsøylene gir god plass for instrumenter og utstyr i musikkrommene.
Nordseter skole har fått gode undervisningsrom og oppholdssoner, med variasjon i material- og fargebruk, og en planløsning som tilrettelegger for ulike læringsformer og aktiviteter.
Totalrehabilitering
(Full kreditering i bunnen av saken)

Totalrehabilitering
(Full kreditering i bunn av saken)