Nye Lensvik skole er en barne- og ungdomsskole dimensjonert for 200 elever og 35 ansatte. Bygningen er sentralt plassert på en høyde i sentrum av Lensvik, med fantastisk utsikt utover fjorden. Den består av tre plan med et åpent amfiområde i midten. Byggets totale bruttoareal er 3816 m2. Det var en omfattende brukerprosess å oppnå målet om en funksjonell og fleksibel interiørløsning. Planløsningen var kinkig noen steder, og det løse inventaret skulle også være mest mulig gunstig i forhold til bruk, estetikk, renhold og kvalitet.
Bokhyllene i biblioteket ble plassert slik at de hindret minst mulig utsyn fra kantinen og det store allrommet midt i bygget. Interiørarkitekten foreslo for arkitekt og byggherre at man burde bygge en lang bar langs hele vinduet i biblioteket. Her får man sitte skjermet for konsentrasjonsarbeid samtidig som man har panoramautsikt. Dette forslaget ble godt mottatt og fungerer utmerket i dag.
Personalrommet har store vinduer vendt mot fjorden. Møblene henvender seg derfor bevisst mot utsikten. Innredningen oppmuntrer til kollegialt uformelt samvær ved å ha tre større grupper som består av behagelige, funksjonelle og varierte møbler. Et langbord i midten har spisestoler med god sittekomfort, og to loungegrupper på hver side speiler hverandre for et ryddig uttrykk.
Felles arbeidsrom for lærerne var et krevende rom å innrede. Det er langt og smalt med mange dører på alle sider, som gjorde at det måtte være gangsone på ytterkantene. Det ble tilrettelagt for ulike soner for samarbeid for 2–4 personer. Her valgte man et par stoler med høy rygg som danner et senter, med grupper på hver side. Sofaene i hver ende rammer inn arbeidssonene, og de høye ryggene skjermer for gangtrafikken.
Det ble vektlagt at også elevene skulle delta i brukerprosessen. Spesielt grupperommene og ikke minst fellesarealene for elevene ble møblert etter elevenes ønsker. Det var allerede satt inn nisjer for konsentrasjonsarbeid, og de satte inn flere sofaer for samhandling og sosialt samvær i henhold til elevenes ønske. Det ble også sittesekker på flere grupperom som bidrar til varierte sittestillinger. Lekne møbler var en del av konseptet i både form og funksjon, som f.eks. en sofa med ulike sittehøyder på hver side.
Konseptet som lå til grunn fra arkitektens side inkluderte utstrakt bruk av tre, nøytrale gulv og ikke minst fargesterke vegger og fast innredning mange steder. De ulike trinnene hadde hver sine fargekoder: grønne og gule toner hos 1.–4. trinn, rød hos 5.–7. trinn og blåtoner hos 8.–10. trinn. Interiørarkitekten holdt seg til samme palett også i møbleringen for å ikke komplisere uttrykket.
For å unngå at de ulike elementene «slår hverandre i hjel» er møblene holdt ton i ton i områder der det allerede er mye farge, som alle fellesarealene. Bibliotek og personalrom er holdt i en rolig palett for å fremme ro, konsentrasjon og avslapning. I kantinen er materialene nøytrale med trepanel og brune fliser, så her ble det valgt møbler som fikk skinne for seg selv, i rustrødt og sennepsgult.
Materialmessig er det mye ull pga. dens unike egenskaper, men naturligvis spritbare overflater på de fleste sitteflater som elevene er borti. Bordplatene i kantinen er gjennomfarget for å holde seg pene lengst mulig. Det var dessverre få møbler som kunne gjenbrukes, så det var viktig å sikre at skolen fikk robuste møbler, som også har et uttrykk som er estetisk og bærekraftig.
Lekne løsninger
(Full kreditering i bunnen av saken)
Lekne løsninger
(Full kreditering i bunn av saken)